یکه تازی پیمانکاران در ابر مناقصه ۵میلیارد دلاری پارس جنوبی

مدیر اجرایی پروژه های ایدرو در گفت و گو با مناقصه مزایده مطرح کرد یکه تازی پیمانکاران در ابر مناقصه ۵میلیارد دلاری پارس جنوبی خودنمایی عروس سکوی ایرانی در مرز آبی قطر سمیه مهدوی- در واپسین روزهای هفته اخیر یکی دیگر از سکوهای پارس‌جنوبی پایه‌های خود را در میان مرز آبی ایران – قطر به […]

مدیر اجرایی پروژه های ایدرو در گفت و گو با مناقصه مزایده مطرح کرد

یکه تازی پیمانکاران در ابر مناقصه ۵میلیارد دلاری پارس جنوبی

خودنمایی عروس سکوی ایرانی در مرز آبی قطر

سمیه مهدوی- در واپسین روزهای هفته اخیر یکی دیگر از سکوهای پارس‌جنوبی پایه‌های خود را در میان مرز آبی ایران – قطر به زمین کوبید. پروژه‌ای که از مرحله ساخت تا نصب و بهره‌برداری، با برچسب پیمانکاران داخلی بدون هیچ ردپایی از شرکت‌های خارجی توانست ضمن مطرح کردن توانمندی و به تصویر کشیدن پتانسیل متخصصان داخلی، یک صرفه‌جویی ارزی ۵۰ درصدی در هزینه‌ها را برای خود به همراه بیاورد.

در سناریوی نصب و راه‌اندازی سکو‌ها از قطب نفت و گاز ایران نوبت به دومین سکوی فاز هجده فاز عسلویه رسید تا در موقعیت خود مستقر شود. تاکنون ۱۶۰ میلیون دلار هزینه برای مراحل مختلف ساخت و نصب و بارگیری سکوی گازی ۱۸B برآورد شده است که با بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی تجهیزات آن، متخصصان و پیمانکاران داخلی توانستند گوی سبقت را از دیگر شرکت‌های خارجی بربایند و در قیاس با هزینه قراردادهای خارجی مبلغ را تا سقف ۱۰ میلیون دلار کاهش دهند. تا پیش از این غول‌های نفتی در عرصه بین‌المللی همچون توتال و استات اویل در صف نخست ساخت و نصب سکو‌ها بودند و سکانداری طرح‌های ایران را برعهده داشتند اما درحال حاضر بازار داخلی به درجه‌ای از پیشرفت و توانمندی رسیده است که ضمن اتکا به توان و تخصص نیروهای انسانی خود، می‌توانند هزینه پروژه‌ها را خیلی کم‌تر از قیمت تمام شده با طرف قرارداد خارجی به اتمام برسانند. وقوع چنین رویدادهایی آن هم در حالی که در آستانه اجرایی شدن یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات صنعت نفت؛ قراردادهای IPC؛ هستیم بسیار حایز اهمیت است. IPC پس از پشت سر گذاشتن یک راه طولانی و عبور از دالان‌های صعب العبور مخالفین و منتقدین در واپسین روزهای هفته گذشته بالاخره توانست از هیأت دولت نمره قبولی بگیرد و با تأیید دولتی‌ها به تصویب برسد.

با توجه به این مهم یکی از مهم‌ترین بندهای قراردادهای جدید نفتی بحث همکاری و شراکت با غول‌های نفتی آن هم با محوریت انتقال دانش و فن‌آوری روز دنیا به شرکت‌های ایرانی است، در این زمینه بحث‌های متعددی پیرامون دغدغه‌های بخش خصوصی از آینده کاری پیمانکاران و سازندگان تجهیزات مطرح شد و با قول مساعد و حمایت تمام قد وزارت نفت سعی شد نقطه پایانی بر هجمه دلواپسی‌ها گذاشته شود.

در همین خصوص مدیر اجرایی پروژه‌های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حاشیه نصب سکوی فاز ۱۸ پارس‌جنوبی با خبرنگار اعزامی مناقصه‌مزایده به پارس‌جنوبی همکلام شد.

مسعود گلشناس با اشاره به موضوع توان و رقابت شرکت‌های داخلی با شرکت‌های خارجی بیان کرد:

سازمان گسترش به عنوان یکی از ۸ شرکتی که توسط وزارت نفت برای ورود به پروژه‌های E&P تأیید صلاحیت شده است اعتقاد دارد برای حضور در پروژه‌های IPC و E&P، با مشارکت هوشمندانه بین شرکت‌های توانمند ایرانی و خارجی برای رسیدن به رشد و پیشرفت بازار داخلی باید با صرف یک پروسه زمانی به مدارج رشد دست پیدا کرد مگرنه نمی‌توان در همان لحظه اول انتظار معجزه داشت.

او در ادامه گفت: اگر از ابتدا انتظار داشته باشیم با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی توان و سطح دانش و فن‌آوری سازندگان و پیمانکاران داخلی به اوج خود برسد این امر فقط درحد یک سراب باقی می‌ماند. دستیابی به این مهم باید طی یک فرایند زمانی بتدریج اتفاق بیفتد. در این سیکل زمانی میزان پیشرفت و رضایت با درصد کم‌تری خود را نشان می‌دهد تا رفته رفته به نقطه مطلوب برسد. این‌جاست که ضرورت تشکیل شرکت‌های E&P در کشور مشخص می‌شود بنابراین وزارت نفت از نظر پیمانکاران داخلی مسیر بسیار درستی را طی می‌کند و موضوع به عضویت درآمدن شرکت‌های داخلی با خارجی به هیچ عنوان تهدید به حساب نمی‌آید.

گلشناس تأکید کرد: پیمانکاران عمومی از رویه شراکت با خارجی‌ها هیچ ترس و ناامنی ندارند به شرط این‌که بتوانند مدارج فرایند رشد را طی به تدریج طی کنند نه این‌که از روز اول این انتظار را داشته باشند که شرکت‌ها با زیر مجموعه قرار گرفتن غول‌های نفتی مهره اصلی مگاپروژه‌ها شوند باید در این خصوص واقع‌گرا بود.

این مقام مسؤول با بیان این‌که قراردادهای متعددی با شرکت‌های خارجی منعقد شده است، تصریح‌کرد: در خصوص انتقال تخصص و فن‌آوری، ایدرو مذاکرات متعددی با کشورهای خارجی انجام داده است و به تبع آن تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی با شرکت‌های خارجی به امضا رسیده که محوریت اصلی این مشارکت‌ها بر مبنای انتقال تکنولوژی- فن‌آوری، مشارکت، سرمایه‌گذاری مشترک بوده است.

گلشناس با اشاره به گران‌ترین تجربه‌کاری ایدرو با پارس‌جنوبی ادامه داد: پیش از این نیز در مجموعه پروژه‌های حفاری که این شرکت در آن فعالیت داشته است، می‌توان به فاز ۱۴ اشاره کرد یک قرارداد ۳۵ ماهه از نوع EPCC با کارفرمای پروژه یعنی شرکت نفت و گاز پارس‌جنوبی منعقد شد. در این پروژه موفق شدیم یکی از گران‌ترین مناقصات گازی را به ارزش ۵ میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار از آن خود کنیم که در حال حاضر نیز سکوی فاز ۱۴ در دست ساخت است.

گفتنی است، قرارداد فاز ۱۴ پارس‌جنوبی با کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت ملی حفاری و شرکت تأسیسات دریایی منعقد شد که تااین‌جای کار فاز ۱۴ توانسته است یک پیشرفت ۵۰ درصدی را در کارنامه کاری خود به ثبت برساند.

گلشناس که در حاشیه نصب سکوی فاز ۱۸ پارس‌جنوبی سخن می‌گفت با اشاره به نگاه مثبت کارفرما (شرکت گاز پارس جنوبی) به پیمانکار پروژه افزود: نگاه ما نسبت به شرکت‌های پیمانکاری نگاه بنگاهی نبوده است تمام تلاش خود را برای به‌کار‌گیری از ظرفیت‌های بالفعل شرکت‌های داخلی به‌ کار بستیم.

 

به گفته گلشناس این‌گونه پروژه‌ها نشان‌دهنده بلوغ ایران در پیمانکاری ساخت تجهیزات است. عملیات نصب این سکو از ۴ صبح روز سه‌شنبه استارت خورد و ساعت یک بعدازظهر به اتمام رسید.