دستور آتش زدن تمام کالاهای قاچاق صادر شد

دستور آتش زدن تمام کالاهای قاچاق صادر شد اگر تاکنون موانع قانونی در آتش زدن کالاهای قاچاق مکشوفه وجود داشت، با دستور رهبری ضروری است فوراً قوانین و مقررات در راستای مهیا کردن راه برای آتش زدن تمامی کالاهای قاچاق اصلاح شود. به گزارش مشرق، دستور فوق را که حضرت آیت‌ا…خامنه‌ای درباره برخورد قاطع با […]

دستور آتش زدن تمام کالاهای قاچاق صادر شد

اگر تاکنون موانع قانونی در آتش زدن کالاهای قاچاق مکشوفه وجود داشت، با دستور رهبری ضروری است فوراً قوانین و مقررات در راستای مهیا کردن راه برای آتش زدن تمامی کالاهای قاچاق اصلاح شود.

به گزارش مشرق، دستور فوق را که حضرت آیت‌ا…خامنه‌ای درباره برخورد قاطع با قاچاقچیان عمده و از بین بردن اجناس کلان قاچاق صادر کردند، می‌توان خط جدیدی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست.

تا قبل از دستور رهبر انقلاب، سرنوشت قاچاق کالاهای مکشوفه چند حالت بود: اگر این کالا‌ها جزو کالاهای مصرفی و غذایی فسادپذیر بودند و سازمان مربوط سلامت آن‌‌ها را تأیید می‌کرد، امکان توزیع مجدد آن‌‌ها وجود داشت.

سرنوشت کالاهای غیرفسادپذیر هم یا ماندن در انبارهای سازمان اموال تملیکی بود، یا به مزایده گذاشته می‌شد و یا آن‌طور که اخیراً اعلام شده امکان صادرات مجدد آن‌‌ها فراهم می‌شد.

این در حالی است که وقتی کالای قاچاق از طریق سازمان اموال تملیکی دوباره فروخته شده و به بازار می‌آید قاچاقچیان آن‌‌ها را خریده و کنار کالای قاچاق خود به بازار عرضه می‌کنند.

به عبارت دیگر کالای قاچاق خریداری شده از سازمان اموال تملیکی، به نوعی نقش پوشش در مورد کالای قاچاق کشف نشده را ایفا می‌کند.

بنابراین، مطابق شیوه‌های مرسوم فعلی، امحاء فقط برای آن دست از اجناس قاچاق مکشوفه در نظر گرفته می‌شد که یا مواد غذایی و دارویی فاسد بودند یا اجناس غیرشرعی و حرام.

اما با فرمان جدید رهبر معظم انقلاب، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که از این پس باید برای برخورد مؤثر با قاچاق کالا، تمامی کالاهای مکشوفه امحا شده یا به قول رهبر معظم انقلاب اسلامی، به آتش کشیده شوند.

بنابراین اگر تاکنون موانع قانونی در آتش زدن کالاهای قاچاق مکشوفه وجود داشت، با دستور رهبری ضروری است فوراً قوانین و مقررات در راستای مهیا کردن راه برای آتش زدن تمامی کالاهای قاچاق اصلاح شود.

دستور رهبر انقلاب در حالی صادر شد که پیش از این بار‌ها کارشناسان بر غیرمؤثر بودن شیوه فعلی مبارزه با قاچاق کالا تأکید کرده بودند.

کارشناسان بار‌ها اشاره کرده بودند که برخوردهای سلبی‌تر در حوزه مدیریت کالای قاچاق مکشوفه می‌تواند، نقش مؤثرتری در جلوگیری از ورود کالای قاچاق به اقتصاد کشور داشته باشد.

به عنوان مثال، ماه گذشته جمشیدی، رییس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان این‌که کالاهای قاچاق نباید به چرخه اقتصاد بازگردد، گفته بود، این کالا‌ها باید از بین برود و له شود.

وی گفته بود: به رییس سازمان اموال تملیکی گفتم که اتفاقاً پورشه‌ها و ماشین‌های مدل بالای قاچاق باید در منظر مردم له شود و از بین برود تا مردم بدانند عزم جدی است. اتفاقاً باید همین کالای قاچاق را از بین برد زیرا صاحبان آن‌‌ها کسانی هستند که قدرت دارند.

همچنین نعمت زاده وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت در خصوص نحوه برخورد با کالای قاچاق گفته بود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید داشته‌اند برای مبارزه با قاچاق کالا نباید اجناس کشف‌شده دوباره در بازار توزیع شود؛ بلکه باید آن‌‌ها را آتش زد و یا به مقصد اولیه خود بازگرداند.