عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی، برخی آسیبهای ناشی از کنکور را برشمرد و با اشاره به مصوبه کنکوری اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، گفت: افزایش ضریب تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه میتواند نقش کلاسهای خاص کنکوری را کمی کاهش دهد، اما دادن نمره در مدارس و بازار جدیدی به نام تهیه سوابق تحصیلی مناسب، […]
عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی، برخی آسیبهای ناشی از کنکور را برشمرد و با اشاره به مصوبه کنکوری اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، گفت: افزایش ضریب تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه میتواند نقش کلاسهای خاص کنکوری را کمی کاهش دهد، اما دادن نمره در مدارس و بازار جدیدی به نام تهیه سوابق تحصیلی مناسب، راه خواهد افتاد. مسعود سعادتی؛ در گفتوگو با ایسنا، در ارزیابی از وضعیت رتبههای برتر کنکور در سالهای اخیر، اظهار کرد: نتیجه کنکور تقریباً همان چیزی شد که پیشبینی میشد. مانند همیشه غیر از چند مورد محدود، اغلب کسانی که توانسته بودند در کلاسهای خاص شرکت و یا در مدارس خاص تحصیل و دورههای خاصی را خارج از نظام رسمی تعلیم و تربیت رسمی طی کنند و به عبارت دقیقتر پول بیشتری خرج کرده بودند موفق شدند در این آزمون بهترین نتایج را بگیرند که بسیار نامطلوب است. وی افزود: چنانچه پیشبینی میشد از نظر قبولی در رشتههای ویژه نیز مدارس خاص مثل مدارس تیزهوشان، نمونه و غیردولتی نتایج بهتری نسبت به مدارس دولتی داشتند. با ذکر این نکته که مدارس دولتی نماد واقعی سیستم آموزشی کشور هستند و فرزندان اکثر مردم و به عبارتی توده مردم که در این مدارس تحصیل میکنند از این رقابت با کمترین نتایج دستشان خالی ماند که یک زنگ خطر است. سعادتی؛ با بیان اینکه سالهاست متخصصان آموزش و پرورش به ویژه کسانی که در حوزه عدالت آموزشی کار میکنند در این زمینه هشدار میدهند ولی مشکل همچنان پابرجاست، اظهار کرد: بخش زیادی از این ناکامی به کیفیت آموزش در مدارس دولتی و بخشی دیگر به ماهیت کنکور و سؤالات بر میگردد. البته بین این دو موضوع وابستگی وجود دارد. وی ادامه داد: مدارس دولتی که نماد مدارس رسمی تعلیم و تربیت کشور هستند در سالهای گذشته از دو جهت آسیب دیدهاند، نخست کاهش توجه و سرانه دولت به این مدارس و دوم مشارکت مردمی که با رویکردی آمیخته با عوام گرایی به قهقرا برده شده است و خانوادهها و مدیران مدارس بلاتکلیف ماندهاند. دیگر اینکه با توسعه مدارس خاص و کاهش اثرگذاری مدارس دولتی، این مدارس از استعدادها خالی شدهاند و توزیع استعدادها در مدارس مختلف از نمودار نرمال تبعیت نمیکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.