مناطق آزاد نباید دریچه قاچاق و واردات خودروهای لوکس باشد

مناطق آزاد نباید دریچه قاچاق و واردات خودروهای لوکس باشد وزیر اسبق بازرگانی با بیان این که مدیریت ناصحیح در مناطق آزاد تجاری، آن‌ها را صرفاً به دریچه‌ای برای واردات کالا تبدیل می‌کند درباره افزایش قاچاق از این مناطق گفت: کالا بدون تعرفه وارد این مناطق می‌شود و با رد شدن از سد گمرک فرایند […]

مناطق آزاد نباید دریچه قاچاق و واردات خودروهای لوکس باشد

وزیر اسبق بازرگانی با بیان این که مدیریت ناصحیح در مناطق آزاد تجاری، آن‌ها را صرفاً به دریچه‌ای برای واردات کالا تبدیل می‌کند درباره افزایش قاچاق از این مناطق گفت: کالا بدون تعرفه وارد این مناطق می‌شود و با رد شدن از سد گمرک فرایند قاچاق ساده‌تر می‌شود.

به گزارش تسنیم، یحیی‌آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی و کارشناس اقتصاد درباره کارکرد‌ها و اثرات اقتصادی مناطق آزاد تجاری گفت: زمانی که سرزمین اصلی با مشکلات و مقررات خاص خود نتواند با نظامات جهانی و بین‌المللی ارتباط برقرار کند، مناطق آزاد به شرط مدیریت صحیح می‌توانند دریچه‌ای برای ارتباط با اقتصاد جهانی باشند.

وی افزود: اگر مجموعه الزامات این مناطق مثل برنامه‌ها، مدیریت و اهداف آن‌ها مشخص شده باشد مثل همه جای دنیا می‌تواند یک عامل برای رشد و توسعه کشور و رفع بعضی مشکلات و محدودیت‌های اقتضایی سرزمین اصلی باشد. در همین جهت بسیاری از کشور‌ها از این مورد استفاده می‌کنند.

آل اسحاق در ادامه گفت: دولت‌ها عمدتاً از این مناطق برای صادرات مجدد استفاده می‌کنند. یعنی مناطق آزاد تجاری به لحاظ مقررات صادرات و واردات نوعی آزادی عمل دارند. کالا به آن مناطق وارد می‌شود بعد از فرآوری، مجدداً به خارج از کشور صادر می‌شود و در واقع از ارزش افزوده محصولات استفاده می‌شود.

آل اسحاق ادامه داد: البته اگر مناطق آزاد درست مدیریت نشوند تنها به عامل و دریچه‌ای برای ورود کالا به داخل تبدیل می‌شوند. همچنین موجبات شکستن اقتضائات و سیاست‌هایی که در سرزمین اصلی در نظر گرفته شده بود را فراهم می‌کنند و می‌توانند تبعات سنگینی برای کشور داشته باشند.

وزیر اسبق بازرگانی با تأکید بر این نکته که مضر بودن مناطق آزاد به نوع مدیریت آن‌ها بستگی دارد در رابطه با مطرح شدن هدف محرومیت زدایی در ایجاد مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی گفت: آیا تحت عنوان نقاط محروم در قشم، کیش، انزلی، ارس مناطق آزاد ایجاد شد، یا برای دسترسی به مواد اولیه یا اهداف دیگر این تصمیم گرفته شد. اگر به عنوان محرومیت‌زدایی حساب کنیم و بگوییم خودرو با یک سوم قیمت وارد شود، در حقیقت با شکستن ضوابطی که برای واردات خودرو داشتیم یک نقض غرض رخ داده است. به عنوان مثال در استان خوزستان ماشینهای گران قیمت میلیاردی در دست برخی قرار گرفته است، اگر هدف تغییر چهره استان بوده که هدف درستی نیست چراکه برای مردم باقی استان‌ها نیز همین مطالبه ایجاد می‌شود در واقع این موضوع یک هدف ثانویه است.

این کارشناس اقتصادی درباره افزایش قاچاق از مناطق آزاد تجاری گفت: اگر در این مناطق مدیریت صحیح و انضباط حاکم نباشد موضوع واردات و قاچاق مشکل‌ساز خواهد شد. کالا بدون تعرفه وارد این مناطق می‌شود و با رد شدن از سد گمرک فرایند قاچاق ساده‌تر می‌شود.

وی افزود، اگر شرایط به گونه‌ای ایجاد شود که این مناطق منفذی برای قاچاق شود بسیار خطرناک و زیان‌ده است. باید توجه داشت ورود کالای قاچاق از این مناطق بسیار ساده است و از این جهت نوع مدیریت این مناطق مهم است.

 

آل‌اسحاق در پایان گفت: اصل موضوع مناطق آزاد در توسعه کشور ممکن است نقش داشته باشد اما باید الزامات و شروط آن‌را هم را رعایت کرد، در ضمن اهداف باید روشن باشد. هدف از ایجاد این مناطق ورود خودروهای لوکس و تغییر دادن چهره شهر‌ها و استان‌ها نیست.