یک کارشناس صنعت خودرو، با تمجید از برنامههای وزیر صمت جدید، اظهار کرد: کارخانهسازی در صنعت خودرو حداقل سه یا چهار سال طول میکشد و پول، با ارقام بالا هم میخواهد و ما الان ظرفیتمان حداکثر در خودروسازی یکونیم میلیون خودرو در سال است و او میخواهد این رقم را دو برابر کند که با […]
یک کارشناس صنعت خودرو، با تمجید از برنامههای وزیر صمت جدید، اظهار کرد: کارخانهسازی در صنعت خودرو حداقل سه یا چهار سال طول میکشد و پول، با ارقام بالا هم میخواهد و ما الان ظرفیتمان حداکثر در خودروسازی یکونیم میلیون خودرو در سال است و او میخواهد این رقم را دو برابر کند که با این شرایط شدنی نیست. امیرحسن کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو، در گفتوگو با بازارنیوز، به موضوع وزیر پیشنهادی صنعت و معدن و صحبتهای ایشان راجع به خودرو اشاره و اظهار کرد: فاطمیامین؛ تفکری سیستمی دارد و به فرآیندهای وزارتخانه مسلط و در این چند سال هم تجربیات خوبی داشته است. در مجموع نسبت به وزرای دیگر، وزیر خیلی خوبی میتواند باشد و مناسب این وزارتخانه است و میتوانند خیلی موفق باشد. وی افزود: در مورد روشهایی که میخواهند با آن در وزارتخانه تحول ایجاد کنند، صحبتهای خیلی خوب و متینی انجام دادند، اما آنچه که در برنامههای ارائه شده آمده، بعضاً خیلی تطابق با این دیدگاه سیستمی و منطقی منطبق بر معیارهای اقتصادی ندارد. به عنوان مثال در مورد صنعت خودرو گفته کنترل تورم دو یا سه سال طول میکشد و کاملاً درست است و رفتن به این سمت مثبت واقعاً انرژیبر و زمانبر است، اما برنامههایی که ارائه داده تناقض با معیارهای اقتصادی و روشهای اقتصادی دارد، نمونه آن تولید سالانه سه میلیون خودرویی که مطرح کرد، در شرایط تحریمی غیرممکن است. کاکایی؛ در ادامه گفت: کارخانهسازی در صنعت خودرو حداقل سه یا چهار سال طول میکشد و پول، با ارقام بالا هم میخواهد و ما الان ظرفیتمان حداکثر در خودروسازی یکونیم میلیون خودرو در سال است و او میخواهد این رقم را دو برابر کند که این با این شرایط شدنی نیست. در شرایط فعلی در قطعهسازی هم حداکثر یک میلیون و۳۰۰هزار خودرو را بیشتر نمیتوان تأمین کرد و حتی ورق فولاد هم نمیرسد که بتوانیم یکونیم میلیون خودرو تولید کنیم. وی خاطرنشان کرد: ممکن است زمانی برسد که همه چیز درست شود که خب در آن صورت اوضاع متفاوت است، اما در شرایط فعلی و تحریمی آنطور که این اعداد و ارقام را گفتند و اینکه همزمان این صنعت باید باعث افتخار شود، یعنی که خودروی باکیفیت و با قیمت مناسب و بروز و آپشنال ارائه دهند، مثل این است که بخواهید ظرفیت خودروسازی را سه برابر کنید، که خود این امر میلیاردها تومان و بلکه دلار پول میخواهد. کاکایی؛ ادامه داد: شاید در ذهن این باشد که از محل درآمد معادن بخواهند این پول را بدهند، چون از طرفی هم برنامه دادهاند برای توسعه معادن، که باز من این را خیلی باور نمیکنم، زیرا در این سه یا چهار سال، شرکتهای معدنی ما سود سرشاری کردند، اما این پولها کجا رفته است؟ و در نظام اقتصادی ما اشخاص، پول را در خودرو سرمایهگذاری نمیکنند، بلکه سمت دلالی مسکن و بیتکوین و… میبرند. کاکایی؛ با غیرممکن خواندن یک میلیون صادرات خودرو که در سخنان وزیر صمت بود، گفت: حتی اگر بتوانید بهترین خودروی دنیا را هم تولید کنید و یک میلیون دستگاه هم مازاد داشته باشید برای صادرات، باز زیرساختهای کلان سیاسی و اقتصادی در سطح بینالمللی نیاز است، که این امر در شرایط تحریم قطعاً غیرممکن است. نمونه ساده آن همین روسیه و چین است که به نوعی با ما رفیق هستند، اما از همه بیشتر به لحاظ اینگونه مبادلات با ما مشکل دارند. وی تأکید کرد: فراموش نکنیم زمانی که میگوییم یک میلیون صادرات، یعنی حداقل هشت میلیارد دلار تبادل مالی؛ آن را که دیگر با چمدان یا با بیتکوین آن هم بدون امضای FATF نمیشود جابهجا کرد. از طرفی هم باور ندارم که چین و روسیه بخواهند بهخاطر ما کار اضافهای کنند و در مقابل آمریکا بایستند یا بخواهند FATF را دور بزنند، آن هم برای یک کالای صنعتی مثل خودرو که کاملاً قابل ردیابی است، نه یک کالای مصرفی همچون سیب زمینی و پیاز. این کارشناس صنعت خودرو، در پایان گفت: البته این را هم بگویم که وی با اهدافی که میاندیشد، قطعاً میتواند شرایط را خیلی بهتر کنند، اما هر شتابی هم یک حدی دارد، به عنوان مثال ما همین امسال، ۱۰ هزار مگاوات برق کم آوردهایم؛ اینکه به وزارت صمت ربطی ندارد؛ اما ضربه آن به وزارت صمت وارد شد. برای اینکه برق مردم قطع نشود برق صنایع را قطع کردند. این به آن معناست که در شرایط فعلی صرفاً همان یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه را میتوان تولید کرد، حالا اگر شما بخواهید ورق فولادتان را سه برابر کنید، قاعدتاً معادل با آن برق لازم دارید؛ بنابر این باید نیروگاه بسازید که این شرایط و زیرساخت فعلاً وجود ندارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.