طی دو هفته گذشته، بازار خودروهای داخلی رشد قیمت قابلتوجهی را در سایه رشد انتظارات تورمی، تحولات بازار ارز و کمبود عرضه، تجربه کرد. اما طی روز گذشته و با ورود نرخ دلار به کانال ۲۵ هزار تومان، روند افزایش قیمتها در بیشتر خودروهای موجود در بازار متوقف شده است. به گزارش از پرشینخودرو، در […]
طی دو هفته گذشته، بازار خودروهای داخلی رشد قیمت قابلتوجهی را در سایه رشد انتظارات تورمی، تحولات بازار ارز و کمبود عرضه، تجربه کرد. اما طی روز گذشته و با ورود نرخ دلار به کانال ۲۵ هزار تومان، روند افزایش قیمتها در بیشتر خودروهای موجود در بازار متوقف شده است. به گزارش از پرشینخودرو، در حالی به دنبال جهش نرخ ارز در روزهای اخیر، بازار خرید و فروش خودرو، با قیمتهای نجومی برای انواع خودروهای داخلی روبهرو شد که در بازار غیررسمی خودرو به دلیل توقف معاملات همچنان رقمهای نجومی برای انواع خودروها مطرح است موضوعی که بر التهاب قیمتی در بازار خودرو افزوده است. بررسی بازار خودرو نشان از آن دارد که با روند افزایشی قیمت دلار، خودرو نیز در روزهای گذشته حدود چهار تا پنج میلیون تومان در انواع محصولات داخلی گران شده است. به گفته فعالان بازار خودرو، قیمتها ارتباط بسیار مستقیمی با نرخ دلار دارد، هر زمان که نرخ دلار افزایش پیدا میکند قیمت خودرو هم در مسیر رشد قرار میگیرد و البته روند معکوس این موضوع هم وجود دارد اما کاهشها معمولاً به صورت قطرهای در بازار رخ میدهد. در این میان برخی کارشناسان علاوه بر نرخ ارز، توزیع قطرهچکانی خودرو توسط شرکتهای خودروسازی را عاملی در شیب افزایشی قیمتها در بازار عنوان میکنند. اما به گفته فعالان بازار در حالحاضر بازار خودرو با خودروهای دپو در پارکینگهای خانهها و از سویی رکود معاملات اشباع است و کمبودی در بازار احساس نمیشود که عرضه کم شرکتها بر اوضاع قیمتی در بازار تأثیر بگذارد. بررسی بازار خودرو نشان میدهد، با وجود افت نرخ ارز همچنان قیمت پژو۲۰۶ تیپ دو ۲۵۶ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ پنج ۳۱۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۲۸۲ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ جیالایکس دوگانهسوز ۲۳۵ میلیون تومان است. در این میان سمند الایکس با قیمت ۲۴۳ میلیون تومان، سمند سورنپلاس ۳۱۱ میلیون تومان، سمند ای.اف۷ به قیمت ۲۶۰ میلیون، پژو پارس ۲۷۵ میلیون تومان، دناپلاس ۴۳۰ میلیون تومان و راناپلاس ۲۷۰ میلیون تومان در بازارقیمت خورده است. در چنین شرایطی بررسیها حاکی از آن است که قیمت برخی از خودروها در بازار به میزانی افزایش یافته که تقاضا در بازار آنها عملاً متوقف شده است بهطوری که در این مدت هایما S5 توربو به حدود ۷۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ به یک میلیارد تومان رسیده است. در بازار محصولات سایپا پراید۱۱۱ با رشد قابلتوجه قیمتی به ۱۵۵ میلیون تومان، تیبا معمولی ۱۵۲ میلیون تومان، تیبا صندوقدار با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، تیبا دو ۱۶۰ میلیون تومان و کوئیکآر ۱۷۷ میلیون تومان و ساینا ۱۶۲ میلیون تومان معامله میشوند. در همین ارتباط یک فعال بازار خودرو معتقد است؛ مهمترین علت رشد قیمت خودرو نرخ ارز است و تا زمانی که ثبات اقتصادی و ارزی بر کشور حاکم نشود، نمیتوان پیشبینی درستی از آینده بازار خودرو داشت. نیکخواه؛ اظهار داشت: در سه سال گذشته خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل شده است. بهطوری که ظرف این مدت بیشتر مردم با داشتن اندک سرمایهای برای جلوگیری از افت ارزش دارایی وارد بازار خودرو شدند. به گفته وی، هماکنون حجم زیادی از خودروهای صفر مدل ۹۷ تا ۹۹ در پارکینگها وجود دارد که دارندگان آنها به دلیل عدم اطمینان از بازار و ترس از افت ارزش دارایی، تمایلی به عرضه و فروش ندارند. این فعال بازار خودرو تأکید کرد: در حالحاضر بیش از یک سال تولید خودروسازان توسط مردم عادی در پارکینگها دپو شده است تا در وقت مقتضی به بازار عرضه کنند. نیکخواه؛ افزود: در شرایط کنونی بسیاری از خریداران خودرو در انتظار اخبار مثبت و کاهش قیمتها دست از خرید کشیدهاند در حالی که ظرف ماههای گذشته با تثبیت بازار ارز و افت قیمت خودرو بسیاری از واسطهها از بازار خودرو خارج شدند، اما امروز با بازگشت نوسانات ارزی و بیثباتی و رشد قیمت خودرو باز هم خریداران و معاملهگران بازار دچار بیاعتمادی نسبت به وضع آتی بازار شدند. وی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین علت تلاطمات قیمتی در بازار خودرو شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی است اما با بازگشت نرخ دلار به کانال ۲۵ هزار تومان این تأثیر همچنان در بازار خودرو ملموس نیست چرا که معمولاً روند کاهش قیمت خودرو متأثر از بازار ارز بسیار کُند و قطرهای است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.