برنامه محیطزیست سازمان ملل اعلام کرد که از تاریخ ۳۰ اوت، الجزایر بهعنوان آخرین کشور روی کرهزمین، مصرف بنزین سربدار را متوقف کرد. این کشور از ابتدای سال میلادی جاری تولید آن را متوقف کرده بود و حالا تمام ذخیره بنزینهای سربدار به پایان رسیده است. در حقیقت، کمپینی که دو دهه پیش در سازمان […]
برنامه محیطزیست سازمان ملل اعلام کرد که از تاریخ ۳۰ اوت، الجزایر بهعنوان آخرین کشور روی کرهزمین، مصرف بنزین سربدار را متوقف کرد. این کشور از ابتدای سال میلادی جاری تولید آن را متوقف کرده بود و حالا تمام ذخیره بنزینهای سربدار به پایان رسیده است. در حقیقت، کمپینی که دو دهه پیش در سازمان ملل آغاز شده بود، سرانجام به نتیجه نشست. به گزارش مناقصهمزایده، پژوهشها بین بیماریهایی نظیر سرطان، بیماری قلبی، سکته و بیماریهای شناختی و سرب آلاینده هوا ارتباط پیدا کردهاند. براساس برآورد برنامه محیطزیست سازمان ملل حذف سرب از بنزین سالانه جلوی ۱٫۲ میلیون مرگ زودهنگام را میگیرد. البته بهطور دقیقتر میتوان گفت که حذف سرب از بنزین نیم قرن طول کشیده است. تا دهه ۱۹۷۰ همه بنزینهای دنیا حاوی سرب بود و بهانه افزودن این عنصر خطرناک بهینهسازی عملکرد موتور بوده است. اما به تدریج مطالعات و پژوهشها نشان داد که تا چه حد سلامت انسان را به خطر میاندازد. ژاپن در سال ۱۹۸۰ مصرف سرب در بنزین را ممنوع کرد. اروپا و آمریکا در دهه ۱۹۹۰ همین کار را کردند و چین و هندوستان از سال ۲۰۰۰ به بعد سرب را از بنزین حذف کردند. با این حال در آفریقا وشرق آسیا مصرف سرب در بنزین همچنان ادامه پیدا کرد. در سال ۲۰۰۲ سازمان ملل ائتلافی از حکومتهای آفریقایی به وجود آورد که با کمک کمپانیهای نفتی حذف تدریجی سرب از بنزین را آغاز کردند. در کشورهای زیر صحرای آفریقا از سال ۲۰۰۶ به بعد سرب از بنزین حذف شد اما تا سال ۲۰۱۴ همچنان در کشورهای الجزایر، عراق، یمن، میانمار، کرهجنوبی و افغانستان بنزین سربدار مصرف میشد. انجام کمپینهایی نظیر حذف سرب در بنزین در کشورهایی که با چالشهای سیاسی روبهرو هستند، دشوارتر است اما سرانجام آنها هم به این برنامهها میپیوندند. حالا شاید وقت گام بعدی رسیده است و باید تلاشها روی حذف سوختهای فسیلی متمرکز شود. پیش از آن باید گوگرد از سوختهای دیزلی حذف شوند مخصوصاً در آفریقا که میزان آن بیشتر از آمریکا و اتحادیه اروپا است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.