دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات دستگاهها هنوز برای تبادل اطلاعات مقاومت میکنند! دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، گفت: هنوز دستگاههای مختلف از کارهای بخشی دست برنداشتهاند و بهجای ارائه خدمات از درگاههای واحد ترجیح میدهند اپلیکیشن یا تارنماهای اختصاصی خود را راهاندازی کنند. به گزارش آنا؛ با آغاز رسمی فعالیت دولت سیزدهم و تأیید وزرای […]
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات
دستگاهها هنوز برای تبادل اطلاعات مقاومت میکنند!
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، گفت: هنوز دستگاههای مختلف از کارهای بخشی دست برنداشتهاند و بهجای ارائه خدمات از درگاههای واحد ترجیح میدهند اپلیکیشن یا تارنماهای اختصاصی خود را راهاندازی کنند. به گزارش آنا؛ با آغاز رسمی فعالیت دولت سیزدهم و تأیید وزرای پیشنهادی رئیسجمهور از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مردم در انتظار تکمیل پروژههای ملی هستند. یکی از بزرگترین پروژههای کشور اجرایی شدن و تکمیل طرح «دولت الکترونیکی» است. این پروژه ملی اهمیت زیادی در ارتقای سطح سلامت جامعه در شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا دارد. در واقع سرویسهای دولت الکترونیکی شرایطی را فراهم میسازد که عموم مردم در همه مناطق کشور بدون نیاز به خروج از خانه فعالیتهای روزانه خود را انجام دهند. برای اطلاع از آخرین وضعیت توسعه دولت الکترونیکی و میزان استفاده مردم از این طرح کلان ملی در دوره کرونا با رضا باقریاصل؛ دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفتوگو کردیم. وی در پاسخ به آخرین وضعیت تکمیل دولت الکترونیکی و تأثیر این پروژه در دوره کرونا، گفت: در شرایطی که به دلیل بیماری کرونا بیش از ۵۰ درصد کارکنان دولت به محل کار خود نمیرفتند خدمات دولت الکترونیکی بدون وقفه ارائه شده و نیازهای مردم را برطرف میسازد. میتوان گفت دولت الکترونیکی بهرهوری حداقل ۳۰ درصد از کارکنان را ارتقاء داده است. خدمات دولت الکترونیکی تنها مختص به حوزهای خاص نیست و در بخشهای مختلفی نظیر مالیات، خدمات درمانی و مواردی دیگر ارائه میشود. باقریاصل؛ افزود: در مواردی که خدمات هنوز برخط نشده است تعارض منافع وجود دارد و مدیران سازمانهایی خاص منافع خود را در راستای اجرایی شدن دولت الکترونیکی نمیدانند. در بعضی موارد مشاهده میشود نیروهای پُرنفوذی که بازنشسته شدند یا افرادی که دارای امتیاز امضای طلایی هستند برخلاف روند توسعه فناوری مبادرت به گسترش خدمات حضوری و دفاتر فیزیکی میکنند. دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، ادامه داد: این چنین سیاستی موجب میشود مردم برای تکمیل فرآیند اداری خاص در شرایط حاد کرونا به صورت حضوری به مراکزی نظیر دفاتر پیشخوان خدمات دولت سر بزنند. در حقیقت اکنون دیگر برای تکمیل دولت الکترونیکی مشکلات زیرساختی و سیستمی وجود ندارد. از سال ۱۳۹۶ با راهاندازی مراکز تبادل داده روند توسعه دولت الکترونیکی شدت گرفته است. دولت الکترونیکی به افراد صاحب سهامعدالت در فرآیند خرید و فروش کمک زیاد کرد. سرویسهای برخط موجب شد بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار دارنده سهامعدالت از زمان ثبتنام تا هنگام فروش سهام حتی یکبار هم نیازی به مراجعه به بانک نداشته باشند. وی افزود: فرآیند الکترونیکی شدن نیازمند نوعی تغییر ساختار است که بعضی از دستگاهها حاضر به پذیرش این دگرگونی نیستند. بهطور کلی در چند سال اخیر یک اتفاق مهمی افتاده است. زیرساختهای دولت الکترونیکی نظیر دولت همراه، مرکز ملی تبادل اطلاعات و سایر سامانهها در حد مطلوبی توسعه یافته است. باقریاصل؛ در پاسخ به این سؤال که آیا اشتراکگذاری داده نیز نسبت به چند سال گذشته جهشی به وجود آمده است، گفت: هنوز هم دستگاههایی در کشور هستند که تبادل اطلاعات خوبی انجام نمیدهند و یکی از همین دستگاهها در چند روز گذشته مورد حمله هکرها قرار گرفته و اطلاعات آن در فضای مجازی منتشر شده است. وقتی شورای اجرایی فناوری اطلاعات، از این دستگاهها میخواهد که دادهها را به اشتراک بگذارند به صورت قطرهچکانی اطلاعات خود را در اختیار متولیان توسعه دولت الکترونیکی قرار میدهند و ادعای آنها برای چنین شیوهای از همکاری وجود مشکلات امنیتی است. در نهایت نیز مشاهده میکنیم که بدون تبادل داده درگیر مشکلات امنیتی میشوند پس میتوان گفت عامل به چالش کشیده شدن چنین نهادهایی اشتراکگذاری اطلاعات نیست. وی ادامه داد: دولت الکترونیکی سیر توسعه مشخصی دارد و برای طی شدن این مسیر لازم است زیرساختها ایجاد و بومیسازی فناوری اتفاق بیفتد و پس از اینها باید مدلهای موفق هم معرفی و اجراء شود. اکنون ارائه و دریافت خدمات نسخه الکترونیک در کشور بهطور کامل انجام شده است که میتوان آن را نمونه از موفقیتهای دولت الکترونیکی دانست. اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیک حتی در کشورهای توسعهیافته نیز بین ۵ تا ۱۰ سال طول میکشد ولی در ایران در مدت بسیار کوتاهتری توانستیم خدمات لازم را در قالب دولت الکترونیکی به مردم ارائه کنیم. به عنوان مثال اکنون مردم میتوانند تنها با ارائه کدملی خودشان دارو خریداری کنند. وی در پاسخ به اینکه شما به عنوان دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای توسعه دولت الکترونیکی چه انتظاری از دولت آینده دارید، گفت: همانطور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کردند فعالیتهای قابلتوجهی در حوزه دولت الکترونیکی انجام شده ولی هنوز کارهای زیادی باقی مانده است. تصور بنده، این است که هنوز دستگاههای مختلف از کارهای بخشی دست برنداشتهاند و بهجای ارائه خدمات از درگاههای واحد ترجیح میدهند اپلیکیشن یا تارنماهای اختصاصی خود را راهاندازی کنند. دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، گفت: اگر آنها به تکمیل فرآیند یکپارچهسازی کمک کنند قطعاً مردم تجربه کاربری بهتری خواهند داشت و امکان نظارت و کنترل دایم نیز فراهم میشود. تا اکنون تجربههای موفقی اتفاق افتاده که الگوبرداری از آنها امکان یکپارچهسازی را مهیا میکند. خوشبختانه تمامی وزرای دولت سیزدهم دیدگاه مثبتی نسبت به مسیر هوشمندسازی کشور دارند. وی ادامه داد: به عنوان مثال وزیر بهداشت در صحبتهای خود به پرونده الکترونیک سلامت اشاره کرد. این طرح تاکنون چند بار افتتاح شده است ولی همچنان بلاتکلیف است. وقتی نسخه الکترونیک هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و همچنان تکمیل میشود دارائه طرح پرونده الکترونیک سلامت در این مرحله معنایی ندارد و باید از کدام داده برای تکمیل آن استفاده کرد؟ یعنی تا پیش از این که نسخهها بهطور کامل الکترونیکی نشود نمیتوان پروژه دیگری را در نظام سلامت اجراء کرد. وی گفت: نخست آنکه کیفیت داده باید در دولت الکترونیکی ارتقاء یابد و حکمرانی داده در کشور برقرار شود و سپس یکپارچهسازی، نظارت و ارزیابی مستمر سرویسها به صورت برخط انجام بگیرد. شورای اجرایی فناوری اطلاعات همه سرویسها را به سمت یکپارچهسازی حرکت داده است و امیدواریم توقعات مردم نیز به زودی محقق شود. باقریاصل؛ در پایان گفت: مانع اصلی در مسیر توسعه دولت الکترونیکی تعارض منافع و گذر از سازوکارهای سنتی به فرآیندهای هوشمند است. این تعارض منافع در بخشهای مختلفی وجود دارد و شامل بحثهای ساختاری، رفتاری و حقوقی است. دیگر عامل کُند شدن تکمیل پروژه ملی دولت الکترونیکی فقدان رویه معمارگونه یا استفاده از یک معماری واحد برای یکپارچهسازی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.