خودروسازان خواستار اصلاح مصوبه اخیر شورای‌رقابت شدند

دبیر انجمن خودروسازان، با اشاره به مصوبه جدید خودرویی شورای‌رقابت درخصوص پیش‌فروش شرکت‌های خودروساز، تصریح کرد: شرکت‌های خودروساز با فرمول قیمت‌گذاری شورای‌رقابت مدت‌هاست به شدت در حال زیان‌دهی هستند و این تصمیم جدید شورای‌رقابت در عدم محاسبه نرخ تورم در مبلغ پرداختی پیش‌فروش خودروسازان قطعاً بر حجم زیان خودروسازان اضافه خواهد کرد. به گزارش از […]

دبیر انجمن خودروسازان، با اشاره به مصوبه جدید خودرویی شورای‌رقابت درخصوص پیش‌فروش شرکت‌های خودروساز، تصریح کرد: شرکت‌های خودروساز با فرمول قیمتگذاری شورای‌رقابت مدت‌هاست به شدت در حال زیاندهی هستند و این تصمیم جدید شورای‌رقابت در عدم محاسبه نرخ تورم در مبلغ پرداختی پیش‌فروش خودروسازان قطعاً بر حجم زیان خودروسازان اضافه خواهد کرد. به گزارش از پرشینخودرو، احمد نعمت‌بخش؛ گفت: در طرح پیش‌فروش خودروسازان، خریداران هیچ اجباری برای خرید ندارند. با این حال شرکت‌های خودروساز در جریان پیش‌فروش‌ها رقمی را برای سود مشارکت در نظر گرفته است تا اجحافی در حق خریداران نشود. اما متأسفانه شورای‌رقابت با این مصوبه جدید زیان زیادی را به خودروسازان تحمیل می‌کند. وی با اشاره به زیان انباشته ۸۵ هزار میلیاردی خودروسازان افزود: متأسفانه فرمول قیمتگذاری شورای‌رقابت در سال گذشته، بالغ بر ۱۵ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان زیان به شرکت ایران‌خودرو وارد کرد و رقمی کمتر از این نیز زیان به شرکت سایپا تحمیل شد. بنابراین در شرایطی که خودروسازان با حجم زیادی از زیان روبه‌رو هستند چرا شورای‌رقابت باید مصوبه جدیدی را اعلام کند که باز هم به جریان زیاندهی بیشتر شرکت‌های خودروسازان دامن می‌زند؟ دبیر انجمن خودروسازان، با توجه به سهم ۲۰ درصدی خریداران واقعی از پیش‌فروش خودروسازان، خاطرنشان کرد: در شرایطی که در جریان پیش‌فروش خودروسازان بیش از ۸۰ درصد این خودرو‌ها سهم دلالان می‌شود به نظر می‌رسد مراجعه منفعت‌طلبان و دلالان به شورای‌رقابت باعث چنین تصمیمی در آخرین روزهای اعضای این شورای برای خوش‌خدمتی بیشتر شده است.

توصیه خودروسازان به شورای‌رقابت

نعمتبخش؛ با تأکید بر اینکه تصمیم جدید شورای‌رقابت ظلم به صنعت خودروی کشور است، تأکید کرد: انتظار شرکت‌های خودروساز اصلاح این مصوبه از سوی شورای‌رقابت است چرا که این تصمیم بیش از گذشته زیان به شرکت‌های خودروساز و سهامداران این شرکت‌ها تحمیل خواهد کرد. وی گفت: در صورتی که قیمت خودرو روند معقولی داشت و محاسبه قیمت براساس حاشیه بازار صورت می‌گرفت مسلماً اعمال چنین مصوبه‌ای هیچ ایرادی از سوی خودروسازان نداشت چرا که زیانی بر شرکت‌های خودروساز تحمیل نمی‌کرد اما در شرایطی که خودروسازان مکلف به فروش زیرقیمت تمام شده بوده و در حال زیاندهی هستند چنین مصوبه‌ای از سوی شورای‌رقابت قطعاً تصمیمی نامعقول و غیرعادلانه است. وی با توجه به اینکه چنین مصوبه‌ای قطعاً به صلاح تولید و صنعت خودروی کشور نیست، تأکید کرد: به شورای‌رقابت توصیه می‌کنم در روزهایی که احتمال تغییرات در اعضای این شورا وجود دارد حداقل برای باقیات و صالحات هم که شده این مصوبه را اصلاح کنند تا شرکت‌های خودروساز بیش از این زیان نکنند.

شورای‌رقابت اعتباری برای مصوبات خودش هم قائل نیست

انتظار خودروسازان از وزیر جدید صمت بر حذف جریان دونرخی در بازار خودرو

دبیر انجمن خودروسازان، همچنین به توقف شش ماهه در بازنگری قیمت خودرو براساس نرخ تورم‌بخشی اشاره و اظهار داشت: شورای‌رقابت هر سه ماه یکبار باید براساس نرخ تورم‌بخشی در قیمت خودرو بازنگری می‌کرد اما متأسفانه این اقدام هم از سوی این شورا صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد این شورا اعتباری برای مصوبات خود نیز قائل نیست. نعمتبخش؛ تصریح کرد: اگر امروز نقدهایی نسبت به کیفیت خودرو‌ها مطرح می‌شود علت این مسأله بیش از همه ناشی از قیمت‌های دستوری است که متأسفانه دولت قبل متقاعد به اصلاح این شیوه قیمتگذاری نشد. وی در پایان خاطرنشان کرد: امید می‌رود وزیر جدید صمت و همکاران وی در این دولت حداقل قیمت خودرو را از شرایط دونرخی خارج کنند چرا که دونرخی بودن قیمت خودرو منشأ رانت و فساد در بازار خودرو است.