مولکول گاز نیتروژن از گاز اکسیژن بزرگ و درشتتر است، پس اگر نشتی لاستیک شما به علت نازک شدن جداره تیوپ لاستیک باشد، شانس اینکه اکسیژن فرار کند بیش از نیتروژن است. ولی نباید این تصور را داشت که با یکبار پُر کردن لاستیک با گاز نیتروژن دیگر نیاز به انجام دوباره آن را […]
مولکول گاز نیتروژن از گاز اکسیژن بزرگ و درشتتر است، پس اگر نشتی لاستیک شما به علت نازک شدن جداره تیوپ لاستیک باشد، شانس اینکه اکسیژن فرار کند بیش از نیتروژن است. ولی نباید این تصور را داشت که با یکبار پُر کردن لاستیک با گاز نیتروژن دیگر نیاز به انجام دوباره آن را ندارید! اگر به لاستیکی که قبلاً با نیتروژن پُر شده و باد از دست داده، باد معمولی بزنید دیگر اثر مثبت آن از بین میرود. به گزارش مناقصهمزایده، گاز نیتروژن رطوبت را دوست ندارد و چنانه شما باد لاستیک خود را کاملاً خالی کنید و بعد آن را با نیتروژن پُر کنید دیگر بخار آبی در لاستیک شما وجود نخواهد داشت. این نبود بخار و آب، دو حُسن برای شما دارد. یکی اینکه هنگام گرم شدن لاستیک تبدیل شدن آب به بخار فشار باد لاستیک شما را بیش از حد بالا نمیبرد و مثلاً اگر فشار ۳۰ پوندی شما در حالت لاستیک سرد و بر اثر حرارت به ۳۵ پوند میرسد، در حالت لاستیک پُر شده با نیتروژن ممکن است این فشار فقط به ۳۲ برسد. اضافه شدن باد لاستیک باعث بزرگ شدن حجم لاستیک و سفت شدن آن میشود که هر یک معایب خود را دارد و بهخصوص در یک ماشین مسابقهای که همه چیز آن باید صددرصد کنترل شده باشد. مزیت دیگر نیتروژن در لاستیکهای تیوبلس، این است که عدم وجود بخار آب در لاستیک باعث میشود که جدارههای فلزی داخل لاستیک دچار زنگزدگی و پوسیدگی شده و پس از چند سال باعث ترکیدن نشود، البته شما یک کمپرسور گران قیمت باد داشته باشید که مجهز به خشککن باشد، میتواند هوای عادی را بدون رطوبت تحویل لاستیک شما دهد و همان اثر نیتروژن را داشته باشد ولی قیمت چنین دستگاهی دهها میلیون تومان است، در حالی که یک دستگاه تولید نیتروژن قیمت بسیار پایینتری را دارد. در نبود گاز نیتروژن برای مسابقهدهندهها خالی و پُر کردن باد لاستیک قبل از هر مسابقه میتواند از مقدار آب موجود در لاستیک بکاهد و اثری بهتر از بادی که سالهاست در لاستیک مانده داشته باشد. از نظر سواری گاز نیتروژن کمترین اثری روی سواری ماشین ندارد ولی هنگام گرم شدن لاستیک طبعاً گاز نیتروژن همان خواص اولیه لاستیک را کماکان حفظ میکند، ولی لاستیکی که با باد عادی پُر شده باشد پس از گرم شدن، مشخصات دیگری خواهد داشت و ممکن است سواری ماشین به نرمی قبل از گرم شدن نباشد و بخار آب بیشتری پیدا کند که ماشین را از حالت رانندگی متقارن خارج خواهد کرد و زمان به یکسوم طول خواهد کشید.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.