همه قول‌های ضدکرونایی دولت سیزدهم

رئیس دولت سیزدهم، یکی از اولویت‌های مهم دولتش را مقابله و مهار کرونا اعلام کرده است؛ مبحثی که علی‌رغم همه فرازوفرود‌ها و دشواری‌هایش در ۱۸ ماه گذشته، بی‌تردید با همدلی، قاطعیت و نظارت جدی می‌تواند محقق شده و دولتی‌‌ها را رو سفید کند. به گزارش ایسنا، با شروع واکسیناسیون علیه کرونا در جهان، مسؤولان بهداشت […]

رئیس دولت سیزدهم، یکی از اولویت‌های مهم دولتش را مقابله و مهار کرونا اعلام کرده است؛ مبحثی که علی‌رغم همه فرازوفرود‌ها و دشواری‌هایش در ۱۸ ماه گذشته، بی‌تردید با همدلی، قاطعیت و نظارت جدی می‌تواند محقق شده و دولتی‌‌ها را رو سفید کند. به گزارش ایسنا، با شروع واکسیناسیون علیه کرونا در جهان، مسؤولان بهداشت و درمان کشورمان نیز در تکاپوی تأمین واکسن معتبر و مؤثر برای جمعیت کشور بودند و بر همین اساس هم وزارت بهداشت تأکید کرد که تأمین واکسن کرونا در کشور را از سه طریق واردات، تولید داخل و تولید مشترک به شرط انتقال دانش فنی، پیگیر است.

قول‌های رئیس دولت سیزدهم برای «سلامت»

حالا اما، دولت جدید وعده‌های امیدوارکننده‌تری برای واکسیناسیون علیه کرونا داده است. به‌طوری که رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی، از ابتدای ورودش به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از اولویت‌های مهمش را مهار کرونا دانست و حالا هم که در کسوت رئیس‌جمهور سوگند یاد کرده است، همچنان بر این موضوع تأکید می‌کند. به‌طوری که شب گذشته در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم مقابله با کرونا را یکی از موضوعات اصلی کشور دانست و وعده‌هایی نظیر واردات واکسن، تأمین مالی واکسن، تسریع واکسیناسیون، پرداخت معوقات کادر درمانی و… را مطرح کرد.

وعده ورود ۴۰ میلیون واکسن کرونا تا پایان شهریور

وی با بیان اینکه در دولت اعلام کردیم همه مردم واکسینه شوند و با قوت این کار دنبال خواهد شد، اعلام کرد که تولید داخلی نمی‌توانست نیاز داخلی را تأمین کند و برآوردمان این بود که برای مصرف داخلی نیازمند ۱۰۰ میلیون دُز واکسن هستیم. بر این اساس تا آخر شهریور ۴۰ میلیون دُز قطعی است و برای تأمین واکسن، وزارت‌خارجه و بهداشت نیروهای خود را بسیج کرده‌اند.

معوقات کادر درمان سریعاً پرداخت شوند

رئیس‌جمهور همچنین از دستورش مبنی بر پرداخت سریع معوقات کادر درمان خبر داد. در عین حال اکنون بهرام عین‌اللهی؛ به عنوان شانزدهمین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی و سومین وزیر بهداشت چشم‌ پزشک، در اوج طوفان دلتاکرونا که مرگ‌های ۵۰۰ تایی و ۶۰۰ تایی را در کشور رقم زده است، بر مسند دومین وزارتخانه بزرگ دولت تکیه زده است. عین‌اللهی؛ در جلسه بررسی صلاحیتش در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که «من دشواری‌های بیماری کرونا را با پوست و گوشت و استخوان حس کردم. در اسفند ۹۸ از نخستین پزشکانی بودم که کرونا گرفتم و مرگ را به چشمانم دیدم. امیدی به زنده ماندن نداشتم و جز تصویری از پرستاران و پزشکان بیمارستان مسیح‌دانشوری که برای زنده ماندنم تلاش می‌کردند، چیزی در ذهنم ندارم. خداوند دستانم را گرفت و جانی دوباره داد تا به میدان دفاع از سلامت بیایم و اجازه ندهم پرچم سفید روی زمین بماند پرچمی که ۴۰ سال قبل در دفاع مقدس در بهداری کل سپاه در دست گرفتم.»

تداوم بیماریابی در قالب طرح شهید سلیمانی

یکی دیگر از برنامه‌های وزیر بهداشت دولت سیزدهم، تداوم طرح شهیدسلیمانی و بیماریابی فعال در قالب آن است. در عین حال قول داد که در مدیریت کرونا از نظرات نمایندگان مجلس استفاده کند تا نظرات مردم را منتقل کنند. همچنین اعلام کرد که بسیاری از اختیارات باید به استان‌ها واگذار شود تا آن‌ها با توجه به شرایط عمومی استان تصمیم‌گیری کنند.

کاهش هزینه‌های مردم در «سلامت»

یکی دیگر از برنامه‌های شانزدهمین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، کاهش هزینه‌های مردم در حوزه سلامت به ۲۵ درصد است و وعده داد که با اختصاص منابع مالی پایدار باید این هزینه‌های کاهش یابند.

افزایش پوشش بیمه‌ای؛ از دندان‌پزشکی تا کرونا

از سوی دیگر افزایش پوشش بیمه پایه درمان، یکی دیگر از اولویت‌های وزارت بهداشت دولت سیزدهم است که سکان‌دار آن اعلام کرده که «براساس بند۳ ماده ۷۴ قانون برنامه ششم و بند ۹ سیاست‌های کلی سلامت باید پوشش بیمه پایه درمان را برای کل بیماران افزایش دهیم و بیمه رایگان برای اقشار آسیب‌پذیر را مورد توجه قرار دهیم. پوشش بیمه باید افزایش پیدا کند و بیمه‌های تکمیلی نیز باید سامان‌دهی شوند. همچنین پوشش خدمات دندانپزشکی باید افزایش پیدا کند و بیمارهای نوپدید نیز پوشش داده شود، برای مثال همه خدمات بیماری کرونا باید پوشش داده شود.

ایجاد نظام سلامت الکترونیک

وزیر بهداشت دولت سیزدهم، معتقد است که یکی دیگر مشکلات ما این است که آمار درستی از نظام سلامت نداریم، اما وقتی این مشکل رفع می‌شود که نظام سلامت الکترونیک داشته باشیم. نظام الکترونیک سلامت تعارض منافع را هم از بین می‌برد. به هر حال بهرام عین‌اللهی؛ با این برنامه‌ها و اولویت‌‌ها که مهمترینش به کرونا اختصاص دارد، توانست سوم شهریور ۱۴۰۰ در جلسه علنی مجلس شورای‌اسلامی با ۲۱۴ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع، اعتماد مجلسی‌‌ها را کسب کند، اما باید دید که آیا می‌تواند با تحقق این وعده‌ها اعتماد مردم را هم به خود جلب کند؟