تولید ۳ میلیون خودرو طرح وزیر نیست، سند راهبردی است

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت تولید ۳ میلیون خودرو طرح وزیر نیست، سند راهبردی است سهیل معمارباشی؛ مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت، در مورد مباحث مطرح شده پیرامون تولید سه میلیون خودرو در سال، اظهار کرد:‌ تولید سه میلیون خودرو همان‌طور که وزیر اشاره کردند در سند اهداف و سیاست‌های صنعت […]

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت

تولید ۳ میلیون خودرو طرح وزیر نیست، سند راهبردی است

سهیل معمارباشی؛ مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت، در مورد مباحث مطرح شده پیرامون تولید سه میلیون خودرو در سال، اظهار کرد:‌ تولید سه میلیون خودرو همان‌طور که وزیر اشاره کردند در سند اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو و در راستای تحقق اهداف کشور در افق ۱۴۰۴ تعیین شده است. براساس برآوردهایی که در آن سال‌‌‌ها انجام شد، هدف‌گذاری این بود که بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ به تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو برسیم. به گزارش از ایلنا، سهیل معمارباشی؛ افزود: از نظر ظرفیتسازی، و با توجه به ظرفیت‌های موجود و زمان‌بندی این عدد امکان‌پذیر است و خودروسازان می‌توانند تا سال ۱۴۰۴ به این رقم برسند. اهمیت این موضوع در این است که هر میزان بتوانیم تیراژ تولید را افزایش دهیم، هزینه‌ها سرشکن می‌شود؛ از همین جهت آقای وزیر روی این موضوع تأکید دارند. اگر ملزومات این کار مهیا و به شرکت‌ها کمک شود، همچنین در قیمت‌گذاری اصلاحاتی انجام و تأمین و تدارک مواداولیه خودروسازان انجام شود و… می‌توانیم در جهت کاهش قیمت تمام شده خودروها، تیراژ تولید را تا سطح مقیاس اقتصادی بالا ببریم. معمارباشی؛ در پاسخ به این مسأله که با وجود زیان‌ده بودن شرکت‌های خودروساز افزایش تولید چه توجیهی دارد گفت: این موضوع با این فرض است که مسأله قیمت‌گذاری خودرو‌‌ها در کنار سایر مسائل و مشکلات در تأمین منابع مالی، تأمین ارز، تأمین مواداولیه و… حل شود. این برنامه یک سند پشتیبان دارد که در این سند ملزومات این مسأله مورد توجه قرار می‌گیرد. شرکتی که زیان‌ده است، توجیهی برای افزایش تولید و افزایش زیان ندارد، لذا حتماً باید این مشکل حل شود، این موضوع در سند پشتیبان هم مورد تأکید است. مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت، در ادامه تصریح کرد: برای اینکه شرکت‌ها فعال شوند باید حتماً مسأله تأمین مواداولیه داخلی و خارجی مورد توجه قرار بگیرد، امروز بحرانی که در تأمین قطعات الکترونیکی ایجاد شده، خودروسازان را تحت‌تأثیر قرار داده است و این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد. به دلیل افزایش قیمت مواداولیه نیاز به نقدینگی نیز بین خودروسازان افزایش یافته است. به دلیل زیان‌ده بودن، نقدینگی زیادی از این شرکت‌ها خارج شده و باید تأمین مالی انجام شود. همچنین نیاز ارزی باید مورد توجه و مساعدت قرار بگیرد. وی افزود: مانع دیگر موضوع تقاضاست که به علت کاهش قدرت خرید مردم مشکل تقاضا وجود دارد. در صورتی که ما بتوانیم به حالت عادی برسیم و تعهدات خودروسازان را تحویل دهیم، موضوع تقاضا برای خودروساران چالش بزرگی خواهد شد. باید در آینده به فکر تأمین تسهیلات برای خریداران باشیم. ما باید تلاش کنیم تا به سمتی حرکت کنیم که تولید خودرو در مقیاس اقتصادی انجام شود، اگر به این هدف برسیم مطمئناً خودروی ارزان‌قیمت و باکیفیت که می‌تواند مورد تقاضای عامه مردم باشد تولید خواهد شد. معمارباشی؛ با تأکید بر اهمیت بهبود کیفیت‌ خودروهای تولیدی در این هدف‌گذاری و سند پشتیبان آن بیان کرد: در هدف‌گذاری فقط بحث کمیت مدنظر نیست، بلکه الزامات و نیازمندی‌های ارتقای کیفی محصولات نیز مدنظر قرار دارد. این مدنظر نیست که ما تیراژ را بدون توجه به کیفیت افزایش دهیم. مطمئناً نظارت‌های شدیدی روی قطعات و همچنین کیفیت خودرو‌‌ها انجام خواهد شد. امیدواریم که روزی صنعت خودروی ما باعث افتخار کشور و مردم شود.