غلامحسین دزیانی؛ کارشناسی خودرو، با بیان اینکه آزادسازی واردات خودرو یکی از اقدامات خوب مجلس است که میتواند انحصار ایرانخودرو و سایپا را که سالهاست با هر کیفیت و هر قیمتی که میخواهند خودرو را تحویل میدهند و مردم نیز ناچار هستند تنها از این خودروسازان ماشین بخرند، بشکند، تأکید کرد: نگران دو موضوع هستیم […]
غلامحسین دزیانی؛ کارشناسی خودرو، با بیان اینکه آزادسازی واردات خودرو یکی از اقدامات خوب مجلس است که میتواند انحصار ایرانخودرو و سایپا را که سالهاست با هر کیفیت و هر قیمتی که میخواهند خودرو را تحویل میدهند و مردم نیز ناچار هستند تنها از این خودروسازان ماشین بخرند، بشکند، تأکید کرد: نگران دو موضوع هستیم نخست لابی خودروسازان و دوم عدم اجرای درست طرح. غلامحسین دزیانی؛ در گفتوگو با بازار، با اشاره به اینکه از مجلس خبر میرسد طرح «آزادسازی واردات خودرو» با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب قرار گرفته است، تأکید کرد: در این طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر و مغایر خواندن آن با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مورد مخالفت شوراینگهبان قرار گرفت که البته مجلس آن را اصلاح کرد. این کارشناس خودرو، با بیان اینکه ای کاش شوراینگهبان به این بند ایراد نمیگرفت، چرا که خودروهای هیبریدی به دلیل عدم آلایندگی هوا میتوانستند مفید باشند، گفت: به هر صورت ماجرای طرح به اینجا رسید که کمیسیون صنایع ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» سرانجام تأیید کرد اما موضوع این است که شروط واردات خودرو به این راحتی هم نیست. از مجلس خبر میرسد؛ طرح «آزادسازی واردات خودرو» با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب قرار گرفته است. دزیانی؛ بیان کرد: در خبرها آمده است که بر این اساس، هر شخص حقیقی و حقوقی میتواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. این دو روش برای ورود خودروهای خارجی با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاستگذار» طراحی شده و لذا باید به این بند توجه ویژه کرد. وی با بیان اینکه در مصوبه اولیه، ورود خودروهای کارکرده حداکثر سهسال ساخت نیز مجاز خوانده شده است، گفت: مشخص است که مجلس به ارتقای کیفی خودروها به مثابه یکی از راهکارهای کاهش تصادفات جادهای تأکید داشته است. این کارشناس خودرو، بیان کرد: همان طور که در خبرها نیز آمده تصویب نهایی این طرح میتواند دستکم دو تحول بزرگ در بازار خودرو به نفع تقاضای مصرفی رقم بزند. فضای فعلی بازار، بهترین زمان ممکن برای آزادسازی واردات خودرو است؛ بهطوریکه مسیر برای کاهش قیمت تا سطح متعارف هموار میشود. دزیانی؛ افزود: رقابت در واردات میتواند خودروساز را مجبور کند که کیفیت را بالا ببرد. فکر کنید شما میتوانید فولکسواگن آلمانی اصل با آن فناوری را ۴۰۰ میلیون تومان بخرید آیا حاضر هستید به کوئیک ۲۵۰ میلیون تومان پول بدهید که اندازه یک تایر فولکسواگن کیفیت ندارد؟ این طرح خوب است اما ما را نگران میکند به دو دلیل؛ نخست اینکه آزادسازی مشروط به چه معنی است، اینکه قرار باشد شما خودرویی که در خارج از کشور ۲۵۰ میلیون تومان است را به دلیل اینکه بازار خودروساز ایرانی را کساد نکند، مجبور شوید یک میلیارد تومان وارد کنید همان بهتر که از اصل این طرح اجراء نشود. تصویب نهایی این طرح میتواند دستکم دو تحول بزرگ در بازار خودرو به نفع تقاضای مصرفی رقم بزند. فضای فعلی بازار، بهترین زمان ممکن برای آزادسازی واردات خودرو است؛ بهطوریکه مسیر برای کاهش قیمت تا سطح متعارف هموار میشود. همچنین وی گفت: دومین ابهام این است که استقلال از تعهد ارزی سیاستگذاری یعنی خوب است اما اینگونه خودروسازان مجبور به تحرک هستند و چون توان این را ندارند که خودشان را بالا بکشند، قاعدتاً لابی میکنند که خودروی خارجی دستکم پایین بکشند یا آنقدر گران وارد شود که مردم همین خودروی ایرانی را ترجیح دهند. اینها مسائلی است که از پس اجرای این طرح خوب به ذهن ما میرسد و امیدواریم روزی به صورت کلی بازار خودرو در کشور آزاد و رقابتی باشد تا هر کس هر خودرویی دوست دارد بخر نه هر خودرویی که سایپا و ایرانخودرو دوست دارند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.