عادل آذر هم دو شغله شد؟

ابهام در تعیین رییس جدید مرکز آمار عادل آذر هم دو شغله شد؟ پس از گذشت ۱۹ روز از انتخاب عادل آذر به عنوان رییس دیوان محاسبات، هنوز متولی جدید مرکز آمار ایران توسط نوبخت معرفی نشده و آذر استعفای رسمی خود را از ریاست مرکز آمار اعلام نکرده است. به گزارش مهر، عادل آذر […]

ابهام در تعیین رییس جدید مرکز آمار

عادل آذر هم دو شغله شد؟

پس از گذشت ۱۹ روز از انتخاب عادل آذر به عنوان رییس دیوان محاسبات، هنوز متولی جدید مرکز آمار ایران توسط نوبخت معرفی نشده و آذر استعفای رسمی خود را از ریاست مرکز آمار اعلام نکرده است.

به گزارش مهر، عادل آذر که در روز سی‌ام تیرماه امسال توسط نمایندگان مجلس به عنوان رییس جدید دیوان محاسبات انتخاب شد، هنوز استعفای خود را از ریاست مرکز آمار ایران اعلام نکرده است و هنوز محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جایگزینی برای وی انتخاب نکرده است.

از سوی دیگر یک مقام آگاه در مرکز آمار ایران به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر آقای آذر در دیوان محاسبات کشور مستقر شده است، اما به صورت رسمی استعفای خود را از ریاست مرکز آمار اعلام نکرده و هیچ جایگزینی هم برای وی معرفی نشده است.

وی با بیان این‌که در اصل هم‌اکنون مرکز آمار ایران بدون متولی است و در بلاتکلیفی به سر می‌برد، افزود: طی سال‌های گذشته که چندین بار ریاست مرکز آمار تغییر کرده است، طی یک روز جابه‌جایی‌ها انجام می‌شد و تاکنون چنین مسأله‌ای پیش نیامده بود.

این در حالی است که با این روند عادل آذر در حال حاضر جزو دو شغله‌ها محسوب می‌شود و هم در قوه مجریه و هم در قوه مقننه مشغول به‌کار است. اما با این تفاسیر یکی از مهم‌ترین نهادهای کشور که متولی تولید و انتشار آمار‌ها است و همواره متهم به آمارسازی بوده این بار با چالش جدید مواجه است.

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز که این روز‌ها بیش‌تر درگیر جدایی سازمان مدیریت و سازمان اداری و استخدامی کشور است گویا چندان توجهی به انتخاب رییس جدید ندارد. گرچه برخی از مسؤولان در همان روزهای ابتدایی انتخاب عادل آذر به عنوان رییس دیوان محاسبات مطرح کردند که به زودی رییس جدید مرکز آمار معرفی خواهد شد.

لازم به ذکر است عادل آذر با ۲۰۰ رأی نمایندگان مجلس در صحن علنی به عنوان رییس دیوان محاسبات انتخاب شده است. دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی است که در امور مالی و اداری مستقل است؛ یکی از نهادهای وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر همه فرایندهای مالی کشور را برعهده دارد و به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‌کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، رییس سابق این دیوان به عنوان وزیر کشور دولت روحانی انتخاب شده بود. هم‌اکنون عادل آذر با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رییس دیوان محاسبات کشور می‌باشد. این دیوان به همه حساب‌های وزارتخانه، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و دیگر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند – به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد – رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده باشد و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

 

دیوان محاسبات کشور حساب‌ها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمع‌آوری می‌کند و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند. دیوان محاسبات کشور یکی از ۱۹۱ عضو پیوسته سازمان بین‌المللی مؤسسات حسابرسی عالی (اینتوسای) است. همچنین مرکز آمار هم وابسته به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.