همینه که هست، هنوز هست!

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی  همینه که هست، هنوز هست!    قبلاً هم عرض کردیم که کلاً نمی‌فهمیم که چرا در این وزارت عظیمه بهداشت و درمان و ایضاً ستاد و کارگروه‌ها و زیرمجموعه‌های مربوطه، از صدر تا ذیل مقامات و پست‌نشینان محترم، باید پزشک باشند؟!، مدیر و رئیس و سخنگو و وزیر و معاون […]

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی

 همینه که هست، هنوز هست!

   قبلاً هم عرض کردیم که کلاً نمی‌فهمیم که چرا در این وزارت عظیمه بهداشت و درمان و ایضاً ستاد و کارگروه‌ها و زیرمجموعه‌های مربوطه، از صدر تا ذیل مقامات و پست‌نشینان محترم، باید پزشک باشند؟!، مدیر و رئیس و سخنگو و وزیر و معاون و…، البته بر کاردانی و توانمندی جامعه گرانمایه پزشکی شک و شبه نیست، اما اینکه به غیر از پزشکی در بقیه امور و سطوح مدیریتی و اجرایی هم حاذق و عامل هستند، محل اشکال است.

وقتی در دانشی که سال‌ها تحصیل کرده و دود چراغ خورده و مدت‌ها تجربه و تمرین شده، هنوز در بسیاری از امور همچنان سخن واحدی از پزشکان شنیده نمی‌شود و اختلاف‌نظر‌ها در رابطه با نحوه درمان و داروهای تجویزی و میزان اثرگذاری‌ها، به وفور یافت می‌ شود (بحث جناب کرونا علی‌حده است و این میزان از اختلاف‌نظر به دلیل ناشناخته بودن بیماری قابل تحمل است، هرچند نتایج ملوک‌الطوایفی این عرصه هم برای خودش مصیبتی شده است)، معلوم نیست که چرا همچنان قوانین و مقررات دست از سر پزشکان برای تصدی پست‌های غیرتخصصی بر نمی‌دارد و ایضاً ایشان هم مشتاق نشستن بر کرسی ریاست و مدیریت و وزارت هستند؟ بگذریم .

   اخیراً سخنگوی محترم ستاد کرونا فرموده‌اند (قریب به مضمون)، اگر کسانی که نوبت واکسیناسیون‌شان فرا رسیده تشریف نیاورند برای تزریق واکسن، چند ماه دیگر شرمنده روی مبارک‌شان می‌شویم، چون استفاده از خدمات عمومی و خرید بلیط‌های سفر و همچنین اجازه سفر و این قسم، فقط با در دست داشتن کارت واکسیناسیون (یحتمل از نوع دیجیتالی) خواهد بود!

 همین است که می‌گوییم هرکسی را بهر کاری ساخته‌اند، به جای اقناع جامعه، خصوصاً سالمندان در رابطه با لزوم واکسیناسیون و همچنین بی‌خطر و پُرفایده بودن آن و مهم‌تر از آن جمع کردن بساط افراد مدعی که واکسیناسیون را زیر سؤال می‌برند و بازخواست از مسؤولین و گروه‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کنند و دیگر کارهایی که نتیجه‌‌اش بشود افزایش تمایل همه مردم به تزریق واکسن، با حذف صورت مسأله، کار را برای خودمان ساده می‌کنیم و مردم بینوای کم توان را به محدودیت و ممنوعیت، تهدید می‌کنیم!

   بالاخره در افتادن با مدعیان و مافیا‌ها سخت است، تخصصی در ساخت و تولید ویدیو و محتوای فاخر و اثرگذار رسانه‌ای وجود ندارد، هنر ارتباطات و گفت‌وگو و تبادل‌نظر و اقناع جامعه آموخته نشده است و … اما استفاده از قوای قهریه و خط و نشان کشیدن برای مردم عامی عادی، ساده است، به سادگی آب خوردن!

  وقتی همچنان رمدسیور و فاویپیراویر و فلان و بهمان دارو و پروتکل‌های متنوع درمانی در حال انجام است و هرکسی ساز خودش را می‌زند و طیف اظهارنظر‌ها از بی‌اثری و خطرآفرین بودن تا مؤثر و بهترین بودن گسترش یافته است و چند برابر میزان واکسن، این دارو‌ها وارد شده و کلی قصه و داستان تلخ و شیرین تأخیر در واردات واکسن و تعویق در تولید داخلی و قس‌علیهذا داریم، انصافا، حرف زدن از تحدید و تهدید، هنری است بی‌بدیل!  

                               هوشنگ‌خان

                  ا