بازگشت «سامانه جامع تجارت» به چرخه نظارت بر تأمین و توزیع کالا

معاون وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت بیان کرد: با توجه به برنامه‌های ارائه شده وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت به مجلس شورای‌اسلامی در‌خصوص ساماندهی سامانه‌های تولید، توزیع و عرضه کالا و خدمات به مردم استفاده از این سامانه‌ها به‌خصوص سامانه جامع تجارت و شفاف‌سازی نظام تولید و توزیع کشور در برنامه‌ها منظور شده است. به گزارش سیتنا، عباس تابش؛ گفت: استقرار […]

معاون وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت بیان کرد: با توجه به برنامه‌های ارائه شده وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت به مجلس شورای‌اسلامی در‌خصوص ساماندهی سامانه‌های تولید، توزیع و عرضه کالا و خدمات به مردم استفاده از این سامانه‌ها به‌خصوص سامانه جامع تجارت و شفاف‌سازی نظام تولید و توزیع کشور در برنامه‌ها منظور شده است. به گزارش سیتنا، عباس تابش؛ گفت: استقرار برخی از اقلام کالایی در سامانه براساس پیگیری‌ها و اقدامات مورد تأکید در جلساتی که با حضور وزیر صمت برگزارشد در دستور کار سازمان حمایت قرار گرفت به‌طوری‌که برای جلوگیری از قاچاق و عرضه غیرشفاف کالاهای مذکور، مقررشد کلیه فعالیت‌های آن‌ها اعم از تولید، واردات، صادرات و عرضه داخلی و چرخه این فعالیت‌ها از طریق سامانه جامع تجارت ساماندهی گردد. تابش؛ ادامه داد: همچنین مقرر شد نظام تولید، توزیع، ورود اطلاعات کالایی، انبار‌ها و چرخش کالا‌های مذکور از طریق این سامانه پیگیری گردد و در همین راستا سازمان حمایت از متولیان این کالا‌ها به‌خصوص انجمن‌هایی که نظام تولید یا توزیع این کالا‌ها را تحت پوشش دارند، دعوت به عمل آورد. وی اضافه کرد: در همین راستا اولین جلسه هماهنگی روز چهارشنبه مورخ ۱۷شهریور با حضور نمایندگان معاونت‌های تخصصی وزارت متبوع، ستاد مرکز ی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انجمن‌های تولید، توزیع و پخش کالاهای مذکور در محل سازمان برگزار گردید. معاون وزیر صمت، در‌خصوص سامانه جامع تجارت افزود: سامانه ی یکپارچه‌سازی و نظارت بر فرآیند تجارت با هدف ایجاد سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی طراحی شده است و بخش‌خصوصی مکلف به رعایت ضوابط تعیین شده در این سازمان می‌باشد. تابش؛ گفت: با استفاده از این سامانه، انجام مبادلات تجاری به سمت مبادی قانونی هدایت خواهد شد و پدیده قاچاق کاهش خواهد یافت همچنین با استفاده از این سامانه ضمن کاهش زمان بررسی‌ها و بوروکراسی‌ها، مدیریت یکپارچه و نظارت و بازرسی بر تجارت داخلی بهینه خواهد شد. گفتنی است که در این جلسه اعضاء در‌خصوص نحوه فعالیت، چگونگی ورود اطلاعات کالا و دریافت شناسه کالایی، مشخصات واحدهای تولیدی و وارداتی و در نهایت مدیریت فعالیت در این سامانه بحث وتبادل‌نظر کردند. در این جلسه که باتوجه به اهمیت و تخصصی بودن موضوعات به تفکیک با هریک از گروه‌های کالایی مذکور برگزار گردید، اعضا ضمن ارائه نظرات و پیشنهادات در‌خصوص موارد مدنظر بحث و گفت‌وگو کردند و مقرر گردید ظرف هفته آینده نسبت به شناسایی، ثبت‌نام فعالین تجاری کالاهای مورد نظر، ثبت محل نگهداری کالا و اخذ شناسه برای کالا‌های تولیدی یا وارداتی اقدام نمایند.