تحریم دوباره از پلتفرم‌های ایرانی قربانی گرفت

در ادامه روند حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی به دلیل تحریم‌ها، دو اپلیکیشن ایرانی به تازگی از گوگل‌پلی حذف شدند.به گزارش ایسنا، نبرد شرکت‌های خارجی و فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی با اپلیکیشن‌های ایرانی از حدود سه سال پیش آغاز شد؛ زمانی که اپل تنها چند ماه پس از گشودن درهای فروشگاه آنلاین خود به […]

در ادامه روند حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی به دلیل تحریم‌ها، دو اپلیکیشن ایرانی به تازگی از گوگل‌پلی حذف شدند.به گزارش ایسنا، نبرد شرکت‌های خارجی و فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی با اپلیکیشن‌های ایرانی از حدود سه سال پیش آغاز شد؛ زمانی که اپل تنها چند ماه پس از گشودن درهای فروشگاه آنلاین خود به اپلیکیشن‌های ایرانی در سپتامبر ۲۰۱۶، با فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای تحریم علیه ایران، برخی اپلیکیشن‌های ایرانی را از اپ‌استور حذف کرد. موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور حل نشده بود که گوگل نیز به فاصله دو هفته پس از اپل و در اقدامی مشابه، نرم‌افزارهای ایرانی را از گوگل‌پلی ‌-‌فروشگاه آنلاین نرم‌افزارهای اندرویدی- با توجیه مشابه تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران حذف کرد. همان زمان محمدجواد آذری‌جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، اعلام کرد حذف برنامه‌های ایرانی از اپ‌استور را به‌طور قانونی پیگیری می‌کند. همچنین امیر ناظمی؛ رئیس سازمان فناوری اطلاعات، درباره اقدامات لازم برای حل این مشکل، به پتانسیل‌های قانونی موجود در عرصه بین‌المللی اشاره کرد. با وجود این، در نهایت اعلام نشد که پیگیری قانونی در این زمینه انجام شده یا خیر، یا اینکه این پیگیری‌ها به چه نتیجه‌ای رسیده است.

خبر جدید از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل

در ادامه مشکلات پلتفرم‌های ایرانی به دلیل تحریم‌ها، امروز خبر جدیدی از حذف دو اپلیکیشن‌ ایرانی (آپارات از سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدیو و دیگری از سامانه‌های نمایش درخواستی) از گوگل‌پلی منتشر شد. روابط‌عمومی شرکت صباایده که این دو اپلیکیشن را راه‌اندازی کرده، به زومیت خبر داد که ۱۰ روز پیش ایمیلی مبنی ‌بر عدم امکان استفاده از گوگل‌پلی به‌دلیل بند ۱۶٫۵ قوانین توسعه‌دهندگان دریافت کردند. صباایده در این ‌باره گفت که این اپلیکیشن‌‌ها به دلیل تحریم، پس از دریافت ایمیل رسمی از روی گوگل‌پلی حذف شدند و این موضوع از طریق مراجع حقوقی در حال پیگیری است. اگرچه با آغاز ریاستجمهوری جوبایدن که پس از ترامپ جایگاه ریاست‌جمهوری در آمریکا را برعهده گرفت، با توجه به اینکه دونالد ترامپ و جو‌بایدن نه‌تنها از دو حزب متفاوت هستند، بلکه در بسیاری از زمینه‌ها نیز دیدگاه مختلفی دارند و از همان زمان احتمال بازگشت آمریکا به برجام مطرح می‌شد، این امیدواری وجود داشت که شاید سرنوشت متفاوتی برای شرکت‌های فناوری در ایران رقم بخورد، با وجود این، آخرین رویداد حذف پلتفرم‌های ایرانی نشان می‌دهد این مشکلات ناعادلانه تحریمی علیه شرکت‌های ایرانی همچنان ادامه دارد.

چرا گوگل «طاقچه» را حذف کرد؟

چرایی حذف نرم‌افزار «طاقچه» از گوگل‌پلی پرسشی است که از حدود یک ماه قبل برای این پلتفرم، علی‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده بی‌پاسخ‌ مانده است. در حالی خبر حذف «طاقچه» (پلتفرم دانلود و خرید کتاب) به همراه چند پلتفرم دیگر مثل آپارات، فیلیمو و بلد از فروشگاه نرم‌افزاری گوگل به دلیل تحریم‌ها علیه ایران دست به دست شد که گفته می‌شود این پلتفرم بیش از یک ماه پیش از این فروشگاه حذف شده است. سیاوش گودرزی؛ مدیر روابط‌عمومی طاقچه دراین‌باره، می‌گوید: مدتی است که ما را حذف کرده‌اند، دلیلش را هم به ما اعلام نکرده‌اند. ما خیلی هم از گوگل پیگیری کردیم، ایمیل زدیم و مکاتبه کردیم اما پاسخی ندادند. حتی براساس قواعد خودشان مهلت زمانی برای پاسخگویی تعیین کرده‌اند اما به همان مهلت خودشان هم پایبند نبودند. ما حتی با بخش‌های دیگرشان هم مکاتبه کردیم که طبق قواعد باید به ما پاسخ دهید اما متأسفانه پاسخ درستی به ما ندادند. البته پیگیر هستیم؛ هر چند نه دلیلی دراین‌باره به ما گفته‌اند و نه طبق زمان‌بندی‌شان پاسخ داده‌اند. او می‌افزاید: حتی گوگل باید طبق قوانین خود قبل از کاری که با ما کرده است، اخطار یا تذکری می‌داد، اما یک‌باره چند وقت پیش بدون هیچ هشدار قبلی «طاقچه» از گوگل‌پلی حذف شد. گودرزی؛ در‌خصوص اطلاع‌رسانی به مخاطبان نیز بیان می‌کند: در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان در ارتباط هستیم و اگر کاربری با مشکلی در این خصوص مواجه شده بود، راه‌های جایگزین‌مان را اعلام می‌کردیم که حالا «طاقچه» را از کجا دانلود کنند و توضیح می‌دادیم که با دلایل نامعلومی حذف شده‌ایم و پیگیر هستیم. امیدوارم که پیگیری‌ها نتیجه دهد و به‌زودی به گوگل‌پلی برگردیم.