سراب واردات آزاد خودرو!

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی سراب واردات آزاد خودرو!     براساس نظر سراب‌شناسان بزرگ (خودمان، خودتان و بچه‌های محل!) در آینده نزدیک پدیده‌ای جدید به نام سراب واردات آزاد خودرو، رخ خواهد نمود که به‌دلیل شرایط خاصی که دارد بسیار ناپایدار بوده و خیلی زود (خانه پُرش شش ماهه) واقعیت از ورای آن مکشوف می‌گردد. […]

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی

سراب واردات آزاد خودرو!

    براساس نظر سراب‌شناسان بزرگ (خودمان، خودتان و بچه‌های محل!) در آینده نزدیک پدیده‌ای جدید به نام سراب واردات آزاد خودرو، رخ خواهد نمود که به‌دلیل شرایط خاصی که دارد بسیار ناپایدار بوده و خیلی زود (خانه پُرش شش ماهه) واقعیت از ورای آن مکشوف می‌گردد. بر همین اساس، پیشنهاد می‌گردد خلق‌ا… خوش‌خیال به شکم خویش صابون نزده و سفت و محکم قربیل همین خودروهای وطنی را بچسبند که باید فکر نان کرد که خربزه آب است!

  برای آنکه دو ریالی مبارک‌تان درست بیفتد! و قضیه را خوب مستفیض شوید، خدمت جنابتان عرض می‌کنیم که حرف‌هایی زده شده، طرحی در کش‌وقوس است و می‌رود که با چکش‌کاری و جرح و تعدیل به مصوبه تبدیل و جهت اجراء به دولت جوانبخت تقدیم گردد، که ظاهراً قرار است واردات خودرو را آزاد کند!

اولاً اساساً در این مملکت، ما چیزی به نام ممنوعیت واردات خودرو نداریم، حالا چرا اسم این طرح به آزاد‌سازی واردات خودرو معروف شده است، ا…‌اعلم. ثانیاً و ثالثاً اینکه بر پیشانی طرح، آزاد‌سازی جلوه‌گری کند و در مفاد و متن، شرط و شروط و قید و بند خودنمایی، قصه می‌شود همان با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن جناب انحصار واعوان و انصار در رکاب! اگر این هم نشود، واردات قطره‌چکانی و یحتمل منوط به امضاء و مجوز کذا و کذا، نیمه پُر لیوان این طرح خواهد بود.

  اینکه شورای‌رقابت شده است مسؤول تعیین میزان و تعداد و احتمالاً به مرور نوع و مدل، برای خودش خانی است که هر بار غولی جدید از آن خودنمایی خواهد کرد و بنا بر رأی و نظر و قرائت خاصه هر مسؤول رسیده و نرسیده، قانون به سلیقه تفسیر شده و غُل و زنجیری نو، این آزاد‌سازی نیم‌بند مشروط را بیش از پیش زمین‌گیر می‌کند.

از همه این‌ها هم که بگذریم، برقراری و استواری تمام‌قد ۴۰ درصد عوارض و حقوق گمرکی، ۸۰ درصد تعرفه واردات، ۱۰ درصد هزینه شماره‌گذاری، پنج درصد هزینه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و عدم تغییر و تعدیل این ارقام نجومی، با حساب دلار ۲۷ هزارتومانی فعلی (بعد را خدا بخیر کند)، خروجی‌اش، همین بساط مصیبت‌زای قیمت کهکشانی خودرو خارجی و نجومی خودروهای مدرن تمام‌وطنی، خواهد بود.

این تعرفه و عوارض و هزینه‌ها، مثلاً قرار بود به کمک تولیدکننده داخلی بیایند که خودرو خارجی ارزان‌تر از داخلی نشود! (یا للعجب) اما اینکه با جهش حدود هشت برابری قیمت دلار طی سه چهار سال، همچنان خودرو وطنی نیاز دارد که این افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت خودرو خارجی در نقطه صفر مرزی، به دادش برسد تا بتواند بازار را همچنان در ید اختیار و قبضه خود داشته باشد، نشان از عمق کیفیت و رشد بالای خودروساز وطنی دارد!

   کلاً از من هوشنگ‌خان به اصطلاح طنز اجتماعی‌نویس گرفته تا تک‌تک و آحاد مردمان این سرزمین، همگی اهل شوخی و مزاح هستیم، مسؤولین هم اگرچه علی‌الحساب در طبقاتی فوقانی به سر می‌برند و قابل قیاس با خلق‌ا… نیستند ولی به هرحال روزی جزء همین مردم بودند و از قضا زبردستی و استعدادی فراوان در هنر طنازی و مطایبه داشته و دارند و خواهند داشت.

 

                               هوشنگ‌خان

                  ا