خودروهای شاسی‌بلند دومین عامل افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای

در نمایشگاه اتومبیل مونیخ که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، خودروسازان مدل‌های جدیدی از محصولات خود را به نمایش می‌گذارند. خودروهای شاسی‌بلند و دیگر خودروهای کراس‌اوور بلند، بازار جهانی فروش اتومبیل را در اختیار دارند. سهم این خودرو‌ها از بازار فروش در اروپا نیز در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) به ۴۶ درصد رسید. به […]

در نمایشگاه اتومبیل مونیخ که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، خودروسازان مدل‌های جدیدی از محصولات خود را به نمایش می‌گذارند. خودروهای شاسی‌بلند و دیگر خودروهای کراس‌اوور بلند، بازار جهانی فروش اتومبیل را در اختیار دارند. سهم این خودرو‌ها از بازار فروش در اروپا نیز در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) به ۴۶ درصد رسید. به گزارش مناقصه‌مزایده، هواداران محیطزیست که در نزدیکی محل برگزاری نمایشگاه مونیخ نیز تظاهرات کردند از منتقدان خودروهای شاسی‌بلند هستند. آن‌ها از مصرف زیاد انرژی، جاگیر بودن و اندازه بزرگ این خودرو‌ها که ارتفاعشان گاه از ۱٫۸ متر نیز فراتر می‌رود انتقاد می‌کنند. سازمان غیردولتی «صندوق جهانی طبیعت» (WWF) در گزارشی که در پایان سال ۲۰۲۰ منتشر کرد از «تأثیر مخرب خودروهای شاسی‌بلند بر روی آب و هوا» انتقاد کرده بود. به گفته این سازمان غیردولتی خودروهای شاسی‌بلند به «دومین عامل» افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای تبدیل شده‌اند. توماس بورکل؛ رئیس بخش طراحی شرکت خودروسازی «هیوندای» در اروپا درباره خودروهای شاسی‌بلند، می‌گوید: «شاسی‌بلند‌ها منقرض نخواهند شد، زیرا دارای موقعیت مرتفعی برای رانندگی هستند، چهارچرخ محرک دارند و امکان قرار دادن باتری در زیر کف را فراهم می‌کنند.» وی با این حال معتقد است که سهم این خودرو‌ها از بازار فروش کاهش پیدا خواهد کرد. او دلیل این امر را افزایش تولید خودروهای الکتریکی و هیدروژنی به دنبال افزایش بهای سوخت عنوان می‌کند. کوین رایس؛ مدیر بخش نوآوری شرکت پینینفارینا، که در عرصه طراحی خودرو فعالیت می‌کند معتقد است که در هر دوره‌ای یک مدل از طراحی اتومبیل با اقبال بیشتری روبه‌رو بوده است. او می‌گوید: «مدل طراحی هر بار همراه با پیشرفت‌های فنی تغییر کرد به استثنای شاسی‌بلند‌ها که اقبال به آن‌ها دلیل روانی دارد. خودروهای شاسی‌بلند در دهه ۲۰۱۰ با موقعیت رانندگی و ظاهر سخت خود غالب شدند. این خودرو‌ها احساس امنیت می‌دهند به ویژه در برابر کامیون‌ها!» کوینرایس؛ در عین حال اظهار داشت: «از هم‌اکنون حرکتی به سوی شاسی‌بلندهای با ظاهر ورزشی‌تر آغاز شده است؛ خودروهایی کم‌مرتفع‌تر با درب‌ موتوری که طول کمتری دارد!» وی می‌افزاید: «آیرودینامیسم برای کاهش انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن یک خودروی حرارتی و افزایش عدم‌وابستگی خودروهای الکتریکی حیاتی است.» شرکت ایتالیایی پینینفارینا که سابقه طراحی چند مدل فراری، پژو و شاسی‌بلندهای آسیایی را دارد ماه ژوئیه امسال از خودروی «تئورما» (Teorema) رونمایی کرد؛ اتومبیلی که با طول ۵٫۴ متری خود تنها ۱٫۴ متر ارتفاع دارد.