عضو هیأت عامل صندوق توسعه حملونقل درآمد ترانزیت هر تُن کالا معادل درآمد فروش یک بشکه نفت است عضو هیأت عامل صندوق توسعه حملونقل، گفت: هر یک تُن ترانزیت کالا درآمدی معادل فروش یک بشکه نفتخام دارد. ابراهیم محمدی؛ در گفتوگو با مهر، با اشاره به اینکه ترانزیت یک نوع تجارت و کسبوکار است، نه […]
عضو هیأت عامل صندوق توسعه حملونقل
درآمد ترانزیت هر تُن کالا معادل درآمد فروش یک بشکه نفت است
عضو هیأت عامل صندوق توسعه حملونقل، گفت: هر یک تُن ترانزیت کالا درآمدی معادل فروش یک بشکه نفتخام دارد. ابراهیم محمدی؛ در گفتوگو با مهر، با اشاره به اینکه ترانزیت یک نوع تجارت و کسبوکار است، نه جابهجایی کالا از یک مبدأ به مقصد، افزود: ترانزیت میتواند در کنار جذب سرمایهگذاری، موجب توسعه زیرساختها در کشور شود. عضو هیأت عامل صندوق توسعه حملونقل، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب، بحثی تحت عنوان «استحکام درونی قدرت» مطرح کردهاند؛ ما در مدلهای مدیریت استراتژیک برای آن که بتوانیم به نقطه فرصت و قدرت برسیم، باید اولاً؛ از نقطه ضعف به نقطه قدرت برسیم، ثانیاً؛ تهدیدها را در مرحله بعدی به فرصت تبدیل کنیم. ترانزیت هر دو راهبرد را میتواند اجرایی کند آیا در حالی که در صادرات برخی کالاها از جمله نفت تحریم هستیم، سعی کردیم برای جبران کاهش درآمدهای صادراتی، در جذب ترانزیت کالاهای آسیای میانه اقدامی کنیم؟ یا اینکه کالاهای هند را به اروپا برسانیم؟ تبدیل تهدیدها به فرصت در ترانزیت، به همین موارد برمیگردد. وی افزود: برخی کشورهای همسایه ما یا برخی کشورهای جنوب خلیجفارس، مشتری غلات قزاقستان هستند؛ چرا برای ترانزیت این کالاها تلاشی نشد؟ غیر از ترانزیت، حتی در حمل کالاهای داخلی هم نتوانستهایم سامانههای اطلاعاتی درخصوص نقطهیابی حمل این کالاها ایجاد کنیم که چه کالاهایی از چه مبادی با ریل و چه کالاهایی با جاده قابل حمل است. محمدی؛ ادامه داد: ترانزیت را میتوان به عنوان شاخصه ارتقای امنیت ملی در نظر گرفت؛ چون با ترانزیت امنیت اقتصادی ایجاد میشود؛ وقتی در پایانههای مرزی بتوانیم برای ساکنان از طریق ترانزیت، درآمد ثابت ایجاد کنیم، هیچ گاه فردی وارد مقوله قاچاق نمیشود؛ چون به تجارت مرزی و ترانزیت از مرزها اهمیت ندادهایم، قاچاق در مرزها افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه وقتی به سود حداکثری در ترانزیت فکر میکنیم، شاخصه امنیت ملی را زیرسؤال بردهایم، خاطرنشان کرد: یکپارچگی حملونقل در ایران مورد غفلت واقع شده است و هر دستگاهی به فکر درآمدهای اختصاصی خودش است. وی با تأکید بر اینکه ترانزیت مشمول تحریم نیست، تصریح کرد: ترکیه کریدور لاجورد را علیرغم اینکه امنیت ندارد، راهاندازی میکند؛ کریدوری که از افغانستان وارد ترکمنستان شده و سپس از طریق بندر ترکمنباشی با کشتیهای رو-رو به بندر باکو میرود، سپس از آنجا از طریق کشورهای همسایه ما به خلیجفارس میرسد؛ در حالی که طی این مسیر از خاک ایران به مراتب ارزانتر و کوتاهتر است. معاون سابق سیر و حرکت شرکت راهآهن با اشاره به تردد پنج رام قطار حامل کالاهای چینی از خاک ایران، گفت: تصویب کردیم تا هر کانتینر ۲۰ فوت ۱۲ سنت در کیلومتر و ۴۰ فوت، ۲۰ سنت در کیلومتر از چین به ایران بیاید؛ اما ادامه اجرای این قطار متوقف شد و دیگر ادامه نیافت که جای سؤال دارد. اگر این خط ترانزیتی به صورت دائمی راه میافتاد، دیگر تحریمها بیاثر میشد. وی با تأکید بر اینکه هر یک تُن ترانزیت درآمدی معادل فروش یک بشکه نفتخام دارد، بیان کرد: با زیرساختهای موجود میتوانیم تا ۵۰ میلیون تُن ترانزیت کالا داشته باشیم؛ براساس اعلام سازمان تجارت جهانی، بیش از ۱۰۰ میلیون تُن کالا از اطراف ما در سال جابهجا میشود ولی ما این فرصت را از دست دادهایم. محمدی؛ اضافه کرد: اگر تفکر راهبردی بر سیاستهای حملونقل حاکم شود، میتوانیم به ترانزیت سالانه ۵۰ میلیون تُن کالا دست یابیم؛ در حالحاضر در داخل کشور سالانه ۵۰ میلیون تُن کالا جابهجا میشود؛ در حالی که در ترانزیت، نیازی به اضافه کردن واگن جدید نیست ما برای ترانزیت فقط کشنده نیاز داریم. وی ادامه داد: ترانزیت انبارها و مخازن بنادر جنوبی و پایانههای بنادر شمالی را فعال میکند که اینها نیز به خودی خود درآمدزایی برای صنعت حملونقل کشور است. ولی در حالحاضر فقط برای هر کانتینر ۵۰ دلار میگیریم که از مرزهای زمینی به بنادر جنوبی منتقل کنیم حال آنکه تخلیه و بارگیری در بنادر، انبارش کالاها در انبارها و سیلوهای بندر، بیمه کشتیها و… هر کدام میتواند جداگانه درآمد برای کشور داشته باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.