مزایده مالکیت تراکتور؛ ردپای مس و جنجال‌هایی که تمامی ندارد!

طی روزهای اخیر جنگی تمام‌عیار را سر مالکیت باشگاه تراکتور شاهد هستیم؛ جنگی که البته مهره اصلی‌‌اش هنوز وارد میدان نشده است. به گزارش ورزش‌سه، ماجرای ورود مس سونگون ورزقان به مالکیت باشگاه تراکتور ماجرای تازه‌ای نیست. در سال ۱۳۹۷ و زمانی که باشگاه تراکتور به مزایده گذاشته شد، از مس سونگون ورزقان به‌عنوان یکی […]

طی روزهای اخیر جنگی تمام‌عیار را سر مالکیت باشگاه تراکتور شاهد هستیم؛ جنگی که البته مهره اصلی‌‌اش هنوز وارد میدان نشده است. به گزارش ورزش‌سه، ماجرای ورود مس سونگون ورزقان به مالکیت باشگاه تراکتور ماجرای تازه‌ای نیست. در سال ۱۳۹۷ و زمانی که باشگاه تراکتور به مزایده گذاشته شد، از مس سونگون ورزقان به‌عنوان یکی از مشتری‌های این باشگاه یاد می‌شد. روز پایانی این مزایده اما برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که این خبر صحت ندارد. بعد از واگذاری تراکتور به زنوزی و پایان هیاهو، نام مس و تراکتور از هم فاصله گرفت تا اینکه در چند ماه اخیر بار دیگر از مس سونگون ورزقان به عنوان مالک احتمالی تراکتور در آینده‌ای نزدیک یاد می‌شود. این خبر هنوز از سوی هیچ مقام رسمی صنایع مس تأیید یا تکذیب نشده اما باشگاه تراکتور به شدت به آن واکنش نشان داده است.

قیز اوینده تویدی اوغلان اوینده خبر یوخ!

ماجرا از جایی شروع شد که هواداران ناراضی تراکتور طی چند گردهمایی به اعتراض علیه مدیریت باشگاه پرداختند. این اتفاق در واکنش به شرایط باشگاه و بحران‌هایی که با آن مواجه شده بود رخ داد و در نهایت به تعلیق فعالیت‌های تراکتور در تاریخ سیزدهم شهریورماه انجامید. در همان مقطع که باشگاه تراکتور اداره امور خود را به هیأت فوتبال واگذار کرده و این هیأت از امکان‌پذیر نبودم این کار خبر داده بود، چندین گزینه برای مالکیت باشگاه تراکتور مطرح شد که مس یکی از آن‌ها بود. این گزینه‌ها در حد مطرح شدن در رسانه‌ها بودند و اقدام خاصی را در موردشان شاهد نبودیم. مس اما تنها گزینه‌ای بود که طی روزهای بعد خبرهای ضدونقیضی در موردش منتشر شد. دو روز پس از شروع به کار دوباره باشگاه تراکتور در تاریخ ۱۸ شهریورماه، اظهارات نماینده شهرستان ورزقان و خاروانا در حالی که مدیران صنایع مس هیچ اقدام و صحبتی در مورد تراکتور انجام نداده بودند، تناقض بزرگی ایجاد کرد. (این تناقضی بود که فوتبال‌دوستان آذربایجان را به یاد ضرب‌المثل ترکی «قیز اوینده تویدی اوغلان اوینده خبر یوخ» انداخت با این مفهوم که در خانه عروس، جشن و پایکوبی است اما در خانه داماد هیچ خبری نیست!)

سکوت زنوزی شکست

زنوزی مالک تراکتور نیز در گفت‌وگوی خود با رادیو ورزش، به انتقاد از دهقانی پرداخته و گفت: «مشکل ما الان دخالت‌هایی است که وجود دارد و از اسم تراکتور سوءاستفاده می‌کنند. به‌طور مثال نماینده‌ای که شهر خودش محروم‌‌ترین شهر کشور است، می‌آید از نام و برند تراکتور استفاده می‌کند که موج‌سواری کند. آذربایجان نماینده‌های بزرگی دارد اما من وقتی این مسائل را می‌بینم اذیت می‌شوم. شرکت ملی مس بیانیه داد و گفت تراکتور را نمی‌خواهیم اما نماینده مجلس می‌گوید باید قبول کنند! وقتی شرکت مس نامه نزده و گفته تراکتور را نمی‌خواهیم چرا این نماینده می‌رود و با لیدرهای ما ارتباط برقرار می‌کند؟ حتی ما را تهدید می‌کنند.

اراده برای سلب مالکیت تراکتور از زنوزی؟!

الهوردی دهقانی؛ در کانال اطلاع‌رسانی خود از پیگیری انتقال تراکتور به مس خبر داد. نماینده ورزقان و خاروانا که یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود و معدن سونگون هم در آن جا واقع شده، واکنش تندی به اظهارات زنوزی داشت. شروع صحبت‌های او در واکنش به بخش پایانی صحبت‌های زنوزی بود که به بی‌اطلاعی دهقانی از قوانین اشاره کرده بود. این نماینده مجلس از مالک تراکتور خواست تا با اطلاع از اصل۸۳ قانون اساسی حق توهین به نماینده مردم را ندارد. در ادامه این پست اینستاگرامی صحبت‌های تُندی علیه محمدرضا زنوزی انجام شده که برخی ادعا‌ها هم در میان‌شان به چشم می‌خورد؛ ادعاهایی که باشگاه تراکتور در رسانه رسمی خود نسبت به آن‌ها واکنش نشان داد.

بیانیه باشگاه تراکتور

بخش نخست بیانیه باشگاه تراکتور به مقایسه اقدامات زنوزی با دهقانی اختصاص دارد که در آن آمده است: «حجم سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی آقای محمدرضا زنوزی مطلق به‌عنوان فعال و کارآفرین بخش‌خصوصی در عرصه صنعتی و اقتصادی و همچنین توجه ایشان به مسؤولیت‌های اجتماعی و فرهنگی طی دو دهه اخیر موضوعی مبرهن است که لزومی به تشریح آن نیست و عموم مردم از آن آگاه هستند، حال بهتر آن است که آقای دهقان نیز دستاوردهای خود طی ادوار نمایندگی مجلس برای مردم و منطقه محروم ورزقان را بیان کنند. اینکه عایدی فعالیت ایشان در کسوت نمایندگی مجلس برای مردم وارسته ورزقان چه بوده است.»

حال باید منتظر ماند و دید که بالاخره باشگاه تراکتورسازی به سمت کدام مالک غش می‌کند؛ مس سونگون یا زنوزی؟!