نظارت آنلاین بر کیفیت سرویس‌های ارتباطی

نظارت آنلاین بر کیفیت سرویس‌های ارتباطی شرکت ارتباطات زیرساخت، برای بهبود و شفاف‌سازی سرویس‌های ارتباطی، سامانه اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های کیفی شبکه را راه‌اندازی کرد. به گزارش ایسنا، محمدجوادآذری‌جهرمی، معاون‌وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، شفاف‌سازی اطلاعات در زنجیره ارایه خدمات و امکان نمایش وضعیت کنونی سرویس‌های هر یک از ارایه‌دهندگان […]

نظارت آنلاین بر کیفیت سرویس‌های ارتباطی

شرکت ارتباطات زیرساخت، برای بهبود و شفاف‌سازی سرویس‌های ارتباطی، سامانه اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های کیفی شبکه را راه‌اندازی کرد.

به گزارش ایسنا، محمدجوادآذری‌جهرمی، معاون‌وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، شفاف‌سازی اطلاعات در زنجیره ارایه خدمات و امکان نمایش وضعیت کنونی سرویس‌های هر یک از ارایه‌دهندگان خدمات دسترسی را از جمله مزایا و ویژگی‌های راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های کیفی شبکه می‌داند.

او معتقد است شفافیت نشان می‌دهد که شبکه ارتباطات زیرساخت در چه وضعیتی است و با راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های کیفی شبکه، امکان نظارت آنلاین برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراهم شده است.

جهرمی در زمان راه‌اندازی این سامانه در روز دهم مرداد، گفت: با آغاز به‌کار این سامانه شرکت ارتباطات زیرساخت اطلاعات مربوط به خود را به‌طور شفاف ارایه می‌کند تا شفافیت بیش‌تری در این فضا وجود داشته باشد.

براساس مصوبه ۲۲۲ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در تمام پروانه‌های شرکت‌ها الزام است که اطلاعات به صورت شفاف در اختیار کاربران قرار گیرد، بنابراین این تکلیف بر عهده شبکه ارتباطات زیرساخت نیز گذاشته شده و آن‌‌ها با راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های کیفی شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت این امر را محقق کردند و به گفته جهرمی، راه‌اندازی این سامانه نخستین گامی است که وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت برای شفاف‌سازی خدمات خود برداشت.

پیش از این وضعیت به گونه‌ای بود که ارایه‌دهندگان سرویس‌‌‌ها عمدتاً اختلالات کیفی خدمات خود را به شبکه انتقال شهری یا شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت می‌دادند، اما به اعتقاد جهرمی، ابعاد تأثیرگذاری سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت کشور دارای چند مقوله است که می‌تواند به شفافیت سرویس‌های ارتباطی کشور کمک کند و از طریق این سامانه مشخص می‌شود کجای شبکه اشکال دارد و کجای شبکه بدون اشکال است.

همچنین تا پیش از این ارایه‌دهندگان سرویس دسترسی از پرداخت جریمه به ‌کاربران خودداری کرده و علت آن را عدم پرداخت جریمه از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت عنوان می‌کردند، اما با راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های کیفی، هرجا که شبکه ارتباطات زیرساخت قطعی یا اختلال داشته باشد، ملزم به پرداخت جریمه به مشتری خواهد شد و هر ماه نیز لیست جرایم براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات منتشر می‌شود.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز معتقد است در دنیا به توسعه زیرساخت‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات می‌پردازند و مردم به دنبال دریافت خدمات با کیفیت خوب هستند، بنابراین باید علاوه بر توسعه به شفافیت کیفیت ارایه خدمات به‌ کاربران توجه ویژه داشت.

واعظی می‌گوید: ما آمادگی داریم در صورت اثبات عدم‌کیفیت جریمه پرداخت کنیم البته این یک بخش کار است و بخش دیگر، حل مشکلات به شکلی است که کیفیت شبکه‌های زیرساخت و دسترسی باید به گونه‌ای باشد که مردم از سرویس‌های با کیفیت بهره‌مند شوند.

 

شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان پیشتاز اجرایی کردن مصوبه ۲۲۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اقدام به پیاده‌سازی سامانه مدیریت SLA و انتشار شاخص‌های کیفی ابر لایه۳  (شبکه IP) بر روی سایت این شرکت کرده و این سامانه بر روی سایت شرکت ارتباطات زیرساخت قابل دسترسی است.