تقاضای موتورسیکلت در بازار غیرواقعی است

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، ضمن اشاره به تقدم میزان تقاضا بر تولید موتورسیکلت، گفت: توقف موتورسیکلت‌های خریداری شده در پارکینگ‌‌ها نشان می‌دهد جنبه روانی بازار ناشی از شرایط اقتصادی بر میزان تقاضا اثرگذار بوده است. به گزارش از خبرخودرو، ابوالفضل حجازی؛ درخصوص تأثیر عرضه و تقاضا بر تعیین قیمت موتورسیکلت، اظهار داشت: تنها […]

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، ضمن اشاره به تقدم میزان تقاضا بر تولید موتورسیکلت، گفت: توقف موتورسیکلت‌های خریداری شده در پارکینگ‌‌ها نشان می‌دهد جنبه روانی بازار ناشی از شرایط اقتصادی بر میزان تقاضا اثرگذار بوده است. به گزارش از خبرخودرو، ابوالفضل حجازی؛ درخصوص تأثیر عرضه و تقاضا بر تعیین قیمت موتورسیکلت، اظهار داشت: تنها بخشی از بازار موتورسیکلت تحت‌تأثیر عرضه و تقاضا قرار دارد، ضمن اینکه در شرایط عادی در تمام نقاط دنیا عرضه و تقاضا موجب ایجاد رقابت میشود اما در شرایط فعلی که با بخش عظیمی از تحریم‌های داخلی به عنوان مثال توقف طولانی مدت کالا‌ها در گمرکات کشور مواجه هستیم، هزینه دمورات(انبارداری) و هزینه حمل‌ونقل با مجموع قیمت کالا برابری می‌کند که این موضوع دیگر با مبحث تقاضا ارتباطی ندارد. وی افزود: در حال‌حاضر تقاضای موتورسیکلت وجود دارد اما عرضه با آن متناسب نیست و بر همین اساس می‌بایست در شرایط متفاوت، موضوعات مختلف را از یکدیگر تفکیک نماییم. به عنوان مثال در حوزه مسکن نیز قیمت را متأثر از عرضه و تقاضا می‌دانند در صورتی که به اعتقاد بنده، بیش از میزان تقاضا خانه‌های ساخته شده وجود دارد که از این موضوع حکایت می‌کند که افراد در نبود شرایط آرام اقتصادی، نقدینگی خود را به کالا تبدیل مینمایند. امیدواریم شرایط اقتصادی در دولت سیزدهم رو به بهبودی برود. عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، گفت: در حال‌حاضر بسیاری از موتورسیکلت‌های خریداری شده بدون اینکه استفاده شوند، در پارکینگ‌‌ها متوقف هستند، هر چند در مقایسه با خودرو، تعداد آن‌ها بسیار کمتر است، اما این موضوع نشان می‌دهد، میزان تقاضا واقعی نیست و بیشتر جنبه روانی بازار غلبه دارد. حجازی؛ تصریح کرد: واقعیت این است که در حال‌حاضر تولید موتورسیکلت نسبت به نیاز بازار کمتر است اما قدرت خرید مردم کاهش یافته، به‌طوری که شاهد هستیم به دلیل گرانی و فقدان قدرت خرید موتورسیکلت‌های نو، موتورسیکلت‌های ۲۰ سال ساخت، مجدداً به چرخه حمل‌ونقل بازگشته‌اند، در صورتی که پس از گذشت هشت سال از عمر آنها، می‌بایست نسبت به از رده خارج‌سازی آن‌ها اقدام شود. وی در پایان درخصوص تأثیر داخلی‌سازی بر قیمت موتورسیکلت خاطرنشان کرد: اکنون داخلی‌سازی بر قیمت موتوسیکلت تأثیری ندارد، زیرا بهای تمام شده ساخت داخل نیز تحت‌تأثیر قیمت ورق قرار دارد. هوندا۱۲۵ به عنوان موتورسیکلت تولید داخل، در مقایسه با دو سال گذشته با افت تقاضای ۷۰ درصدی مواجه شده و بیشتر موتورسیکلت‌های وارداتی کنونی با تیراژ سه تا پنج هزار دستگاه، ساخت داخل آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد.