بلاتکلیفی در حمل‌ونقل ریلی مسافری

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، گفت: در بخش حمل‌ونقل ریلی مسافری هیچ نسخه منسجمی اتخاذ نشده و در بلاتکلیفی به سر می‌برد. به گزارش مناقصه‌مزایده، بابک احمدی؛ با اشاره به حمل‌ونقل ریلی مسافری، اظهار کرد: این بخش مانند فرزند یتیمی است که پدر و مادر دارد؛ نه پدر آن‌را می‌خواهد و نه […]

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، گفت: در بخش حمل‌ونقل ریلی مسافری هیچ نسخه منسجمی اتخاذ نشده و در بلاتکلیفی به سر می‌برد. به گزارش مناقصه‌مزایده، بابک احمدی؛ با اشاره به حمل‌ونقل ریلی مسافری، اظهار کرد: این بخش مانند فرزند یتیمی است که پدر و مادر دارد؛ نه پدر آن‌را می‌خواهد و نه مادر. نه در خانه جایگاهی دارد و نه می‌توانیم آن‌را به یک یتیم‌خانه بفرستیم که نگهداری شود. وی با بیان این‌که اقتصاد این بخش مریض است، افزود: از سوی دیگر راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اقبالی به بازگشت آن به بدنه دولت ندارد. ضمن این‌که زمینه رقابت حمل‌ونقل ریلی مسافری با حمل‌ونقل جاده‌ای فراهم نشده است. در جاده سوخت ارزان‌قیمت در اختیار ناوگان قرار می‌دهیم و در مقابل اجازه استفاده از مزیت کاهش مصرف سوخت در ریل مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد. کارشناس حمل‌ونقل ریلی، با یادآوری این‌که لکوموتیو در اختیار شرکت‌های ریلی قرار می‌گیرد و در مقابل هزینه‌های گزافی بابت آن دریافت می‌شود، تصریح کرد: گفته می‌شود که بخش ریلی خصوصی شده و دولت در این حوزه سرمایه‌گذاری نمی‌کند. طی ۱۰ سال اخیر هیچ سرمایه‌گذاری جدی در حمل‌ونقل ریلی کشور صورت نگرفته است، چه دولتی و چه خصوصی. حتی در سطح نوسازی و بهسازی ناوگان موجود سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. احمدی؛ با تأکید بر این‌که نوک پیکان این اتفاقات راه‌آهن است، گفت: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که حمل‌ونقل ریلی مسافری اقتصادی نیست و سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی هم در این شرایط نمی‌آید. هر سرمایه‌گذاری برای انتفاع مالی می‌آید؛ حالا این سرمایه‌گذار چه دولت باشد چه بخش‌خصوصی. وقتی حمل‌ونقل ریلی اقتصادی نیست چه انتظاری برای ورود سرمایه‌گذاران داریم؟ وی با بیان این‌که هیچ‌کس حاضر نیست بگوید اشتباه کرده‌ام، اضافه کرد: در مسیر اشتباه هرچه جلو برویم از هدف دور می‌شویم، ما سر خودمان را گرم می‌کنیم. رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، با طرح این پرسش که کدام شرکت ریلی انگیزه وارد کردن ۵۰ واگن را به شبکه ریلی دارد، تصریح کرد: یک فردی می‌گفت؛ اگر حمل‌ونقل ریلی خوب نیست چرا شرکت‌ها آن را ر‌ها نمی‌کنند و بروند. مگر واگن، پراید است که آن را در روزنامه آگهی کنیم و بفروشیم. احمدی؛ با اشاره به نارضایتی شرکت‌های ریلی از وضعیت موجود، افزود: کم‌ترین حمایت از این شرکت‌ها شده با وجود این‌که در وزارت راه‌وشهرسازی تلاش فراوانی برای این کار انجام نشد. اگر تصمیم عاجلی برای این بخش اتخاذ نشود طی شش تا هفت سال به نقطه اضمحلال حمل‌ونقل ریلی در کشور خواهیم رسید. وی تأکید کرد: سریع‌‌ترین راه این است که دولت از قیمت‌گذاری خارج شود. دولت برای قشر ضعیف هم یارانه در نظر بگیرد. معاون سابق راه‌آهن با انتقاد به کج‌سلیقگی و فرار از شفافیت برخی از مدیران، گفت: دولت باید تکلیف خودش را با بخش ریلی مسافری مشخص کند؛ یا بپذیرد که یارانه بدهد و به هزینه‌های تحمیلی به این بخش متعهد باشد. باید یک تصمیم در این زمینه اتخاذ شود ما در بی‌تصمیمی‌ به سر می‌بریم. پس از واگذاری شرکت رجا در سال ۸۸ برای بخش ریلی مسافری هیچ نسخه منسجمی اتخاذ نشده و در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.