لاستیکهای ضدپنچری سالهاست که یک مفهوم جذاب هستند. به گزارش مناقصهمزایده، شرکت تایرسازی فرانسوی چند ملیتی «میشلن»(Michelin) از سال ۲۰۰۵ روی این مفهوم کار میکند و اکنون پس از بیش از یک دهه کار، این مفهوم به واقعیت نزدیک شده است. این شرکت برای اولینبار لاستیکهای بدون هوا و ضدپنچری خود را در راستای اهداف […]
لاستیکهای ضدپنچری سالهاست که یک مفهوم جذاب هستند. به گزارش مناقصهمزایده، شرکت تایرسازی فرانسوی چند ملیتی «میشلن»(Michelin) از سال ۲۰۰۵ روی این مفهوم کار میکند و اکنون پس از بیش از یک دهه کار، این مفهوم به واقعیت نزدیک شده است. این شرکت برای اولینبار لاستیکهای بدون هوا و ضدپنچری خود را در راستای اهداف این شرکت برای پایداری بیشتر در آینده، زیر یک خودروی برقی آزمایش کرد.«میشلن» شرکت تایرسازی فرانسوی چندملیتی است که در سال ۱۸۸۹ توسط «ادوارد میشلن» و «آندره میشلن» تأسیس شد. این شرکت هماکنون پس از شرکت «بریجستون» دومین تولیدکننده تایر در جهان محسوب میشود. دفتر مرکزی این شرکت در شهر کلرمون-فران فرانسه قرار دارد. سالانه بیش از سه میلیارد لاستیک در سراسر جهان تولید میشود. این لاستیکها پس از طی طول عمر خود، معمولاً کارشان به محل دفن زباله ختم میشود. آنها همچنین در خطر آتشسوزی و انتشار گازهای سمی در جو هستند. به مانند دیگر چیزها، یکی از راههای سازگارتر شدن لاستیکها و تایرها با طبیعت، ساختن آنها از مواد طبیعی است. مورد دوم کاهش مواردی است که باعث ساییدگی لاستیکها میشود. اکنون «میشلن» از هر دوی این رویکردها استفاده میکند تا لاستیکهای خود را در آینده سبزتر کند. این شرکت میخواهد لاستیکهایی بسازد که بدون هوا، قابل شارژ، متصل و پایدار باشند. این سیستم منحصربهفرد ضدپنچری موسوم به “UPTIS” یک تایر بدون هوا است که به لطف طراحی منحصربهفرد خود نیازی به پُر شدن با هوا ندارد و هرگز نیز سوراخ یا اصلاحا پنچر نمیشود. شرکت میشلن در سال ۲۰۱۷ یک تیزر ویدیویی از این تایر جدید منتشر کرد تا به ایجاد هیجان کمک کند. طبق اعلام میشلن، “UPTIS” ترکیبی از یک چرخ آلومینیومی است و دارای یک ساختار انعطافپذیر است که از «پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه»(GFRP) ساخته شده است. الیاف شیشه (Glass fiber) مشهورترین تقویتکننده مورد استفاده در صنعت کامپوزیت است و انواع مختلفی از آن به صورت تجاری وجود دارند. ترکیبات شیمیایی این الیاف با هم متفاوت است و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب است. از این الیاف در صنعت ساختمان به جهت پوششهای حفاظتی و مقاومسازی المانهای مختلف سازهای استفاده زیادی میشود. از مهمترین ویژگیهای این الیاف میتوان به مقاومت کششی بالا و وزن کم و همچنین قیمت کمتر نسبت به الیاف کربن در بازارهای جهانی اشاره کرد. میشلن؛ اطمینان دارد که با این طراحی میتواند عملکردی مشابه با تایرهای کنونی ارائه دهد. این شرکت به تازگی این تایرهای جدید را برای اولینبار در معرض دید عموم قرار داده و حتی تعداد محدودی از افراد را برای آزمایش رانندگی آنها دعوت کرده است. سیریل روژه؛ مدیر ارتباطات فنی و علمی گروه «میشلن» میگوید: ساختار واقعاً متمایز نمونه اولیه “Uptis” و عجیب بودن آن توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد و تأثیر زیادی بر آنها گذاشت. این برای ما یک تجربه استثنایی بود و بیشترین رضایت ما در پایان نمایشگاه هنگامی به دست آمد که آزمایش کنندگان که البته در ابتدا کمی دودل بودند، گفتند هیچ تفاوتی در مقایسه با لاستیکهای معمولی احساس نمیکنند. در حالی که ما هنوز محدوده قیمت این تایرها را نمیدانیم، «میشلن» تنها اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه خواهند شد. در مرحله اول عرضه، این لاستیکها شامل ضایعات پلاستیکی بازیافتی خواهند بود و با گذشت زمان، این شرکت اجزای این تایرها را ۱۰۰ درصد با مواد آلی یا قابل بازیافت جایگزین میکند. به نظر میرسد شاید این اولینباری باشد که انسان چرخ را دوباره اختراع میکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.