آخرین اخبار متروی پایتخت؛ از مناقصه بین‌المللی تا ساخت ایستگاه‌های جدید

مدیرعامل شرکت متروی تهران، توضیحاتی درباره سرانجام قطار ملی، افتتاح پایانه اکباتان و دولت‌آباد، هزینه ساخت ایستگاه و ورودی‌های مترو، قرارداد ۶۳۰ واگن مترو با چین و ساخت ۴ خط جدید ارائه داد. خبرنگار فارس، درباره موضوعات مختلف در متروی تهران از جمله سرانجام ساخت و تکمیل پایانه اکباتان و دولت‌آباد، راه‌اندازی و توسعه خط […]

مدیرعامل شرکت متروی تهران، توضیحاتی درباره سرانجام قطار ملی، افتتاح پایانه اکباتان و دولت‌آباد، هزینه ساخت ایستگاه و ورودی‌های مترو، قرارداد ۶۳۰ واگن مترو با چین و ساخت ۴ خط جدید ارائه داد. خبرنگار فارس، درباره موضوعات مختلف در متروی تهران از جمله سرانجام ساخت و تکمیل پایانه اکباتان و دولت‌آباد، راه‌اندازی و توسعه خط ۱۰، ۱۱، ۸ و ۹ مترو، قرارداد ۶۳۰ واگن مترو با چین، رویکرد شهردار جدید در مورد مترو، هزینه ساخت ایستگاه، واگن و ورودی مترو، تولید و انبوه‌سازی قطار ملی با علی امام؛ مدیرعامل شرکت متروی تهران، مصاحبه‌ای انجام داده که جزییات آن به شرح ذیل است.

سرانجام افتتاح نخستین پایانه زیرزمینی مترو در کشور

اقدامات در زمینه تکمیل ساخت پایانه اکباتان در حال انجام است ولی از آنجایی که پول در اوراق سال ۹۸ بعد از ماه‌ها هنوز از بانک رفاه آزادسازی نشده تنها از منابع مربوط به اوراق مشارکت سال ۹۹ که از بانک‌شهر آزاد شد، در حال استفاده هستیم و منابع از این طریق به پروژه تزریق شده است که انشاا… در تلاش هستیم در آذرماه امسال پایانه اکباتان افتتاح شود.

مناقصه برای پایانه خط ۶ در دولت‌آباد

در زمینه پایانه خط۶ که همان پایانه دولت‌آباد است، ماه‌های اخیر مناقصه‌ای در این زمینه داشتیم پیمانکار تعیین شد و قرارداد آماده شده است. قرار است پیمانکار در ماه مهر تجهیز کارگاه مربوط به این پایانه را انجام دهد. همچنین مدتی پیش یک رام قطار هفت واگنه با ۸۵ درصد روند داخلی تولید شد ولی باید تست ایمنی و عملکردی آن انجام گیرد و بررسی طراحی و مستندات شرکت‌های درگیر و پیمانکاری نیز انجام شود. براساس قراردادی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده‌ بودیم، مشاور خارجی صاحب تجربه و صلاحیت در این عرصه انتخاب شد و به همراه مشاور ایرانی در این زمینه قرار است، بررسی‌های لازم صورت گیرد تا هم مشاور ایرانی تجربه کسب کند تا از این به‌بعد در ظرفیت‌های داخلی از مشاوره‌ آن‌ها بهره‌مند شویم و هم وضعیت تست ایمنی و عملکردی قطار ملی دقیق لحاظ شود که قرارداد در این زمینه به مشاور خارجی اخیراً بسته شده و ماه گذشته کار‌ها شروع شده است. لذا امیدواریم تا سه ماه آینده قطار ملی مجوز سیر در شبکه مترو را بگیرد و پیش‌بینی ما نیز به همین منوال است. البته باید توجه داشت ایمنی از همه این موضوعات مهم‌تر است.

زمان تولید انبوه قطار ملی

ببینید ابتدا باید منتظر نتیجه تست ایمنی و عملکرد قطار ملی باشیم و پس از آن تولید انبوه با همکاری شرکت واگن‌سازی انجام می‌گیرد که پیش‌پرداخت ساخت ۱۱۳ واگن بر مبنای قطار ملی انجام گرفته و ۲۵ درصد هزینه مورد نیاز به صورت پیش‌پرداخت انجام شده است.

افتتاح ایستگاه متروی شهیدرضایی کمتر از ۱۰ روز دیگر

ایستگاه شهیدرضایی در خط۶ آخر شهریورماه انشاا… افتتاح خواهد شد و اعلام روز افتتاحیه توسط دفتر شهردار اعلام می‌شود. ایستگاه توحید در خط ۴ را نیز امیدواریم تا آبان‌ماه بتوانیم به بهره‌برداری برسانیم و برنامه‌ریزی‌‌ها در این زمینه دقیق در حال انجام است. ایستگاه شهیدرضایی در منطقه ۱۵ پایین‌تر از میدان خراسان قرار دارد و ایستگاه توحید در مرز چهار منطقه ۱۰، ۱۱، ۲ و ۶ در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه در تقاطع شهید نواب و خیابان آزادی قرار دارد، حجم مسافران زیادی می‌توانند از این ایستگاه بهره‌مند شوند و پیش‌بینی می‌کنیم در ابتدای کار و روزهای نخستین افتتاحیه روزانه هزار تا دو هزار مسافر بتوانند از آن استفاده کنند و به تدریج به میزان مسافران افزوده خواهد شد.

افتتاح ۴ ورودی مترو در خط۷ تا ۲ ماه آینده

بله، چهار ورودی در خط۷ شامل ورودی دوم برج میلاد، ورودی دوم ایستگاه مولوی، ورودی دوم ایستگاه رودکی و ورودی سوم ایستگاه کهریزک تا دو ماه آینده افتتاح خواهند شد که همگی در خط۷ قرار دارند. همچنین برای افتتاح ورودی‌های مترو و در واقع احداث آن‌ها ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود برای هر ایستگاه این میزان بستگی به وسعت ایستگاه دارد که متوسط وسعت هر ایستگاه ۶ تا ۱۲ هزار مترمربع است و معمولاً متوسط ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه احداث و راه‌اندازی هر ایستگاه می‌شود. برای واگن‌های مترو نیز براساس قرارداد سنوات گذشته یک میلیون و ۲۵۰ هزار یورو هزینه خرید و تأمین هر واگن است که براساس قرارداد با شرکت واگن‌سازی و تأمین ۱۱۳ واگن جدید این مبلغ کاهش و حدود ۹۰۰ هزار یورو در نظر گرفته شده است. بنابراین بهره‌مندی از تولید ملی در این راستا مایه افتخار است و در کاهش هزینه‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.

آخرین خبر از مناقصه بین‌المللی۶۳۰ واگن مترو

از آنجایی که تأمین مالی در این زمینه اساساً مبتنی بر فاینانس است و طبق قانون فاینانس ۸۵ درصد مبلغ را طرفی که فاینانس را تأمین می‌کند باید بپردازد و ۱۵ درصد را کشور مبد‌أ که ما در تأمین ۱۵ درصد این مبلغ نتوانستیم موفقیتی را به دست آوریم و دولت اقدامات لازم را آن‌طور که باید و شاید انجام نداد. در آینده اداری در زمینه تأمین این ۶۳۰ واگن متأسفانه طولانی شده در حالی که سال ۹۶ مناقصه آن برگزار شد و تا امسال برنامه‌ها در زمینه تأمین این واگن‌‌ها ادامه داشته، البته در تیرماه تکمیل فرآیند اداری در چین انجام گرفته و امیدواریم تا پایان ۱۴۰۰مجوز‌ها در چین اخذ شود. در قانون بودجه قرار بود ۱۵ درصد این موضوع از محل صندوق توسعه ملی در بودجه استفاده شود که متأسفانه این مورد از بودجه ۱۴۰۰ حذف شد و هنوز معلوم نیست و مشخص نشده که قرار است از کجا این مبلغ برداشته شود. با دولت دوازدهم و سیزدهم مکاتباتی شده و اکنون شورای ششم با وزارت کشور و وزیر جدید رایزنی کرده است تا تعیین‌تکلیف صورت گیرد و برنامه مشخص شود. اگر فاینانس ابتر بماند قطعاً قرارداد به نتیجه نخواهد رسید و باید توجه داشت که ال‌سی در این قرارداد زمانی باز می‌شود که فرآیند اداری اتمام و ۱۵ درصد از مبلغ از طرف ایران تأمین شود. اخیراً‌ نیز جلسه‌ای با اعضای کمیسیون عمران مجلس داشتیم و مباحثی را برای آن‌ها مطرح کردیم طرح موضوع انجام گرفت و قرار شد نمایندگان مجلس هم پیگیری‌های لازم را انجام دهند و نتیجه را به ما اعلام کنند. در مورد خط ۱۰ مترو در دو جبهه کاری مشغول فعالیت هستیم یکی کارگاه میدان دریاچه چیتگر و دیگری میدان اتریش که دو ماه پیش اقدامات در این زمینه آغاز شد. منابع مورد نیاز برای خط۱۰ از بودجه غیرنقد به‌طور مثال فروش املاک پیش می‌رود و از آنجایی که ارزیابی املاک ممکن است زمان ببرد و اینکه چقدر پیمانکار قیمت‌های ارزیابی شده را بپذیرد همین باعث زمان‌بر شدن اجرای پروژه شده است.

از ۴ خط جدید مترو چه خبر؟

خط ۱۱، ۸، ۹ و تکمیل خط۱۰ براساس مطالعات امکان‌سنجی، قطعی کردن مسیر‌ها و اولویت‌بندی‌‌ها مورد توجه است. به‌زودی جمع‌بندی در این زمینه حاصل می‌شود و ما براساس سیاست شورای ششم و مدیریت شهری به تدریج پیش خواهیم رفت.