رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تبریز، اظهار داشت: شیوه عرضه ثبتنامی با وجود شروط و بندهای مختلفی که برای آن طراحی شد بازهم عملاً موفقتآمیز نبوده چراکه ۹۰ درصد آن خودروها با وکالتنامه فروش وارد بازار شدهاند. به گزارش ایلنا، ابراهیم مددیان؛ در مورد وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: بازار خودرو تحتتأثیر نوسانات نرخ ارز است، […]
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تبریز، اظهار داشت: شیوه عرضه ثبتنامی با وجود شروط و بندهای مختلفی که برای آن طراحی شد بازهم عملاً موفقتآمیز نبوده چراکه ۹۰ درصد آن خودروها با وکالتنامه فروش وارد بازار شدهاند. به گزارش ایلنا، ابراهیم مددیان؛ در مورد وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: بازار خودرو تحتتأثیر نوسانات نرخ ارز است، در ابتدای هفته جاری کاهش قیمت پنج تا ششمیلیون تومانی در قیمت خودروهای ایرانی داشتیم. در اقتصاد عرضه و تقاضا مهمترین مکانیزمهای تعیین قیمت است، در کنار آن هم باید رقابت وجود داشته باشد اما متأسفانه خودروسازی ما انحصاری است و به جز دو شرکت بزرگ خودروساز شرکت دیگری برای رقابت وجود ندارد. با افزایش عرضه قیمت خودرو هم کاهش مییابد اما متأسفانه چنین اتفاقی نیفتاده است. وی افزود: شیوه عرضه ثبتنامی با وجود شروط و بندهای مختلفی که برای آن طراحی شد بازهم عملاً موفقتآمیز نبوده چراکه ۹۰درصد آن خودروها با وکالتنامه فروش وارد بازار شدهاند، این طرح برای تنظیم بازار بود اما در عمل فایدهای نداشته و یعنی مصرفکننده نهایی این خودروها را نگرفته است بلکه بیشتر افرادی که این خودروها را میگیرند به علت برداشت سود آن را وارد بازار میکنند. وی با اشاره به موضوع برگسبز خودرو، تأکید کرد: دادستان کل کشور ۱۳ شهریور اعلام کردند که برگسبز به منزله سند است و نیاز به ثبت دفترخانهای نیست. این کار میتواند بسیاری از مشکلات صنف ما را حل کند اما متأسفانه دفترخانهها به علت منافع خود در برابر آن ایستادهاند. اگر زمان تعویضپلاک مالیات مربوطه هم گرفته شود بسیاری از مسائل حقوقی و مشکلات مردم حل میشود و دیگر نیاز به دفترخانه ندارند. برای مثال ممکن بود که افراد تا به نام زدن خودرو تا دفترخانه به علت افزایش قیمت پول بیشتری دریافت کند که با این طرح جلوی این اتفاقات گرفته میشود. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تبریز، با تأکید بر اهمیت سامانه جامع ثبت معاملات خودرو گفت: یکی از مشکلات بازار خودرو نبود سامانه ثبت معاملات خودرو است. باید سامانه راهاندازی شود تا نمایشگاهدار مجاز در آن ثبتنام کند تا بتواند معاملات خود را انجام دهد. بسیاری از مشکلاتی که بعد از معامله شاهد آن هستیم میتواند کاهش یابد. با راهاندازی این سامانه حتی تا ۸۰ درصد شکایات بعد از معامله میتواند کاهش یابد. وی در ادامه، خاطرنشان ساخت: سال ۹۱ یا ۹۲ که اتحادیه کشوری داشتیم این موضوع را پیگیری کردیم و یک سامانه هم تدوین شد اما متأسفانه بنا به دلایلی مسکوت ماند اما الان دیگر میتوان این کار را انجام داد، با این کار در بازار شفافسازی میشود و در مورد اخذ مالیات هم میتواند کمککننده باشد تا شفافیت لازم ایجاد شود. مشکلات زیادی را بهخاطر نبود چنین سامانهای تجربه میکنیم برای مثال فرد خودرو را میخرد و بعد متوجه میشود که فروشنده ممنوعالمعامله بوده است بعد هم کار به شکایت قضایی میرسد در حالی که بهراحتی با چنین سامانهای میتوان از آن جلوگیری کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.