عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: از ابتدای مجلس یازدهم با تشکیل کارگروه خودرو، در کمیسیون صنایع مجلس موضوع خودرو را در اولویت قرار دادهایم؛ ابعاد مختلفی پیرامون صنعت خودرو است که یکی از آنها بحث اسقاط خودرو است. بعد از یک تجربه موفقی در دولت دهم و نهم، ۲۲۰ مرکز اسقاط خودرو در […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: از ابتدای مجلس یازدهم با تشکیل کارگروه خودرو، در کمیسیون صنایع مجلس موضوع خودرو را در اولویت قرار دادهایم؛ ابعاد مختلفی پیرامون صنعت خودرو است که یکی از آنها بحث اسقاط خودرو است. بعد از یک تجربه موفقی در دولت دهم و نهم، ۲۲۰ مرکز اسقاط خودرو در کشور بهطور سازمان یافته ایجاد شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روحا… ایزدخواه؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بیان کرد: راهاندازی این مراکز باعث شد نزدیک به ۳۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود و اثراتی هم در بحث آلودگی هوا، جلوگیری از خروج ارز در صنایع فولاد ذوبآهن و… داشت. متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم این صنعت فراموش و جلوی فعالیت آن به روشهای مختلف گرفته شد پس از آن اسقاط خودرو زمین خورد و افراد زیادی بیکار شدند. بهطوری که از اشتغال حدود ۳۰ هزار نفری، ممکن است اکنون تنها دو هزار نفر در این صنعت شاغل باشند. ایزدخواه؛ افزود: امروز ارزش سرمایه همین ۲۲۰ مرکز اسقاط حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه خوابیده است. حتی گفته شده برخی کارآفرینان این مراکز برای تأمین بدهیهایشان دستگاههای پرس را اسقاط میکنند و آنها را میفروشند. این اتفاقات در حالی رخ داد که امروز شاهد این هستیم که نزدیک به۳٫۵ میلیون دستگاه فرسوده در کشور داریم که تا ۱۴۰۴ به هشت میلیون دستگاه میرسد که نباید این اتفاق رخ دهد. او تصریح کرد: با توجه به قوانین و آییننامههایی که زیر پا گذاشته شد و بازار خودرو نیز از مهار دولت خارج شد، سال گذشته حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو ایجاد شد که ماحصل همین تفاوت بین کارخانه و حاشیه بازار بوده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار کرد: با تشکیل دولت جدید امیدواریم اتفاقات برگردد و مجلس هم پیگیر این موضوع است و مباحث قانونی آن برای تولید خودرو و واردات خودرو طراحی شده است. باید خودروساز را مقید به گواهی اسقاط کنیم و بحث اسقاط را به صورت بهتر نسبت به گذشته سرپا کنیم. ایزدخواه؛ تشریح کرد: در حالحاضر انجمن صنعت اسقاط همکاری خوبی با صنعت خودرو ایجاد کرده و باید بتوانیم با همفکری کارآفرینان صنعت اسقاط را سرپا نگه داریم. امیدواریم وزیر صمت همت کنند تا بتوانیم این صنعت را احیاء کنیم. احیای این صنعت باعث کاهش تلفات جادهای، کاهش آلودگی هوا، بحث خودکفاسازی صنایع فولاد، ذوبآهن و بحث اشتغالی که ایجاد میکند و مالیاتی که برای دولت از این روش ایجاد میشود، کمک میکند صنعت اسقاط زنده بماند. او افزود: صنعت اسقاط یک صنعت هزینهبر نیست و چه بسا که درآمدزاست و برای کشور لازم است. زیر ساخت خوبی داریم و بیش از ۲۲۰ واحد اسقاط داریم و حیف است این زیرساخت را به کار نگیریم و آن را به فرصت تبدیل نکنیم. از پارسال دولت حمایت خود را از این صنعت شروع کرد، مصوبات راهاندازی آنها اکنون در مجلس تصویب شده و آماده است به سرعت تبدیل به قانون شود تا جایی که دولت آن را حمایت کند نیاز به قانون جدید ندارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در پایان گفت: با توجه به وجود زیرساختها هماهنگی بین دستگاهها، ستاد بهینهسازی مصرف و… باعث میشود سیاست موفقی ایجاد شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.