فراخوان مشارکت عمومی در سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان با تضمین اصل سرمایه

در این طرح اصل سرمایه سرمایه‌گذاران تضمین می‌شود؛ یعنی در صورت موفقیت طرح، سرمایه‌گذاران سودهای بعضاً فراتر از نرخ‌های مرسوم کسب خواهند کرد و در صورت شکست طرح ضرر ایشان صفر خواهد بود. به گزارش فارس، تأمین مالی جمعی، ابزار جدیدی برای سرمایه‌گذاری در اکوسیستم نوآوری کشور است که اخیراً صندوق نوآوری نیز به آن […]

در این طرح اصل سرمایه سرمایه‌گذاران تضمین می‌شود؛ یعنی در صورت موفقیت طرح، سرمایه‌گذاران سودهای بعضاً فراتر از نرخ‌های مرسوم کسب خواهند کرد و در صورت شکست طرح ضرر ایشان صفر خواهد بود. به گزارش فارس، تأمین مالی جمعی، ابزار جدیدی برای سرمایه‌گذاری در اکوسیستم نوآوری کشور است که اخیراً صندوق نوآوری نیز به آن ورود کرده است. ابزاری که به کمک آن مردم می‌توانند در طرح‌های دانش‌بنیان مشارکت کنند در حالی که اصل سرمایه‌شان تضمین می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص این طرح، با «سیاوش صمیمی» مدیر امورمجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در صندوق نوآوری و شکوفایی گفت‌وگو کردیم:

*تأمین مالی جمعی چیست؟

صمیمی: ورود صندوق نوآوری و شکوفایی برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری از طریق سکوهای تأمین مالی جمعی است و به واسطه آن اصل سرمایه‌ سرمایه‌گذاران حقیقی را در طرح‌های دانش‌بنیان تضمین می‌کند. تأمین مالی جمعی یعنی پول‌های خردی که به تعداد زیاد جمع می‌شود تا نیازهای مالی یک طرح را برآورده کند. اصولاً تأمین مالی جمعی یا (crowdfunding) مبتنی بر چهار مدل است: مدل خیریه، مدل مبتنی برمحصول، مدل مبتنی بر سهام و مدل مبتنی بر بدهی یا مشارکت نقدی، و به واسطۀ یک پلتفرم یا اصطلاحاً یک سکوی تأمین مالی جمعی (وب‌سایت سرمایه‌گذاری) انجام می‌پذیرد. در مدل مبتنی بر بدهی یا همان مشارکت نقدی، شخص متقاضی که مطابق دستورالعمل تأمین مالی جمعی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار و طبق ضوابط شرکت فرابورس ایران الزاماً یک شخصیت حقوقی (شرکت) است اعلام می‌کند که پروژه من به این میزان سرمایه احتیاج دارد، در نهایت سرمایه این پروژه از طریق سرمایه‌های خرد مردم جمع‌آوری می‌شود و در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. پس از طی شدن زمان پروژه و در صورت موفقیت سود حاصل از آن به نسبتی که همان ابتدا اعلام شده بود میان متقاضی و سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود و هر سرمایه‌گذار متناسب با پولی که سرمایه‌گذاری کرده بود از سود این پروژه بهره‌مند می‌شود. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز جهت حمایت از روش تأمین مالی جمعی و در شیوه مبتنی بر بدهی یا مشارکت نقدی حضور پیدا کرده است. لازم به توضیح است که سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی که به این شیوه، تأمین مالی میشوند ممکن است با شکست مواجه شود و حتی اصل پول سرمایه‌گذاران در پایان پروژه دچار ضرر شود. از این رو صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرده است که اگر سرمایه‌گذاری در طرح‌های مورد پذیرش صندوق نوآوری و شکوفایی که بر روی سکوهای قانونی رونمایی می‌شوند صورت بگیرد، اصل سرمایه سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کند؛ یعنی اصولاً سرمایه‌گذاران در صورت موفقیت طرح با سودهای بعضاً فراتر از نرخ‌های مرسوم روبه‌رو می‌شوند و در صورت شکست ضرر ایشان صفر خواهد بود و در بد‌ترین حالت اصل سرمایه‌شان به ایشان بازگشت داده می‌شود. لذا این انگیزه به وجود می‌آید که بخش‌خصوصی و مردم در این پروژه‌ها که معمولاً نرخ سود بالاتری نسبت به نرخ سپرده‌گذاری در بانک‌ها را دارند سرمایه‌گذاری کنند. اگر سرمایه‌گذاری در طرح‌های مورد پذیرش صندوق نوآوری و شکوفایی که بر روی سکوهای قانونی رونمایی می‌شوند صورت بگیرد، اصل سرمایه سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کند؛ یعنی هیچ‌گاه در اصل سرمایه ضرر نخواهند کرد.

*هدف از ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به طرح تأمین مالی جمعی چه بوده است؟

صمیمی: هدف از این طرح پوشش ریسک سرمایه‌گذاران در طرح‌های دانش‌بنیان است تا مردم بتوانند بیشتر با این شیوه تأمین مالی آشنا شوند و از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی تأمین مالی به سرمایه‌های خرد عموم جامعه متصل شوند. در این راه یک واسطه وجود دارد که آن هم سکوی تأمین مالی جمعی است. سکو‌ها شبیه به یک وب‌سایت خرید اینترنتی هستند که به جای ارائه محصول، طرح‌های سرمایه‌گذاری مختلف را عرضه می‌کند و سرمایه‌گذاران بعد از بررسی و انتخاب طرح مناسب می‌توانند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

*این سکوهای تأمین مالی جمعی در حال‌حاضر در دسترس عموم قرار دارد؟

صمیمی: در حال‌حاضر پنج سکو تأمین مالی جمعی دارای مجوز از شرکت فرابورس ایران هستند. چهار سکو دانش‌بنیان بودند که صندوق نوآوری با آن‌ها قرارداد امضاء کرده است و یا قرارداد آن در شرف امضاء است. نهایتاً طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق این سکو‌ها رونمایی می‌شود و در جزئیات و عنوان همان طرح اعلام می‌شود که صندوق نوآوری و شکوفایی آن را تضمین کرده است یا خیر.

*اگر مردم بخواهند در این طرح‌ها مشارکت داشته باشند باید از چه طریقی اقدام کنند؟

صمیمی: در حال‌حاضر سکوهای تأمین مالی جمعی فعال هستند اما هنوز ضمانت صندوق نوآوری و شکوفایی بر روی این طرح‌ها قرار نگرفته است. تا حدود دو هفته دیگر طرح‌هایی که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ضمانت شده‌اند نیز از طریق برنامه تلویزیونی کارویا اعلام و در سکو‌ها رونمایی می‌شوند.

*اگر شرکتی دانش‌بنیان قصد داشته باشد طرح‌های خود را در این سکوهای تأمین مالی جمعی ارائه کند باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

صمیمی: این شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت فرابورس ایران به عنوان مرجع اعطای مجوز به سکوهای تأمین مالی جمعی مراجعه کنند و از این طریق به وب‌سایت‌های سکوهای تأمین مالی جمعی که اعلام شده است هدایت شوند و طرح‌های خود را برای سرمایه‌گذاری به عموم ارائه کنند.

———

تحریم‌های آمریکا علیه پرداخت باج دیجیتالی

طبق گزارشی جدید دولت آمریکا تصمیم دارد با وضع قوانینی جدید پرداخت باج به شکل رمزارز را برای حملات سایبری محدود کند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، براساس گزارش جدید نشریه وال‌استریت ژورنال دولت آمریکا قصد دارد با انجام اقداماتی استفاده هکر‌ها از ارز مجازی را برای حملات باج‌افزاری سخت‌تر کند. در همین راستا یکی از اقدامات در نظر گرفته شده از سوی دولت جو بایدن تحریم است. در این گزارش به نقل از منابع آگاه فاش شده خزانه داری آمریکا تصمیم دارد تا هفته آینده تحریم‌هایی در این زمینه وضع کند. همچنین دستورالعمل جدیدی درباره ریسک‌های مربوط به تسهیل پرداخت باج‌‌ها از جمله جریمه و مجازات‌های دیگر صادر خواهد شد. قوانین جدید ضد پولشویی و سرمایه‌گذاری ترورسیم قرار است در سال‌جاری میلادی ارائه شوند. هدف این قوانین محدود کردن استفاده از رمز ارز برای پرداخت باج و فعالیت‌های غیرقانونی دیگر است. در این اواخر سازمان‌های دولتی و خصوصی در آمریکا با حمله‌های باج‌افزاری گسترده‌ای روبه‌رو بودند. این حملات به ایجاد اختلال در فرآیندهای زیربنایی از جمله سوخت‌رسانی و فاش شدن اطلاعات خصوصی منجر شده‌اند.