یکی از آفت‌های صنعت خودرو عدم رقابت در تولید خودرو است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، می‌گوید: در صورتی که مصوبه واردات مشروط خودروی خارجی به صورت نهایی مصوب شود، وزیر صمت مجری قانون خواهد بود و اجازه سیاست‌گذاری خلاف قانون در زمینه را ندارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، ‌‌لطف‌ا… سیاهکلی؛ در مورد طرح واردات مشروط خودرو خارجی، گفت: طرحی در مجلس مصوب شد که […]

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، می‌گوید: در صورتی که مصوبه واردات مشروط خودروی خارجی به صورت نهایی مصوب شود، وزیر صمت مجری قانون خواهد بود و اجازه سیاست‌گذاری خلاف قانون در زمینه را ندارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، ‌لطف‌ا… سیاهکلی؛ در مورد طرح واردات مشروط خودرو خارجی، گفت: طرحی در مجلس مصوب شد که برای مجلس قبلی بود. این طرح در مجلس دهم مصوب و به شورای‌نگهبان فرستاده شده بود. شورای‌نگهبان این طرح را به مجلس بازگرداند و کمیسیون صنایع اصلاحاتی انجام داد و آن را در صحن مصوب کرد. این عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم، گفت: یکی از آفت‌های صنعت خودرو در کشور عدم رقابت در تولید خودرو و انحصار تولید است. بنابراین، کشور ما در کیفیت خودرو و البته قیمت ارائه موفق نبوده است. مجلس مشروط به عدم تعهد ارزی واردات خودرو را آزاد کرد تا از طریق صادرات قطعات خودرو یا مجراهای دیگر میزان واردات خودرو خارجی را افزایش دهد. این عضو مجمع نمایندگان زنجان در مجلس، افرایش واردات خودرو را مثبت دانست و گفت: ما برای تنظیم بازار، نیازمند واردات هستیم. هر گاه عرضه و تقاضای بازار به هم بخورد، برای تنظیم بازار چاره‌جویی می‌شود. عرضه و تقاضای ما در کشور در صنعت خودرو دچار مشکل شده است. اگر همه خودروسازان ما با هم متحد شوند، نمی‌توانند یک میلیون خودرو هم تولید کنند. ما کمتر از یک میلیون خودرو تولید می‌کنیم. وی با بیان اینکه تولیدات داخلی ما شامل هر نوع خودرو نمی‌شود، گفت: خودروهایی که در راه‌سازی استفاده می‌شود یا نیروهای نظامی و انتظامی استفاده می‌کنند و البته خودروهایی که برای راه‌های صعب‌العبور است، در کشور تولید نمی‌شود. بنابراین نیازمند واردات هستیم. سیاهکلی؛ افزود: واردات عاقلانه که به تولید داخل ضربه نزند، مدنظر مجلس است. امیدوارم شورای‌نگهبان در جهت شکست حباب بازار این مصوبه را قبول کند. وزارت صنعت،معدن‌وتجارت متصدی اجرای این مصوبه است. نماینده مردم قزوین در مجلس، درخصوص اظهارنظر وزیر صمت مبنی بر اینکه وزارتخانه برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد، گفت: وزیر سیاست‌گذار در این زمینه نیست. وزیر مجری قانون است. اگر وزیر صمت چنین سخنی گفته باشد، از چارچوب وظایف ایشان خارج است. ایشان حق زدن چنین حرفی را ندارد. اگر قانون نهایتاً مصوب شود، قطعاً اجرایی خواهد شد. یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی ضمن تأیید اخیر اظهارات وزیر صنعت،معدن‌وتجارت مبنی بر نبود برنامه درخصوص واردات خودرو، گفت: قرار نیست اتفاقی با مصوبه اخیر مجلس بیفتد چرا که میزان صادرات ما کمتر از حد تصور بوده و تنها در این صورت امکان واردات خودروی خارجی وجود دارد. بهزاد رحیمی در مورد مصوبه اخیر مجلس شورای‌اسلامی مبنی بر واردات مشروط خودروهای خارجی، اظهار کرد: به نظرم قرار نیست با این مصوبه اتفاق خاصی بیفتد چرا که ما صادرات خاصی نداریم. مجلس واردات خودروی خارجی را بدون تعهد ارزی و با صادرات قطعات خودرو مصوب کرده است و این در حالی است که صادرات ما کمتر از چیزی است که تصور کنیم. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای‌اسلامی، در پاسخ به این سؤال که به نظر یک شهروند ایرانی ما چه صادراتی در زمینه‌ خودرو داریم؟ گفت: سابقاً می‌توانستیم بعضی از قطعات پژو را به فرانسه صادر کنیم اما با وجود شرایط تحریمی صادرات قطعات ما کاهش یافته است. بنابراین به نظر من قرار نیست خودرو وارد شود یا حتی قیمت خودروی خارجی کاهش یابد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی، تأکید کرد: افزایش واردات خودروهای خارجی و به دنبال آن کاهش قیمت تنها در صورتی ممکن است که تولیدکنندگان داخلی ما تولیدات خود را ارتقاء دهند و دست‌کم به کشورهای همسایه قطعه صادر کنند تا بتوانند به جای دریافت ارز به کشور خودروی خارجی وارد کنند. اینگونه نیست که بعضی دو کامیون میوه به کشوری صادر کنند و از آن طرف خودروی خارجی وارد کند. وی درخصوص صحبت‌های اخیر وزیر صنعت،معدن‌وتجارت مبنی بر نبود برنامه درخصوص واردات خودرو، اظهار کرد: به نظرم صحبت‌های وزیر درست و دقیق است و اتفاقی قرار نیست بیفتد. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای‌اسلامی، در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس شورای‌اسلامی برای تصویب این مورد وقت صرف کرد، گفت: این مصوبه اعاده شده از شورای‌نگهبان بود و در مجلس دهم بررسی شده بود. از طرف دیگر این مصوبه یک مشوق برای خودروسازان است در واقع ما توپ را در زمین خودروسازان انداختیم تا بلکه بتوانند با افزایش کیفیت خودرو و قطعات آن صادرات را زیاد کنند و به جای واردات ارز خودرو به کشور وارد کنند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه با مصوبه مجلس درباره واردات خودرو، خودروسازان ناچارند تلاش بیشتری برای افزایش کیفیت و رشد تیراژ تولید داشته باشند، گفت: با موافقت با واردات مدیریت شده، زمینه ساماندهی بازار خودرو فراهم می‌شود. سیدجواد حسینی‌کیا؛ درباره تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن مجلس، گفت: ارز موردنیاز برای واردات خودرو در این طرح از طریق صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالا‌‌ها و خدمات مربوط با صنایع نیرو محرکه و یا ارز با منشأ خارجی تأمین می‌شود بنابراین از منابع ارزی کشور استفاده نخواهد شد. وی افزود: از آنجا که به ازای صادرات خودرو، امکان واردات وجود دارد، انگیزه خودروسازان برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی افزایش می‌یابد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه در مصوبه مجلس سقف واردات خودرو توسط شورای‌رقابت مشخص می‌شود، اضافه کرد: با تأیید مصوبه مجلس توسط شورای‌نگهبان و تبدیل شدن آن به قانون التهابات بازار خودرو کاهش می‌یابد و فاصله‌ای که میان عرضه و تقاضا وجود دارد پوشش داده می‌شود. حسینی‌کیا؛ با بیان اینکه با مصوبه مجلس خودروسازان ناچارند تلاش بیشتری برای افزایش کیفیت و رشد تیراژ تولید داشته باشند، تصریح کرد: در حال‌حاضر تولید خودروسازان داخلی کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد، بنابراین واردات ضرورت دارد. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ادامه داد: موافقت با واردات مدیریت شده، زمینه ساماندهی بازار این کالا را فراهم می‌کند. همچنین روح‌ا… ایزدخواه؛ با بیان اینکه عنوان آزادسازی خودرو مناسب نیست و اسم آن را تنظیم واردات خودرو گذاشته‌ایم، گفت: برای نخستین‌بار قانونی گذاشته‌ایم که قید و بندهای مشخصی برای واردات خودرو تعیین کرده‌ایم. در حال‌حاضر وضعیت مناسب نیست و سبب شده است خودروهای خارجی در ایران تا هشت برابر قیمت جهانی معامله شوند و التهاب کاذبی به بازار وارد کند. وی واردات خودرو براساس قانون جدید را برای اشخاص حقوقی و حقیقی امکان‌پذیر دانست و اظهار کرد: این افراد باید خودروهایی باکیفیت معین وارد کنند و در این راستا مصرف سوخت خودرو‌‌ها باید درجه «بی» به بالا باشد و نهایتاً سه سال از کارکرد آن‌‌‌ها گذشته باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی، درباره منابع تأمین ارز واردات خودرو بیان کرد: این خودرو‌‌ها باید از محل ارز صادراتی باشد که تعهد ارزی جدید برای دولت ایجاد نکند. موضوع واردات مجاز خودرو را بر عهده شورای‌رقابت گذاشته‌ایم که هر شش ماه یک‌بار با توجه ‌به میزان کمبود تقاضای داخلی و عرضه، سقف مجاز واردات را تعیین کند. وی افزود: اگر تقاضای مؤثر داخلی از میزان عرضه خودروسازان داخلی بیشتر بود، کمبود‌‌ها از محل واردات خودرو از خارج از کشور جبران خواهد شد. با این ملاک‌‌‌ها و مشخصات، واردات خودرو امکان‌پذیر است. روح‌ا…‌ایزدخواه، با اعلام اینکه در ۱۵ سال اخیر کمتر از پنج درصد بازار خودرو در داخل از محل واردات تأمین شده است، تصریح کرد: با توجه ‌به این آمار، واردات خودرو لطمه‌ای به خودروسازان وارد نمی‌کند بلکه تشویق می‌شوند تولید و عرضه خود را افزایش دهند تا بتوانند در رقابت با خودروهای وارداتی سهم خود را در بازار افزایش دهند.