مدیرعامل اسبق سایپا، در مورد قیمت خودرو، گفت: آن چیزی که باعث شده صنعت خودروسازی ما شرایط خوبی را طی نکند و حال خوشی نداشته باشد، دولتی بودن صنعت خودرو و در واقع خصولتی بودن آن است. به گزارش تسنیم، سعید مدنی؛ افزود: شرکتهای خصولتی بدترین نوع بنگاهداری در دنیا هستند که معایب هر دو […]
مدیرعامل اسبق سایپا، در مورد قیمت خودرو، گفت: آن چیزی که باعث شده صنعت خودروسازی ما شرایط خوبی را طی نکند و حال خوشی نداشته باشد، دولتی بودن صنعت خودرو و در واقع خصولتی بودن آن است. به گزارش تسنیم، سعید مدنی؛ افزود: شرکتهای خصولتی بدترین نوع بنگاهداری در دنیا هستند که معایب هر دو بخش دولتی و خصوصی را دارند و بیبرنامگی زیادی در مدیریت این شرکتها وجود دارد که نمونه آن در صنعت خودروسازی ما مشهود است. مدنی؛ اظهار داشت: صنعت خودروسازی در کشور ما علیرغم کموکاستیها و حلقههای مفقود این صنعت با زیرساختهای موجود حدود دو تا پنج درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل میدهد که در سالهای گذشته این رقم بین ۱٫۵ تا دو درصد بوده است که تا پنج درصد قابل افزایش است. وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی از زمانی که دخالت دولت بهخصوص در دولت نهم و دهم در این صنعت بیشتر شد، دچار مشکل شده است، بیان داشت: در سال ۹۰، یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در کشور تولید میشد که اگر با همان ظرفیت و برنامه پیش میرفت در چشمانداز ۱۴۰۰، ظرفیت تولید ما باید به دو میلیون خودرو در سال میرسید. وی افزود: صنعت خودروسازی ما به دلیل اینکه تولید خود را با کمک تسهیلات مالی بانکها انجام میدهد و محصول خود را با قیمتی که دولت تعیین میکند باید بفروشد تنها به سرپا نگه داشتن صنعت توجه دارد و به مقوله بهبود کیفیت و طرح و توسعه محصول فکر نمیکند. مدنی؛ اظهار داشت: چسبندگی به دلار در ایران وحشتناک است و قیمت همه کالاها از گوجه، خیار گرفته تا فولاد و پتروشیمی به قیمت دلار بستگی دارد وخودرو سازان مجبورند مواداولیه گران قیمت و براساس قیمت دلار را تهیه کنند و با قیمتی که تعیین میکنند بفروشند. وی تصریح کرد: هر ساله بین یک تا دو میلیارد دلار پول صنعت خودرو در جیب دلالان میرود که دولت هم از این موضوع بیاهمیت میگذرد در حالی که اگر این پولها از طریق حاشیه فروش به جیب خودروساز برود بخشی از ضرر خودروسازان تأمین میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.