مدیرعامل شرکت راهآهن خبر داد تعیین اولویتهای توسعه راهآهن با نرمافزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامیایران، از توسعه نرمافزار «طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور» برای نخستینبار با محوریت تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حملونقل دانشگاه صنعتی اصفهان و در چارچوب فاز۲ مطالعات جامع حملونقل کشور خبر داد. به گزارش […]
مدیرعامل شرکت راهآهن خبر داد
تعیین اولویتهای توسعه راهآهن با نرمافزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامیایران، از توسعه نرمافزار «طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور» برای نخستینبار با محوریت تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حملونقل دانشگاه صنعتی اصفهان و در چارچوب فاز۲ مطالعات جامع حملونقل کشور خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، سعید رسولی؛ با بیان اینکه در تمام اسناد بالادستی نظام، جایگاه راهبردی حملونقل ریلی بهعنوان حملونقل سبز و پیشران در توسعه پایدار کشور، بهعنوان یکی از راهبردهای اساسی مورد توجه ویژه مسؤولان و سیاستگذاران قرار دارد، اظهار کرد: مسأله طراحی یکپارچه شبکه ریلی کشور، یکی از مهمترین موضوعات در سطح برنامهریزی استراتژیک حملونقل کشور است. وی با برشمردن برخی چالشهای پیشروی گسترش شبکه ریلی کشور، تصریح کرد: یکی از چالشهای مهم در گسترش شبکه ریلی، محدودیت منابع مالی است. به جهت پهناوری سرزمینی و نیز تنوع بسیار زیاد گزینههای پیشرو، تصمیمگیری درباره نحوه تخصیص منابع جهت افزایش ظرفیت یا احداث محورهای جدید، یک مسأله مهم و دارای ابعاد گوناگون است که اغلب سبب اختلافنظرها درباره اولویتهای توسعه شبکه میشود. مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامیایران، اضافه کرد: هدف از پروژه طراحی شبکه بهینه ریلی کشور بهعنوان بخشی از مرحله فاز۲ مطالعات جامع حملونقل کشور، ایجاد یک سند بالادستی با نگاه علمی و توجه به همه جوانب مسأله با رعایت منافع ملی کشور است که بتواند اولویتهای توسعه ریلی کشور برای یک افق زمانی ۲۰ ساله را تعیین کند. رسولی؛ اظهار کرد: با طراحی نرمافزار هوشمند سه سطحی شبکه ریلی برای نخستینبار در کشور و بهعنوان نقشهراه توسعه متوازن و یکپارچه این شبکه، اولویت ایجاد هابهای لجستیکی، احداث کریدورهای جدید و بهبود ظرفیت کریدورهای موجود شبکه ریلی کشور به صورت یکپارچه تعیین خواهد شد. مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به همکاریهای محققان دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حملونقل این دانشگاه پیش از این، در همکاری با مرکز فناوری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی از حُسن انجام کار برخوردار بوده و با تمرکز ویژه بر موضوع طراحی شبکههای حملونقل ریلی، بروندادهای معتبر علمیداشته است. همچنین محمد تمنایی؛ مجری پروژه توسعه نرمافزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور، با بیان برخی جزییات فنی این نرمافزار، اظهار کرد: در این نرمافزار، اولویتهای گسترش شبکه ریلی براساس کمینهسازی کلیه هزینههای اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی تحمیلی به شبکههای ریلی و جادهای کشور و لحاظ محدودیتهایی از قبیل بودجه، ظرفیت محورهای ریلی و هابهای لجستیکی، قیمتگذاری شبکه، تأثیرات متقابل عرضه و تقاضا، بار و مسافر داخلی و نیز ترانزیت بینالمللی و با لحاظ رقابت شیوه ریلی با شیوههای جادهای و ترکیبی برای حدود ۱۶۰ هزار زوج مبدأ- مقصد مشخص خواهد شد. عضو هیات علمیدانشکده مهندسی حملونقل دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: یافتن یک روش بهینه برای طراحی شبکه ریلی، مستلزم توجه به ابعاد متنوعی از موضوع است. احداث یک محور ریلی جدید و یا بهبود ظرفیت محور ریلی موجود، میتواند در الگوی اندرکنش بین خطوط ریلی و مراکز لجستیک تغییرات زیادی ایجاد کند و سبب تغییر مطلوبیت حملونقل ریلی، جادهای و ترکیبی برای زوج مبدأ-مقصدهای مختلف در شبکه شود. تمنایی؛ با اشاره به اینکه در این طراحی برای اولینبار دو نگرش ملی و بنگاهی بخشخصوصی به صورت همزمان مدلسازی شده است، اضافه کرد: در این شبیهسازی، شیوه رفتار بخشخصوصی و صاحبان بار و ناوگان ریلی کشور در مواجهه با تصمیمهای کلان دولتی پیادهسازی شده تا تصویر دقیقی از فضای واقعی حاکم بر حملونقل ریلی کشور ارائه شود. در حالحاضر، اجرای این طرح توسط تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حملونقل دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده است و تا اوایل سال ۱۴۰۱، نتایج آن به وزارت راهوشهرسازی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران ارائه خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.