بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به بخش خصوصی

بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به بخش خصوصی رییس سندیکای صادرکنندگان برق ایران گفت‌: بخش خصوصی در حوزه تولید برق با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد. پیمان‌باقری در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به این‌که صنعت برق از صنایع پیش‌رو در حوزه […]

بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به بخش خصوصی

رییس سندیکای صادرکنندگان برق ایران گفت‌: بخش خصوصی در حوزه تولید برق با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد.

پیمان‌باقری در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به این‌که صنعت برق از صنایع پیش‌رو در حوزه زیرساخت است‌، اظهارکرد: این صنعت از وابستگی کامل در اوایل انقلاب هم اکنون به مرز خودکفایی رسیده است و ۹۰ درصد تجهیزات صنعت برق در حوزه‌های مختلف تولید، انتقال و توزیع در داخل کشور تأمین می‌شود.

وی با بیان این‌که صنعت برق یک صنعت درون‌زا و برون‌گراست‌، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تأمین برق کشور به وسیله بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

رییس سندیکای صادرکنندگان برق ایران در ادامه با بیان این‌که بخش خصوصی طلب زیادی از وزارت نیرو دارد، افزود: مطالبات ۱۲ هزار میلیارد تومانی این بخش را تضعیف و بی‌رمق کرده است.

باقری درباره قراردادی ۴٫۲ میلیارد دلاری بین شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران به نمایندگی از وزارت نیرو و دولت ایران و شرکت ترکیه‌ای یونیت اینترنشنال برای احداث ۵ تا ۶ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در ایران هم گفت: چارچوب واگذاری این قرار‌داد برای بخش خصوصی مشخص نیست و اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه نشده است.

وی افزود‌: در قالب این قرارداد شرایط ویژه‌ای از قبیل اجازه صادرات برق به ازای تولید برق و ضمانت‌های دولتی به منظور تضمین سرمایه و بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار خارجی در نظرگرفته شده که هیچ وقت چنین شرایطی برای بخش خصوصی داخلی عینیت پیدا نکرده است.

رییس سندیکای صادرکنندگان برق ایران با اشاره به این‌که جذب سرمایه‌گذاری خارجی از شاخص‌های مهم توسعه در دنیاست، گفت: بخش خصوصی هیچ وقت با جذب سرمایه‌گذاری خارجی مخالفتی نداشته اما همواره خواستار اصلاح و بازنگری روش جذب سرمایه خارجی بوده است.

وی افزود: روش جذب سرمایه خارجی باید به صورت مستقیم باشد به عبارتی در قراردادهای خارجی باید الزاماتی همچون مشارکت با شرکای داخلی، ثبت شرکت و راه‌اندازی خط تولید مد نظر باشد تا سرمایه‌گذاران با کوچک‌‌ترین تکانه اقتصادی از کشور خارج نشود.

باقری تصریح‌ کرد: جذب سرمایه به صورت فاینانس امروز جزو اولویت‌های اصلی جذب سرمایه‌گذاری در دنیا نیست و تمامی کشور‌ها به دنبال روش جذب سرمایه خارجی به صورت مستقیم هستند.

وی ادامه ‌داد‌: اطلاع‌رسانی از مکانیزم واگذاری پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی و شفافیت قراردادها‌، کم‌ترین انتظار بخش خصوصی و تمامی آحاد مردم از وزارت نیرو است.

رییس سندیکای صادرکنندگان برق ایران گفت: برگزاری مناقصه عادلانه در یک شرایط کاملاً یکسان فی‌مابین شرکت‌های داخلی و خارجی از دیگر انتظارات بخش خصوصی داخلی از این وزارتخانه است.

 

وی در پایان با بیان این‌که بخش خصوصی به دنبال دریافت مجوز صادرات برق از وزارت نیرو است، یادآور شد: هم اکنون درخواست ۱۷ تا ۱۸ هزار مگاوات صادرات برق از ناحیه بخش خصوصی داخلی در وزارت نیرو مطرح است.