حرفهای خودی و بیخودی آزادی خودرو، وقتی دیگر! قبلاَها عرض کردیم که این دوقلوهای افسانهای بیشتر از آنچه من و شما فکر میکنیم، عزیز دردانه و سوگلی هستند و حالاحالاها قرار نیست از اریکه قدرت انحصار خودرویی خارج شده و با دنیای خودروسازی رقابت چشم در چشم و واقعی داشته باشند. همین […]
حرفهای خودی و بیخودی
آزادی خودرو، وقتی دیگر!
قبلاَها عرض کردیم که این دوقلوهای افسانهای بیشتر از آنچه من و شما فکر میکنیم، عزیز دردانه و سوگلی هستند و حالاحالاها قرار نیست از اریکه قدرت انحصار خودرویی خارج شده و با دنیای خودروسازی رقابت چشم در چشم و واقعی داشته باشند.
همین چند روز پیش بود که افاضه فرمودیم: این طرح آزادسازی واردات خودرو که این همه از خوبیها و محاسنش صحبت میشود، آنقدرها هم آش دهانسوزی نیست، چند سال پیش واردات خودرو را به جهت حمایت از تولید داخلی و البته با شعار پرطمطراق اقتصاد مقاومتی ممنوع کردند، حالا قرار است همان واردات با کلی تبصره و ماده دستوپاگیر دیگر و با همان عوارض و هزینههای حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ درصدی از نو شروع شود و درست است که ته کارش ممکن است به کاهش قیمتهای فعلی خودرو خارجی بینجامد ولی به همت تعرفههای سنگین (به جای تولید ملی و رقابت سالم) آنقدر اختلاف بین خودرو داخلی و خارجی پابرجا خواهد ماند که هیچ یک از دوقلوهای افسانهای فکر کاهش هزینههای تولید و بالانس خطوط و نهایتاً کاهش قیمت خودرو خود را هم نخواهند کرد ولی کف بازار تکانکهایی میخورد که ظاهراً همین هم برای مردم غنیمت بوده و همگان مشتاق تصویب نهایی این طرح هستند.
اینگونه که از شواهد و قرائن پیداست، اقبال این طرح، آنقدری نیست که از خان شوراینگهبان به سلامت عبور کند و براساس رویههای قبلی و به خاطر عدم پاسکاری اضافی بین مجلس شورا و شوراینگهبان، حضرت اشرف جناب مستطاب مجمع تشخیص مصلحت، تشریففرما شده تا بزرگتری و ریشسفیدی کرده، میانه را بگیرد و قائله را ختم بخیر کند!
یعنی طرحی که فقط جلوی نجومی و کهکشانی شدن قیمت خودرو خارجی را میگیرد و هیچ ضرر و زیانی را متوجه خودروی وطنی و در مقام اُولی، خودروساز نازدانه وطنی نمیکند، ولی همین هم آب خوش از گلویش پایین نخواهد رفت و به این سادگیها مهر تأیید و دستور اجراء نخواهد خورد، هرچند که هوشنگخان، خاک خوردن چندین و چند ماهه طرح در نوبت رسیدگی مجمع و امروز و فردا شدنهای بسیار را محتملتر از رسیدگی سریع و آنی و تعیینتکلیف و بهشتی و جهنمی شدن آزادسازی خودرو میداند که همین معطلی و بلاتکلیفی، نتیجهاش تاختوتاز دلال و واسطه در بازار خودروی خارجی و راحتی خیال ایشان و ایضاً رانتیها و امضاء طلاییها و شیرینتر از حلوا شدن کاسبی این گرامی مفتخوران آوار شده بر سر سفره بیتالمال و حقوق خلقا… خواهد بود!
هوشنگخان با آنکه جناب وزیر صمت رسماً فرمودند برنامهای برای واردات خودرو ندارند و سفت و سخت پشت خودروساز وطنی درآمدند، از این وزارت کریمه میخواهد بینی و بینا… چهار تا خبره و کارشناس توصیهناپذیر و کاربلد را مأموریت بدهند تا بررسی کنند و معلوم شود، نسبت دوقلوهای افسانهای با تولید ملی و اقتصاد مقاومتی و حفظ شأن ایرانی و حمایت از قطعهسازی و زیان انباشته و تسهیلات معوق و بیکفایتی و توزیع رانت و باند و کیفیت و استانداردهای جهانی و این دست موارد چگونه است و اجالتاً معلوم شود یک مَن ماست چقدر کَره دارد، آنگاه به همان نسبت وفای دردانهها به اهداف و برنامهها و ایضاً هنرمندی و توانمندی که دارند، مدیران و بزرگان لطف و مرحمت خود را نثار ایشان نمایند و نه بیشتر!
هوشنگخان
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.