اجاره کاتالیست برای اخذ معاینه فنی و دور زدن قانون

معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: در سال‌های اخیر، شاخص آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۵٫۲ میکرون بوده است، در حالی که معمولاً در تابستان سه سال اخیر شاخص اصلی آلودگی هوا، آلاینده اوزون بوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، داریوش گل‌علیزاده؛ افزود: این آلاینده، یک آلاینده ثانویه بوده که […]

معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: در سال‌های اخیر، شاخص آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۵٫۲ میکرون بوده است، در حالی که معمولاً در تابستان سه سال اخیر شاخص اصلی آلودگی هوا، آلاینده اوزون بوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، داریوش گل‌علیزاده؛ افزود: این آلاینده، یک آلاینده ثانویه بوده که در حضور اکسید نیتروژن و ترکیبات آلی فرار و در مواجهه با تابش نور شدید خورشید ایجاد می‌شود که متأسفانه آلاینده بسیار خطرناکی است.

خودروهای داخلی از نظر کیفیت با استاندارد‌ها روز فاصله دارند

گل‌علیزاده؛ در مورد سطح استاندارد خودرو‌‌ها، گفت: خودرو‌های بنزینی سواری داخلی یا وارداتی باید مطابق استاندارد‌‌ها باید یورو۵ باشند و خودرو‌های دیزلی مطابق استاندارد یورو۴ با فیلتر جاذب دوده و یا استاندارد یورو۵ اروپا باشند، البته فعلاً از نظر کیفیت خودرو‌های تولیدی با استاندارد‌های روز اروپا فاصله داریم و از سال آینده باید این استاندارد‌‌ها به یورو۶ ارتقاء پیدا کند. وی افزود: نظارت بر انطباق خودرو‌های تولیدی با استاندارد‌های آلایندگی از طریق آزمایشگاه‌های آزمون آلایندگی انجام می‌گیرد و اگر نتایج آزمون منطبق با استاندارد‌های سازمان محیط‌زیست بود، مجوز شماره گذاری به پلیس راهور ارسال خواهد شد.

سهم ۶۱ درصدی خودرو‌ها در انتشار ذرات معلق در هوا

وی درخصوص منابع انتشار آلاینده‌های هوای تهران، گفت: براساس مطالعات انجام شده سیاهه انتشار آلاینده‌های تهران که براساس داده‌های سال ۱۳۹۶ منتشر شده است، سهم خودرو‌‌ها و موتورسیکلت‌‌ها در انتشار آلاینده‌های گازی حدود ۸۳ درصد و در انتشار ذرات معلق حدود ۶۱ درصد است، که از این مقدار، خودرو‌های دیزلی سهم بیشتری نسبت به خودرو‌های بنزینی و موتورسیکلت‌‌ها دارند. معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، تصریح کرد: مشکلی که اکنون در خودرو‌های تولید داخل وجود دارد این است که متأسفانه این خودرو‌‌ها چند سال پس از تردد، از سطح استاندارد‌های آلایندگی خارج می‌شوند، یعنی تجهیزات کنترل آلایندگی خودرو مانند کاتالیست و با کنیستر نصب شده کارایی لازم را از دست می‌دهند و انتشار آلاینده‌ها حتی در چهارسال معاف از معاینه فنی بیش از حدود مجاز می‌شود، این نظارت‌‌ها باید از سوی مراکز معاینه فنی صورت گیرد، اما از آنجایی که خودرو‌های نو شماره چهار سال معاف از معاینه فنی هستند در صورت خرابی و یا نیاز به تعویض قطعات مربوط به آلایندگی، به‌دلیل هزینه‌های نسبتاً بالا از جانب مالک خودرو تعویض نمی‌شوند و یا از اجناس مرغوب استفاده نمی‌کنند. وی افزود: بار‌‌ها شاهد این قضیه بوده‌ایم که برخی مالکین خودرو پس از گذشت مدت زمان چهار ساله زمانی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، در صورت خراب بودن کاتالیست به جای تعویض آن، اقدام به اجاره‌ی کاتالیست می‌کنند، متأسفانه موضوع اجاره کاتالیست جهت اخذ برگه معاینه فنی به صورت علنی تبلیغ می‌شود، این اقدام ناشی از هزینه‌های بالای قطعاتی مانند کاتالیزور و… و عدم پشتیبانی گارانتی‌‌هاست. این مقام مسؤول، گفت: منبع تولید برق در کشور ایران سوخت‌های فسیلی مانند گاز، مازوت، نفت و گاز و گازوییل است، تمام نیروگاه‌های حرارتی شامل نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی و بخاری از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، البته نیروگاه‌های بخاری، علاوه بر گاز و نفت گاز، می‌توانند از مازوت هم استفاده کنند، این در حالی است که محتوای گوگرد مازوت تولیدی کشور حدود ۵٫۳ درصد وزن حجمی معادل ۳۵ هزار قسمت در میلیون (ppm) است و بدلیل عدم تجهیز نیروگاه‌ها به سیستم‌های کنترل آلایندگی، آلاینده‌های گازی اکسید‌های نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد؛ و ذرات معلق را منتشر می‌کنند. گل‌علیزاده؛ در مورد مقایسه میزان آلودگی خودرو‌های برقی با خودرو‌های با سوخت فسیلی گفت: هرچند انرژی مورد نیاز برای خودرو‌های برقی از طریق نیروگاه‌های حرارتی با سوخت‌های فسیلی است، ولی نسبت به خودرو‌های بنزینی و دیزلسوز، به مراتب آلودگی کمتری تولید می‌کنند و قابل مقایسه نیست. معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، در ادامه بیان کرد: در کلان شهر‌هایی مانند تهران، کرج، مشهد و… که سهم منابع متحرک در انتشار آلاینده‌ها و آلودگی هوا بالاتر از منابع ثابت است، چاره‌ای جز حرکت به سمت توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پاک و تلفیقی، از رده خارج کردن خودرو‌‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده و توسعه خودرو‌های کم مصرف و الکتریکی نداریم. وی افزود: در سال‌های آینده باید به مرور خودرو‌های هیبریدی و الکتریکی را جایگزین خودرو‌های بنزینی و دیزلی و پرمصرف کنیم. اما نباید غافل شد در شرایط فعلی در شهر تهران حتی اگر خودرو‌‌ها و سوخت‌ها مطابق استاندارد باشند، به دلیل اثرات تجمعی ناشی از تجمع و تراکم منابع متحرک و ثابت که بیش از ظرفیت خودپالایی هوا است، در فصل سرد با پدیده وارونگی آلودگی هوا، حتماً با آلودگی هوا مواجه خواهیم شد، لذا چاره‌ای نیست که علاوه بر انجام باید‌‌ها شامل موارد اشاره شده، به برخی از نباید‌‌ها هم توجه کرد، مواردی چون؛ بارگذاری جمعیت، فعالیت، توسعه، صنعت و اجرای طرح‌های توسعه‌ای مغایر سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و…. گل‌علیزاده؛ در پاسخ به اینکه چرا در کشور ایران با وجود ظرفیت مناسب برای استفاده از تولید انرژی خورشیدی، وزارت نیرو اقدامی انجام نمی‌دهد، گفت: براساس قانون هوای پاک، وزارت نیرو موظف است، هر ساله ۳۰ درصد از میزان توسعه برق را به انرژی‌های تجدید پذیر اختصاص دهد، ایران از نظر ظرفیت انرژی خورشیدی در رتبه اول قرار دارد، اما به دلیل بالا بودن هزینه‌های اولیه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و قیمت ارزان انرژی، جاذبه لازم جهت مشارکت بخش‌خصوصی ایجاد نمی‌شود، لذا، حمایت دولت جهت تسهیلگری و اعمال سیاست‌های تشویقی می‌تواند در این خصوص گره‌گشا باشد. وی تصریح کرد: اگر توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور انجام شود، میزان آلودگی هوای کشور به میزان محسوسی کاهش پیدا می‌کند. این مقام مسؤول، گفت: در حال‌حاضر اگر گاز طبیعی در اختیار نیروگاه‌ها قرار بگیرد و نیروگاه اقدام به تولید برق کنند، می‌توانند با تأمین سوخت پاک مورد نیاز صنایع و بخش تجاری و خانگی کلانشهرها، بخش عظیمی از آلودگی در حوزه صنایع و منابع ساکن مانند نیروگاه‌ها را کاهش دهند حتی در صورت بروز حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و آتش‌سوزی، خطرات و تهدید‌های ناشی از انفجار گاز ساختمان‌‌ها هم رفع خواهد شد و از این منظر هم حائزاهمیت می‌باشد البته بایستی زیرساخت‌ها و ابعاد اجرایی آن را مورد توجه قرار داد، در حال‌حاضر، بسیاری از کشور‌‌ها از جمله کشور‌های اسکاندیناوی، آلمان، اسپانیا، هند، ژاپن و امارات سرمایهگذاری‌های خوبی در حوزه نیروگاه‌های تجدید پذیر انجام داده‌اند و به سمت تولید و فروش انرژی‌های پاک رفته‌اند و آینده کشورشان را از منظر تأمین انرژی تضمین کرده‌اند.