افزایش ۲۹۰ میلیون تُنی ظرفیت بنادر کشور در افق ۱۴۰۴

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر افزایش ۲۹۰ میلیون تُنی ظرفیت بنادر کشور در افق ۱۴۰۴ حمل‌ونقل دریایی ایران در رتبه ۱۴ جهان قرار دارد مدیرکل ترانزیت، لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه هم‌اکنون در ایران شرکت‌های خصوصی قدرتمندی وجود دارند، گفت: تا سال ۱۴۰۴ در بنادر کشور ۲۹۰ […]

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر

افزایش ۲۹۰ میلیون تُنی ظرفیت بنادر کشور در افق ۱۴۰۴

حمل‌ونقل دریایی ایران در رتبه ۱۴ جهان قرار دارد

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه هم‌اکنون در ایران شرکت‌های خصوصی قدرتمندی وجود دارند، گفت: تا سال ۱۴۰۴ در بنادر کشور ۲۹۰ میلیون تُن ظرفیت قابل بهره‌برداری ایجاد می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، خسرو سرایی؛ با بیان اینکه «بنادر ایران آمادگی کامل برای ارائه خدمات به تجارت‌های منطقه‌ای و جهانی را دارند»، گفت: سازمان همکاری شانگهای راه ادغام اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی و بهره‌مندی از تجارت آزاد را هموار می‌سازد، که این امر به معنای موتور توسعه بنادر کشور است. مدیرکل ترانزیت، لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر، با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۴ در بنادر جنوبی کشور ۲۶۵ میلیون تُن و در بنادر شمالی ۲۵ میلیون تُن ظرفیت قابل بهره‌برداری ایجاد می‌شود، تأکید کرد: باید با شناخت کامل از ظرفیت‌های سازمان شانگهای و ظرفیت‌های حمل‌ونقل دریایی و صنعت بندری ایران به استقبال این الحاق رفت. وی با بیان اینکه می‌توان سازمان همکاری شانگهای یا SCO را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار داد، گفت: مسلماً کشورهای جهان در قالب اتحادیه‌ها، پیمان‌های منطقه‌ای و بعضاً فرامنطقه‌ای به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی و گسترش روابط اقتصادی و خصوصاً تجاری بین یکدیگر هستند و از این طریق هدف ارتقای رفاه ملت‌های خود را دنبال می‌کنند. مدیرکل ترانزیت و لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر، با بیان اینکه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای اتفاق مبارکی است، تأکید کرد: هیچ معاهده‌ای به خودی خود نفعی را متوجه کشور عضو نمی‌کند؛ کشورهای عضو باید ظرفیت برخورداری خود از منافع معاهدات را از درون خود توسعه دهند. وی اظهار داشت: الحاق به معاهدات منطقه‌ای و جهانی می‌تواند فرصت بازآفرینی اقتصادی و شکل دهی مجدد ارتباطات اقتصادی با کشورهای دیگر را نصیب ایران سازد و این دقیقاً فرصتی است که سازمان شانگهای با پتانسیل بسیار قوی‌ای که از آن برخوردارست در اختیار ایران قرار می‌دهد. به گفته سرایی؛ هریک از کشورهای روسیه، چین، هند، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان به همراه ایران که عضو دایم این سازمان هستند، از پتانسیل‌های بسیار ارزشمندی در عرصه بین‌المللی و جهانی برخوردار هستند. وی افزود: آمارهای عملیات بنادر کشور نشان می‌دهد، در شش ماهه اول سال‌جاری، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ترانزیت کالاهای غیرنفتی ۳۴ درصد، صادرات ۱۱درصد و واردات ۹ درصد رشد داشته است. مدیرکل ترانزیت و لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر اظهارداشت: تا سال ۱۴۰۴ در بنادر جنوبی کشور حدود ۲۶۵ میلیون تُن و در بنادر شمالی کشور حدود ۲۵ میلیون تُن ظرفیت ایجاد خواهد شد که برآورد شده است حدود ۷۰ میلیون تُن آن می‌تواند در خدمت مبادلات منطقه‌ای و تجارت کشورهای دیگر قرار گیرد، بنابراین مشاهده می‌شود که به لحاظ ظرفیت بنادر آمادگی الحاق رسمی به این سازمان وجود دارد. وی با بیان اینکه ایران در صنعت بندری (در ایجاد زیرساخت و طراحی ساخت)، قابلیت صادرات خدمات مهندسی را دارد، گفت: حمل‌ونقل دریایی ما امروز رتبه ۱۴ جهان را در اختیار دارد و ظرفیت‌هایی که می‌تواند در اختیار کشورهای عضو شانگهای قرار دهد، در طراحی بنادر سیاست سازمان بنادر همواره این بوده که ۲۵ درصد از ظرفیت بنادر را در اختیار ترانزیت و عبور کالاهای خارجی از قلمروی ایران قرار دهد. این کارشناس ترانزیت و لجستیک بندری، تأکید کرد: در صورت مبادله خدمات بندری و دریایی با کشورهای عضو سازمان شانگهای، شرکت‌های خصوصی قدرتمندی در ایران وجود دارند که می‌توانند در بنادر کشورهای خارجی به ارائه خدمت بپردازند. سرایی؛ اضافه کرد: در مورد کالاهای ترانزیتی همواره تلاش سازمان بنادر، بر این بوده تا موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه را حذف کند. وی تصریح کرد: پر واضح است که در حمل‌ونقل دریایی و صنعت بندری در مواجهه با الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای دست خالی نیستیم؛ لازم است با شناخت پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این سازمان و کشورهای عضو در صورت نیاز ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شود. مدیرکل ترانزیت و لجستیک و توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر، گفت: در سال‌های اخیر بنادر کشور نقش ارزنده‌ای در توسعه صادرات غیرنفتی داشته‌اند؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون صادرات غیرنفتی از واردات پیشی گرفته است.