شرکت‌های دانش‌بنیان نانویی با قوانین کار و بیمه آشنا می‌شوند

توسط معاونت علمی شرکت‌های دانش‌بنیان نانویی با قوانین کار و بیمه آشنا می‌شوند کریدور نانو فن‌آوری صادرات محصولات دانش‌بنیان معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری به منظور آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با قوانین کار و بیمه تأمین اجتماعی کارگاهی برگزار می‌کند. به گزارش مهر، یکی از مشکلات اساسی و مبتلا به جامعه ما در روابط کار، […]

توسط معاونت علمی

شرکت‌های دانش‌بنیان نانویی با قوانین کار و بیمه آشنا می‌شوند

کریدور نانو فن‌آوری صادرات محصولات دانش‌بنیان معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری به منظور آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با قوانین کار و بیمه تأمین اجتماعی کارگاهی برگزار می‌کند.

به گزارش مهر، یکی از مشکلات اساسی و مبتلا به جامعه ما در روابط کار، بی‌اطلاعی افراد نسبت به حقوق خود است که این امر خواسته یا ناخواسته باعث تضییع حقوق کارگر یا کارفرما می‌شود.

 این مسأله چند پیامد جدی دارد اول آن که افراد به دلیل ناآشنایی نسبت به مسایل حقوقی خود در تنظیم اولیه روابط کاری اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که جبران آن‌ها بسیار مشکل و در بعضی موارد ناممکن است.

دوم آن که پس از بروز اختلاف یا اجحاف به دلیل همین نا آشنایی نمی‌توانند از حقوق خود به درستی دفاع کنند. همچنین در قوانین کار و بیمه، برخی زوایای پنهان از چشم عموم مردم وجود دارد که بنا به دلایلی از جمله ضعف اطلاع‌رسانی و آموزش و عدم شفافیت(عمدی یا غیرعمدی) برخی کارفرمایان و سازمان‌های دولتی، افراد از استیفای این حقوق محروم می‌مانند؛ چرا که اساساً از حقوق خود اطلاعی ندارند.

کارفرمایان علاوه بر الزام به رعایت قانون کار در استخدام و پرداخت حقوق نیروی انسانی، در زمینه رفاه، سلامت و بازنشستگی نیروی کار باید مفاد قانون تأمین اجتماعی را رعایت کنند؛ مواردی مانند بیمه، حوادث و بیماری‌ها، بیکاری، بارداری، غرامت دستمزد، ازکارافتادگی، بازنشستگی، مرگ، و کمک‌های ازدواج و عائله‌مندی.

قانون تأمین اجتماعی الزامات و مسؤولیت‌های متعدد و گوناگونی را برای کارفرمایان به وجود می‌آورد که نداشتن آگاهی و شناخت کافی از آن‌ها می‌تواند تبعات حقوقی و کیفری و زیان مالی برای کارفرمایان به همراه داشته باشد.

دوره آشنایی با قانون تأمین اجتماعی سعی دارد کارفرمایان را با کلیات و ابعاد مختلف حقوقی و الزامات قانون تأمین اجتماعی، قوانین و مقررات ناظر بر رابطه کارفرمایان با سازمان تأمین اجتماعی، مزایای تأمین اجتماعی برای کارفرمایان و تعهدات متقابل کارفرمایان و سازمان تأمین اجتماعی آشنا کند.

از این رو کریدور نانوفن‌آوری صادرات محصولات دانش‌بنیان کارگاهی با هدف آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با بیمه و قوانین کار برگزار می‌کند. این کارگاه با هدف آشنایی با نهادهای مجری قوانین تأمین اجتماعی، آشنایی با حقوق واقعی خود و استفاده از ظرفیت‌های موجود در قوانین تأمین اجتماعی در جهت بهبود وضعیت کارکنان، آشنایی با فرایندهای کوتاه مدت و بلند مدت اجرای قوانین تأمین اجتماعی برگزار می‌شود.

همچنین آشنایی با چالش‌ها، محرومیت‌ها و موانع پیش‌روی قوانین تأمین اجتماعی در ایران، آشنایی با مباحث مربوط به مقررات بازنشستگی، تأمین اجتماعی و کشوری و ضوابط استخدامی از دیگر اهداف این کارگاه به شمار می‌روند.

 

از سویی آشنایی با نکات مهم در قراردادهای کار و آشنایی با ضمانت اجرایی مجازات‌های قانونی و ضوابط اجرایی قانون کار محورهای دیگر این کارگاه محسوب می‌شوند. این کارگاه روز پنجشنبه ۲۱ مرداد ماه ۹۵ از ساعت ۹ الی ۱۸ برگزار می‌شود.