در بازدید از شرکت استامصنعت در شهرک صنعتی بهارستان انجام شد، معاون تولیدی سازمان بازرسی کل کشور از نزدیک در جریان روند این واحد تولیدی قرار گرفت. شرکت استامصنعت، اصلیترین تأمینکننده محصولات استارت و دینام کلیه خودروهای سواری در صنعت خودروسازی کشور بوده و در کنار تأمین بازار خودروسازان داخلی از قبیل ایرانخودرو، سایپا، گروه […]
در بازدید از شرکت استامصنعت در شهرک صنعتی بهارستان انجام شد، معاون تولیدی سازمان بازرسی کل کشور از نزدیک در جریان روند این واحد تولیدی قرار گرفت. شرکت استامصنعت، اصلیترین تأمینکننده محصولات استارت و دینام کلیه خودروهای سواری در صنعت خودروسازی کشور بوده و در کنار تأمین بازار خودروسازان داخلی از قبیل ایرانخودرو، سایپا، گروه بهمن و… صادرکننده این محصولات به خارج از کشور است. تعداد خطوط تولیدی شرکت استام در حالحاضر بالغ بر ۳۰ خط اصلی و فرعی با سبد محصولات استارت، دینام، موتورفن، قفل و سوئیچ، دورچک و برفپاککن و کویل و سیم لاکی است. به گزارش مناقصهمزایده، در جریان این بازدید علاوه بر اطلاع از اقدامات صورت گرفته در حوزه تولید، مشکلات و چالشهای هلدینگ مذکور از سوی مدیران عامل گروه و شرکتهای تابعه تبیین گردید. عمده این مشکلات که ناشی از نبود نقدینگیِ در گردش واحدهای تولیدی، نگاه متفاوت بانکهای عامل در پرداخت تسهیلات و مطالبه اقساط آن، اختلاف در تعیین مالیات مورد مطالبه و برخی مشکلات با سازمان تأمیناجتماعی علاوه بر فقد نبود متولی سیاستگذاری در حوزه خودرو و مانده مطالبات معوق از خودروسازان است، مورد اشاره قرار گرفت. تعدد دستگاههای نظارتی مختلف در حوزه خودرو و پیشنهاد نگاه تخصصی از سوی واحدهای نظارتی بر این صنعت به عنوان مهمترین درخواست از سوی تولیدکننده مطرح گردید. در ادامه این نشست مفتوح بودن پروندههای مختلف در مراجع قضایی با عناوین اتهامی به عنوان عامل مهم در ایجاد بروز موانع تولید برشمرده شد و با توجه به حجم عظیم سرمایهگذاری در این واحدهای تولیدی، نگاه موسع به منظور مانعزدایی و پشتیبانی، از سوی متولیان واحدهای تولیدی از سازمان بازرسی مورد درخواست قرار گرفت. معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور، در پایان بازدید از شرکت استام صنعت، ضمن مثبت برشمردن تلاش جهادی فعالین این واحد تولیدی و تقدیر از مهندسان و کارگران این عرصه و با توجه به بازدید از نمایشگاهی که از کلیه دستاوردهای هلدینگ عظام در محل استامصنعت برگزار شده بود، تلاشها و اقدامات انجام شده در داخلیسازی قطعات و افزایش عمق ساخت داخل را بسیار مثبت و ارزنده ارزیابی کرد و آن را نقطهقوت جمهوری اسلامی در شرایط تحریم به منظور کاهش ارزبری و محدودیت منابع ارزی برشمرد. در انتهای این بازدید، معاون تولیدی سازمان بازرسی کل کشور، با تقدیر از کارگران این واحد تولیدی، در راستای حمایت از تولید و سرمایهگذاری در این حوزه درخواست کرد تا به منظور مرتفع نمودن موانع و چالشها، مشکلات و موانع پیشروی تولید به بازرس کل امور صمت سازمان منعکس و آن بازرسی امور را مکلف به پیگیری از دستگاههای متولی ذیربط نمود. در ادامه؛ هیأت اعزامی سازمان بازرسی از شرکت تولیدی کروز بازدید کرد. شرکت صنایع تولیدی کروز در سال ۱۳۶۱ تأسیس و در مدت زمان ۳۰ سال یکی از بزرگترین و اصلیترین تأمینکنندگان قطعات در صنعت خودرو بوده و اکنون بالغ بر ۱۲۰۰۰ نفر نیروی انسانی بهصورت مستقیم در این شرکت شاغل هستند. این شرکت تولیدکننده قطعات خودرو مانند دسته فرمان، قطعات برقی، کاتالیست، ضبط خودرو، و… است که این قطعات در اختیار شرکتهایی مانند سایپا، ایرانخودرو، پارسخودرو، رنو پارس، بهمن خودرو قرار میگیرد. از آنجا که در پی نشست تخصصی تأمین قطعات اصلی خودرو و کاهش خودروهای ناقص کف در سازمان بازرسی کل کشور، سهم شرکت کروز با توجه به ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در تأمین قطعه ACU قابل ملاحظه بوده، معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی و هیأت همراه در جریان بازدید از خطوط مختلف تولیدی آن گروه، از نزدیک در جریان روند تولید و مشکلات آن واحدی قرار گرفتند. کاهش تولید قطعات الکترونیکی و مدارهای مجتمع در تمام دنیا به واسطه مشکلات حادث شده از جمله بیماری کرونا و مشکلات متعدد در تأمین آن علاوه بر تحریم در مبادله کالا به کشور و مهمتر از همه به واسطه مشکل در نقدینگی شرکتهای تأمینکننده برای بخشی که مستلزم واردات بوده، جملگی مواردی بودند که موجب گردیده تا سفارشگذاری قطعات به موقع انجام نشده و خودروها به صورت ناقص تولید شوند. در جریان بازدید از شرکت کروز با توجه به سه شیفت فعالیت این گروه تولیدی، نوع تکنولوژی بکار رفته در نحوه تولید محصولات آن شرکت که عمدتاً قطعاتِ هایتک خودرو بوده و برگرفته از تکنولوژی روز دنیا است حائزاهمیت برشمرده شد. با توجه به بخشی از سهام ایرانخودرو که در اختیار کروز قرار دارد، مدیران این گروه صنعتی تعداد خودروی ناقص مستقر در کف را از جمله عوامل حبس نقدینگی خود برشمردند که برای این قطعهساز علاوه بر عدم امکان وصول مطالباتش برای تأمین و خرید قطعات وارداتی و تولید در این زمینه، به واسطه سهامداری در آن شرکت از جمله شاخصهای منفی در ارتباط با سهامداری آن شرکت مطرح شد و اعلام گردید تلاش حداکثری برای تأمین قطعات و کاهش خودروهای ناقص در کف را براساس برنامه زمانبندی در دستور کار قرار دارند ولی این مهم به واسطه تکرار در مقاطع زمانی مختلف، ناشی از سیاستگذاری نادرست خودروسازان به واسطه واردات مستقیم برخی از این قطعات بوده که علاوه بر بالارفتن قیمت قطعات، موجبات خدشه به تهیه تأمین کالا از منابع مختلف در خارج از کشور را فراهم آورده است. ضمن اینکه در کیفیت و قیمت آن قطعات نیز تأثیرگذار است لذا درخواست تجدیدنظر و بررسی جدی در این خصوص مورد بحث قرار گرفت. در جریان این بازدید از بخشهای مختلف، معاون تولیدی سازمان بازرسی با تأکید بر ضرورت حمایت تولید و ارج نهادن به زحمات و تلاشهای مدیران و مهندسان و کارگران این گروه صنعتی بر ضرورت خود اتکایی و تعمیق ساخت داخل برای کاهش ارزبریها تأکید نمود و عزم و اراده جدی بر جهشتولید به منظور برقراری تعادل در عرضه و تقاضای خودرو را مورد مطالبه قرار داد تا امکان کنترل قیمتها در بازار هم وجود داشته باشد. ترکی؛ با اشاره به اینکه نظامات قیمتگذاری خودرو مستلزم بازبینی در قوانین و تجدید نظر و اصلاح به منظور عدم زیان تولیدکننده است، این مهم را لازم برشمرد و بر حمایت سازمان بازرسی کل کشور در حمایت از تولید و اقدام عملی در این زمینه تأکید کرد و درخواست نمود تا موانع مهم برای برطرف کردن نقایص و مطالبه از حاکمیت و مرجع سیاستگذاری و خودروسازان به سازمان بازرسی کل کشور منعکس شود. معاون تولیدی سازمان بازرسی با اشاره به اینکه بازدید میدانی از خودروسازان نیز در دستور کار قرار دارد، ضرورت کاهش خودروهای ناقص در جریان این بازدیدها و پایشها را مورد مطالبه قرار داد و اعلام کرد خودروسازان باید براساس برنامه زمانبندی نسبت به کاهش خودروهای ناقصشان اقدام کنند. در پایان این بازدید یک روزه، معاون تولیدی سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد برگزاری جلسات و بازدیدهای اینچنینی از واحدهای تولیدی برای رفع مشکلات این واحدها بهطور مستمر و هفتگی در دستور کار قرار خواهد داشت و نتایج آن اطلاعرسانی خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.