دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی خودرو به دلیل بحران ارزی وارد نمیشود نه حمایت از تولیدکننده دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور، ضمن اشاره به اینکه کاملاً شفاف، انجمن با ممنوعیت واردات هرگونه کالای مجاز مخالف است، تأکید کرد که نباید فراموش کنیم که اگر امروز خودرو وارد نمیشود، به سبب حمایت از تولیدکننده داخلی […]
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی
خودرو به دلیل بحران ارزی وارد نمیشود نه حمایت از تولیدکننده
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور، ضمن اشاره به اینکه کاملاً شفاف، انجمن با ممنوعیت واردات هرگونه کالای مجاز مخالف است، تأکید کرد که نباید فراموش کنیم که اگر امروز خودرو وارد نمیشود، به سبب حمایت از تولیدکننده داخلی نبوده، بلکه بحران ارزی کشور مانع شده است؛ این در حالیست که قطعهسازان چهار سال برای واردات مواداولیه بدون خروج ارز التماس کردند اما موافقت نشد. به گزارش مناقصهمزایده، آرش محبینژاد؛ با حضور در یک برنامه تلویزونی با موضوع موانع تولید و پیچیدگیها در فرآیندهای مجهول صنعت خودرو و قطعهسازی و همچنین بررسی طرح مجلس جهت واردات خودرو، اظهار کرد: مصوبه آزادسازی واردات خودرو دو قسمت را در بر دارد که بخش اول بسیار مناسب و بخش دیگر تعجببرانگیز است؛ اینکه واردات خودرو در ازای صادرات خودرو یا صادرات قطعه صورت گیرد، بسیار خوب است و هیچ منعی ندارد اما قسمت دوم آن (استفاده از ارزهای خارج از ایران) باعث تعجب و حیرت قطعهسازان و صنعتگران کشور شده است. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور، ضمن انتقاد از مانعتراشیهای غیرضروری بانکمرکزی برای واردات مواداولیه و مایحتاج صنعتگران خودرو و قطعهسازان، تصریح کرد: تولیدکنندگان قطعات خودرو به عنوان تنها بخشخصوصی تحریم شده توسط آمریکا، چهارسال با مقامات، بهخصوص مدیران بانکمرکزی و حتی نمایندگان مجلس چانهزنی و گاهی التماس کردیم که اجازه واردات مواداولیه و مایحتاج تولید بدون خروج ارز از کشور را صادر کنند تا تولید ادامه داشته باشد، کارگر بیکار نشود و افت تیراژ و کیفیت تولید نداشته باشیم، اما نتیجهای حاصل نشد.
هدیهای در سینیای از طلا، به واردکنندگان خودرو از کشورهای تحریمکننده ایران
وی افزود: ما در شرایط سخت تحریم امکان انتقال ارز به روشهای معمول بانکی همچون سوئیفت را نداریم اما بسیار عجیب است که مجلس شورایاسلامی بعد از چهار سال و برخلاف مقررات و موازین بانکمرکزی طرحی را مصوب میکند و هدیهای را دودستی در سینی طلا تقدیم به واردکنندگان خودرو میکند. قابل تأمل است که مجوز واردات خودرو از کشورهایی همچون کرهجنوبی صادر شده که ما را در بدترین شرایط تحریمی تنها گذاشتند. کرهجنوبی از ارائه مواداولیه، قطعه پیشساخته و نیمهساخته امتناع کردند و سبب افت تیراژ و افت کیفیت صنعت خودرو کشور شدند. این مقام صنعتی، ضمن اشاره به اینکه جلسات متعددی با بانکمرکزی داشته و خواستیم که اجازه بدهند تا از ارزهای ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم و بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی بتوانیم تولید را زنده نگه داریم؛ خاطرنشان کرد: پیشنهاد و خواسته ما با مخالفت جدی روبهرو شد؛ اکنون اما یکباره با مصوبهای مواجه میشویم که حرف از واردات خودرو دقیقاً از همان کشورهایی که ما را تحریم کردند و با همان ارزی که ما چهار سال برای آن تلاش و التماس کردیم، آزاد شده است. البته لازم به ذکر است که طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو در قالب ساماندهی صنعت خودرو که چند باری در تردد بین مجلس و شوراینگهبان بود، هفته گذشته در شوراینگهبان بررسی و اعضای شورا نسبت به مصوبه در یکی دو مورد ابهاماتی اعلام کردند و در نهایت طرح مجدد به مجلس برگردانده شد. به گفته هادی طحاننظیف؛ سخنگوی شوراینگهبان، بهطور مثال، در رابطه با واردات بدون انتقال ارز ابهاماتی مطرح است؛ چراکه شقوق مختلفی را در بر میگرفت؛ لذا از مجلس خواسته شد که موضوع مقداری دقیقتر و شفافتر شود. همچنین در یکی از تبصرههای این ماده، تصویب سایر مقررات به وزارت صمت واگذار شده بود؛ این موارد اگر دقیقتر مشخص شود، بهتر میتوان نسبت به این طرح اظهارنظر کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.