کاهش قطعات تقلبی در بازار لوازم‌یدکی

  رئیس کمیته قطعات یدکی انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، از کاهش ۱۰ درصدی قطعات تقلبی در بازار لوازم‌یدکی خبر داد. به گزارش از خبرخودرو، احمدرضا رعنایی؛ درباره روند تأمین قطعات یدکی در بازار، بیان کرد: قطعات بومی‌سازی شده در حال تولید و تأمین نیاز بازار هستند و کمبودی از این […]

 

رئیس کمیته قطعات یدکی انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، از کاهش ۱۰ درصدی قطعات تقلبی در بازار لوازم‌یدکی خبر داد. به گزارش از خبرخودرو، احمدرضا رعنایی؛ درباره روند تأمین قطعات یدکی در بازار، بیان کرد: قطعات بومی‌سازی شده در حال تولید و تأمین نیاز بازار هستند و کمبودی از این نظر وجود ندارد اما تأمین قطعات وارداتی به دلیل ورود کم و بیش قطعات به کشور با مشکل مواجه است. وی با اشاره به وضعیت فعلی تولیدکنندگان قطعات یدکی، عنوان کرد: تولیدکنندگان در تأمین مواداولیه و نقدینگی مشکلاتی دارند اما خوشبختانه چالش‌هایی جدی نیست به ویژه در بخش افترمارکت که بازگشت نقدینگی با سرعت بیشتری انجام می‌شود در نتیجه تولیدکننده مواداولیه موردنیاز خود و نیاز بازار را به سهولت تأمین می‌کند. عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، درخصوص طرح شناسه‌دار کردن قطعات و تأثیر آن بر کاهش قطعات تقلبی در بازار، اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش دوم این طرح که تعریف کدرهگیری است هنوز فعال نشده لذا تأثیر چندانی در کاهش قطعات تقلبی نداشته اما در بلندمدت می‌تواند تأثیر‌گذار باشد. رعنایی؛ در ادامه از کاهش ۱۰ درصدی قطعات زیرپله‌ای در بازار خبر داد و گفت: با توجه به نظارت‌های بیشتری که در بازار لوازم‌یدکی صورت گرفته ورود قطعات تقلبی و زیرپله‌ای به باز حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. وی با تأکید بر نقش آموزش به عنوان یکی از راهکارهای مهم در کاهش قطعات تقلبی در بازار، تشریح کرد: از جمله اقدامات مؤثر در این زمینه تشکیل کمیسیونی از مکانیسین‌ها است تا با آموزش‌های لازم به شناخت درستی از قطعات اصلی و تقلبی برسند. همچنین اتحادیه‌ها می‌توانند با آموزش به توزیع‌کنندگان لوازم‌یدکی به حذف قطعات تقلبی در بازار کمک کنند. رئیس کمیته قطعات یدکی انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، با اشاره به دیگر راهکارهای حذف قطعات زیرپله‌ای از بازار، افزود: به کارگیری سامانه‌ای جامع نظیر طرح شناسا نیز در صورت کارآمد بودن می‌تواند به کاهش قطعات زیرپله‌ای بینجامد که متأسفانه طرح فعلی کارآمد نیست. در عین حال باید برای توزیعکنندگان کالاهای قاچاق جرایم سنگین و هزینه بر در نظر گرفت چرا که قبح کالای قاچاق در سطح جامعه از بین رفته و سود آن به قدری زیاد است که این افراد با جریمه احساس خطر نمی‌کنند. عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نیز با فرهنگ‌سازی در این زمینه علاوه بر اینکه می‌توانند مردم را با حقوق خود آشنا کنند، آن‌ها را نسبت به خرید کالا ارزان و حمایت غیراصولی از کالای قاچاق آگاه می‌کنند. همچنین صدور فاکتور رسمی به‌ازای خرید هر کالا باید در جامعه رواج پیدا کند چرا که مصرف‌کننده با خرید هر کالایی فاکتور رسمی و با درج مشخصات و کد کالا دریافت می‌کند و بدین ترتیب امکان پیگیری و استعلام اصالت کالا امکان‌پذیر خواهد شد.