تعرفه‌گذاری فعلی عامل بروز رانت در صنعت خودرو است

گروه خودرو- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی، بیان داشت: تعرفه واردات خودرو می‌بایست به میزانی باشد که موجب ورود آسیب به تولید داخلی نشود. درست است که صنعت خودرو مورد آسیب‌های جدی واقع شده و مصرف‌کنندگان نیز نسبت به آن گلایه‌هایی دارند، اما راهکار آن، کاهش تعرفه‌ها و افزایش واردات به‌طور قطع نخواهد بود. به […]

گروه خودرو- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی، بیان داشت: تعرفه واردات خودرو می‌بایست به میزانی باشد که موجب ورود آسیب به تولید داخلی نشود. درست است که صنعت خودرو مورد آسیب‌های جدی واقع شده و مصرف‌کنندگان نیز نسبت به آن گلایه‌هایی دارند، اما راهکار آن، کاهش تعرفه‌ها و افزایش واردات به‌طور قطع نخواهد بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن زنگنه؛ افزود: می‌بایست این اتفاق از درون وزارت صمت و مجموعه خودروسازان آغاز شود. بنابراین نظر اکثر نمایندگان این است که تعرفه نمی‌بایست موجب ورود آسیب به تولید داخل شود. نماینده مردم در مجلس شورای‌اسلامی، گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ میزان تعرفه نسبت به لایحه‌ ارائه شده از سوی دولت به مجلس، افزایش یافت و در نهایت ۸۶ درصد تعیین شد. اما تعرفه یک بحث است و بحث دیگر مصوبه ساماندهی صنعت خودرو است که در کمیسیون صنایع مجلس تدوین شده است. زنگنه؛ در پاسخ به این پرسش که آیا تعرفه بالا به‌عنوان مانعی در آزادسازی واقعی واردات خودرو عمل می‌کند، تصریح کرد: مصوبه ساماندهی صنعت خودرو در صورت تصویب به عنوان یک قانون بالادستی در برابر قانون بودجه قرار می‌گیرد و نظرات کمیسیون صنایع به منظور تغییر قانون بودجه اعمال می‌شود. وی با بیان اینکه تعرفه می‌بایست هوشمند شود، گفت: در تعرفه هوشمند، تقاضای بازار، صیانت از تولید داخلی و ملی و همچنین رقابت‌پذیری کالای ایرانی با کالای خارجی لحاظ می‌شود و بدین ترتیب با هوشمندسازی تعرفه، این سه مؤلفه در کنار یکدیگر تحت مدیریت و کنترل قرار می‌گیرند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی، ادامه داد: شیوه کنونی تعرفه‌گذاری، عامل بروز رانت است. ضمن اینکه اگر برای خودروساز این اطمینان حاصل شود که تعرفه بالای واردات به حذف رقیب میانجامد، عملاً از کیفیت محصول تولیدی خود می‌کاهد. زنگنه؛ گفت: از سوی دیگر، به دلیل معضلات بخش تولید خودرو در کشور، کاهش تعرفه تهدیدی برای تولید محسوب می‌شود و قطعاً مورد رضایت نیست. لذا می‌بایست به سمت تعرفه‌های هوشمند حرکت نماییم و در هر بازه‌زمانی شاخصه‌های مختلف را می‌توان برای مدیریت شرایط به کار برد. وی بیان کرد: در دنیا نیز تعرفه‌ها به شکل تعرفه‌های ثابت و غیرقابل تغییر در قوانین بالادستی نمی‌آید و به‌طور معمول میزان آن از شاخصه‌هایی تبعیت می‌کند. این نماینده مجلس شورای‌اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون صنایع از آن جهت که یک کمیسیون تخصصی است، به‌طور قطع بهتر از هر کمیسیون دیگری می‌تواند درخصوص ساماندهی صنعت خودرو اظهارنظر نماید، منتهی اگر در موقعیتی این طرح، منابع دولت را دستخوش کاهش یا افزایش قرار دهد، می‌بایست در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شود و سپس به صورت متمم به مجلس ارائه شود تا نسبت به اعمال تغییرات در قانون بودجه اعمال شود.