این روزها که بار دیگر موضوع واردات خودروهای خارجی پس از چند سال در طرح ساماندهی صنعت خودرو از سوی مجلس شورایاسلامی بر سر زبانها افتاده، به عامل اساسی قفل شدن معاملات بازار تبدیل شده است. هرچند پیش از آن نیز بازار رونق آنچنانی نداشت و اندک معاملاتی آن هم از سوی خریداران واقعی انجام […]
این روزها که بار دیگر موضوع واردات خودروهای خارجی پس از چند سال در طرح ساماندهی صنعت خودرو از سوی مجلس شورایاسلامی بر سر زبانها افتاده، به عامل اساسی قفل شدن معاملات بازار تبدیل شده است. هرچند پیش از آن نیز بازار رونق آنچنانی نداشت و اندک معاملاتی آن هم از سوی خریداران واقعی انجام میشد. به گزارش از ایرنا، این موضوع در کنار اظهارات رئیس شورایرقابت که خواستار واردات خودروهای ارزانقیمت خارجی برای اقشار متوسط و پایین جامعه شده نیز مراجعات به بازار خودرو را به حداقل خود رسانده است. در این شرایط خریداران منتظرند که ببینند این طرح اجرایی میشود و پس از سالها خیابانها و جادههای کشور میزبان خودروهای روز جهان خواهد شد یا خیر؟ در این صورت بهطور قطع شاهد افت شدید قیمت خودروهایی خواهیم بود که دلالان و واسطهها با سوءاستفاده از شرایط، آنها را حتی تا ۱۰ برابر قیمتهای جهانی به فروش میرساندند. در این زمینه، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت، معتقد است: داغ شدن بحث واردات خودرو، اثر روانی لازم را بر بازار داشت و بسیاری صاحبان خودروهای خارجی در هفتههای گذشته فروشنده شده بودند. همچنین سعید موتمنی؛ گفت: با رفت و برگشت این طرح بین مجلس و شوراینگهبان و اظهارات ضدونقیض عدهای درباره آن، همچنین افزایش نسبی قیمت ارز در روزهای گذشته، اندک معاملات بازار هم فروکش کرده و بازار به خوابی عمیق فرو رفته است. وی تصریحکرد: بهطور قطع تا سرنوشت این طرح و واردات خودرو مشخص نشده و خودرویی وارد کشور نشود، خریداران و مصرفکنندگان باید منتظر بمانند. این مقام صنفی، قیمتهای فعلی خودروها بهویژه خودروهای خارجی را غیرواقعی و بسیار بالاتر از قیمتهای جهانی توصیف کرد و افزود: بهطور مثال یک دستگاه تویوتا لندکروز مدل ۲۰۱۷ که با دلار ۲۷ هزار تومانی، قیمت جهانی کمتر از یک میلیارد تومان دارد، در بازار داخلی ما بیش از پنج میلیارد تومان خرید و فروش میشود. وی بیانداشت: نمونه دیگر خودروی کیا اُپتیما با مدل ۲۰۱۷ است که با قیمت جهانی ۲۵ هزار دلاری و با احتساب تعرفه صددرصدی واردات و سایر هزینهها، باید نهایتاً ۱٫۷میلیارد تومان قیمتگذاری شود، بیش از ۲٫۲ میلیارد تومان فروخته میشود. موتمنی؛ یادآور شد: بیشتر مردم جامعه سوار خودروهای متوسط داخلی یا خارجی میشوند و توان خرید خودروی لوکس خارجی فقط برای قشر خاصی از مردم امکانپذیر است، بر این اساس گفتههای اخیر رئیس شورایرقابت مبنی بر لزوم واردات خودروهای با قیمتهای متوسط و پایین میتواند بر قیمتها تأثیرگذار باشد. بهتازگی رضا شیوا؛ رئیس شورایرقابت، تأکید کرد: این شورا در تعامل با مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال خارج کردن بازار خودرو از انحصار است و در این زمینه بر واردات خودروهای پُرتیراژی که عامه مردم توان خرید آنها را داشته باشند تأکید داریم.
بازار خودروی پایتخت؛ راکد و در انتظار
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت، بیان داشت: در این راستا، ورود خودروها با قیمتهای بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار میتواند تنظیمکننده قیمتها باشد.وی گفت: ای کاش برای رقابتیشدن بازار، تعرفه گمرکی ورود این خودروها نیز پایینتر در نظر گرفته میشد که در این صورت خودروسازان داخلی به فکر ارتقای کیفی خودروها و بهبود شرایط فروش میافتادند. موتمنی؛ تأکید کرد: واردات خودروهای گرانقیمت خارجی هیچ دردی از بازار دوا نخواهد کرد و باید اولویت با واردات خودروهای ارزانقیمت باشد تا شاهد تأثیرگذاری بر قیمت خودروهایی نظیر پژو و سمند باشیم. به اعتقاد کارشناسان، ثبات در بازار خودرو نیازمند کنترل نرخ تورم و ارز است. طرح ساماندهی صنعت خودرو که چند بار در تردد بین مجلس و شوراینگهبان بود، روز ۳۱ شهریورماه نیز در شوراینگهبان بررسی شد. اعضای شوراینگهبان نسبت به مصوبه در یکی، دو مورد ابهاماتی داشتند. بهطور مثال درباره «واردات بدون انتقال ارز» ابهاماتی مطرح شد، زیرا شقوق مختلفی را در بر میگرفت و از مجلس خواسته شد که موضوع مقداری دقیقتر و شفافتر شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.