۱۴۵ میلیون سود در یک دقیقه از پیش‌فروش خودرو

هرچند براساس دستورالعمل شورای‌رقابت، از حدود یک‌سال‌ونیم پیش‌فروش خودروهای ایران‌خودرو و سایپا با مکانیزم قرعه‌کشی انجام می‌شود اما ایران‌خودرو در طرح جدید فروش هایما S۷ اعلام کرد که فروش به سبک گذشته و براساس تقدم ثبت‌نام‌کنندگان انجام می‌شود. به گزارش از اقتصادآنلاین، به این ترتیب از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه (هفتم مهرماه) متقاضیان باید […]

هرچند براساس دستورالعمل شورای‌رقابت، از حدود یک‌سال‌ونیم پیش‌فروش خودروهای ایران‌خودرو و سایپا با مکانیزم قرعه‌کشی انجام می‌شود اما ایران‌خودرو در طرح جدید فروش هایما S۷ اعلام کرد که فروش به سبک گذشته و براساس تقدم ثبت‌نام‌کنندگان انجام می‌شود. به گزارش از اقتصادآنلاین، به این ترتیب از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه (هفتم مهرماه) متقاضیان باید برای خرید خودرو وارد سایت این شرکت می‌شدند و با واریز مبلغ، خرید خودرو را نهایی می‌کردند. این خودرو در رنگ‌های سفید، مشکی، زغالی، خاکستری و نقره‌ای متالیک با موعد تحویل حداکثر سه ماهه و با قیمت قطعی ۶۷۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. در این طرح اعلام شده که ثبت‌نام برای هر کدملی تنها یک بار مجاز است و مشتریان حقوقی اجازه ثبت‌نام ندارند. جز این شرط تنها اولویت با افرادی است که زودتر ثبت‌نام کرده‌اند. این برنامه‌ریزی در حالی اجرایی شد که در سال‌های قبل نیز با آغاز ثبت‌نام با توجه به حجم بالای تقاضا معمولاً سایت ایران‌خودرو از دسترس خارج می‌شد و بعد از دقایقی اعلام می‌شد که ظرفیت‌‌ها تکمیل شده است. همین اتفاق در دور جدید ثبت‌نام هایما نیز رخ داد و بعد از یک دقیقه سایت بسته و موجودی صفر اعلام شد. این اتفاق عجیب در حالی رخ داد که ایران‌خودرو اعلام کرده به‌زودی هایما S۵ را نیز بدون قرعه‌کشی عرضه خواهد کرد. توجیه ایران‌خودرو برای عرضه هایما بدون قرعه‌کشی این بوده که فاصله قیمت این خودرو میان کارخانه و بازار کاهش یافته است. این در حالی است که هایما اتوماتیک توربو شارژر در بازار حتی تا ۸۲۰ میلیون تومان نیز قیمت می‌خورد؛ به این ترتیب کسانی که توانسته‌اند در این دور از فروش ثبت‌نام کنند، سودی ۱۴۵ میلیون تومانی نسبت به بازار خواهند داشت. با وجود آنکه تیم اقتصادی دولت جدید، هنوز برنامه دقیق خود برای صنعت خودرو را اعلام نکرده و مشخص نیست نقش شورای‌رقابت و مصوباتی مانند قرعه‌کشی خودرو چگونه در آینده تعریف می‌شود اما یک سؤال مهم به وجود آمده که آیا گزینه جایگزین برای طرح قرعه‌کشی، بازگشت به شیوه قبلی و فروش بدون محدودیت و صرفاً با حق‌تقدم ثبت‌نام است؟ هرچند طرح قرعه‌کشی خودرو نیز به بسیاری از اهداف خود نرسیده بود و متقاضیان باید برای استفاده از رانت ایجاد شده میان قیمت کارخانه و قیمت بازار به شانس و اقبال متوسل می‌شدند اما بازگشت ایران‌خودرو به شیوه گذشته بار دیگر این ابهام‌‌ها مطرح شده که وقتی سایت از دسترس خارج می‌شود، چگونه برخی افراد امکان ثبت‌نام پیدا می‌کنند و در مدتی کوتاه تمام ظرفیت به فروش می‌رسد؟ چه نظارتی بر این فرایند وجود دارد و تکلیف متقاضیان واقعی خودرو که در این شرایط امکان ثبت‌نام ندارند چه خواهد شد. این تنها بخشی از سؤالاتی است که وزارت صمت دولت سیزدهم باید در آینده نزدیک برای آن‌ها پاسخی قاطع پیدا کند. ماجرای جدید ایران‌خودرو در حالی رقم خورده که پیش از این خودروسازان در همکاری با شورای‌رقابت، شیوه قرعه‌کشی خودرو را به عنوان گزینه نجات بخش بازار خودرو معرفی می‌کردند. با وجود گذشت یکسال‌ونیم از اجرای این طرح، نه‌تنها قرعه‌کشی خودرو گره‌ای از مشکلات باز نکرده که همچنان فاصله چند ۱۰میلیون تومانی میان قیمت کارخانه و بازار به قوت خود باقی است. وزارت صمت در دولت قبل هیچ راهکاری برای عبور از این مشکلات ارائه نکرد و وزارت صمت دولت سیزدهم نیز فعلا نه برنامه‌ای برای کنار گذاشتن قرعه‌کشی ارائه کرده و نه واکنشی به اقدام عجیب اخیر ایران‌خودرو داشته است. با گذشت حدود ۱۰ سال از ورود شورای‌رقابت به عرصه قیمت‌گذاری دستوری خودرو و با وجود تمامی طرح‌هایی که در سال‌های گذشته ارائه شده نه تنها هیچ یک از این طرح‌‌ها راه به جایی نبرده که براساس اعلام فعالان صنعت خودرو، رانتی چند ۱۰هزار میلیارد تومانی به وجود آورده است. در شرایطی که به نظر می‌رسد ایران‌خودرو به شکل چراغ خاموش به شیوه‌های گذشته خود بازگشته، وزارت صمت نیز هیچ طرح جدیدی ارائه نکرده ‌و یکی از مهم‌‌ترین بازارهای ایران همچنان سرنوشتی نامعلوم خواهد داشت.