زمستان امسال هم نیروگاه‌ها مازوت می‌سوزانند؟

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، گفت: در حال‌حاضر نمی‌توان مطمئن گفت که در این زمینه به مشکل برمی‌خوریم یا نه. هم در وزارت نیرو، هم وزارت نفت و هم سایر ارگان‌‌‌‌ها مرتبط تلاش می‌کنیم که از مشکل کمبود گاز و خاموشی پیشگیری شود. اما در کل همه چیز بستگی دارد به برودت هوا […]

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، گفت: در حال‌حاضر نمی‌توان مطمئن گفت که در این زمینه به مشکل برمی‌خوریم یا نه. هم در وزارت نیرو، هم وزارت نفت و هم سایر ارگان‌‌‌‌ها مرتبط تلاش میکنیم که از مشکل کمبود گاز و خاموشی پیشگیری شود. اما در کل همه چیز بستگی دارد به برودت هوا و میزان مصرف بخش خانگی، تجاری و سایر. به گزارش اقتصاد آنلاین، محسن طرزطلب؛ افزود تمهیداتی اندیشیده‌ شده است تا با فرض تکرار شرایط سال گذشته، یا مشکلی نداشته باشیم یا مشکل بسیار محدود باشد. طرزطلب درباره چیستی این تمهیدات می‌گوید: سعی داریم ذخیره در مخازن سوخت مایع را نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهیم. این مسؤول، توضیح می‌دهد: سال گذشته وقتی وارد فصل سرما شدیم مخازن سوخت مایع ما به اندازه ۷۰ درصد قابلیت داشت حالا در پی آن هستیم که این ظرفیت را به صددرصد برسانیم. با این حال باز هم همه چیز به میزان مصرف مشترکین باز می‌شود. آن‌طور که طرزطلب؛ می‌گوید: وقتی نیروگاه‌ها به جای گاز سوخت مایع استفاده می‌کنند، هزینه تعمیراتشان یک‌ونیم برابر افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر نیروگاه‌ها برای کشور هم چون گاز نسبت به سوخت مایع ارزان‌تر است، به صرفه نیست. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، می‌افزاید: بستگی دارد که سوخت مایع چه باشد اما معمولاً نسبت قیمت تمام شده گاز به این نوع سوخت، یک به سه است. یعنی قیمت سوخت مایع نسبت به گاز تا سه برابر بیشتر است. بنابراین استفاده از سوخت مایع به جای استفاده از گاز هم برای نیروگاه‌ها و هم برای تأمین‌کنندگان سوخت مایع به صرفه نیست. جالب اینجاست با وجود سخنان صریح سال گذشته مقامات وزارت نفت و محیط‌زیست، طرزطلب؛ همچنان ادعا می‌کند که «سال گذشته در تهران و سایر کلانشهر‌‌‌ها مثل اصفهان اصلا مازوت مصرف نکردیم». او می‌گوید: نه تنها سال گذشته بلکه چندین سال است که در این شهر‌‌‌ها مازوت مصرف نمی‌کنیم. مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی، در ادامه بیان می‌کند: تولید گاز کشور میزان مشخص و بالایی است اما مصرف ما بسیار بالا و در فصل سرد سال قابل قیاس با هیچ کجای دنیا نیست. پس مجبوریم یا خاموشی بدهیم یا بالاخره از یک سوختی استفاده کنیم. ضمن این که سوخت‌های مایع ما استاندارد است؛ برای مثال گازوئیل مصرفی استاندارد یورو۴ دارد. درباره مازوت هم مدعی هستند که این مازوتی است که در عمده دنیا مصرف می‌شود. وی در نهایت با تأکید بر این که نگرانی درباره تأمین سوخت نیروگاه‌ها در زمستان امسال به صفر نرسیده و همچنان نگرانی وجود دارد، عنوان می‌کند: ما اصلا علاقه‌ای به مصرف مازوت نداریم چون هزینه‌هایمان هم بسیار بالا می‌رود. با این حال اگر مجبور به استفاده شویم، رعایت می‌کنیم و تصمیم داریم اگر در منطقه‌ای وارونگی هوا وجود داشته باشد، مطلقاً از مازوت استفاده نکنیم.