با مشکلات به وجود آمده در صنعت خودروسازی کشور، در برنامهای تلویزونی با حضور حجتالاسلام سیدجواد حسینیکیا؛ نائبرئیس کمیسیون صنایع و معادن، آرش محبینژاد؛ دبیر و عضو هیأتمدیره انجمن قطعهسازان خودروی کشور، رضا رضایی؛ از تولیدکنندگان قطعه در کشور و سیدمهدی کاظمی؛ سخنگو و کارشناس اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران، با موضوع تولید […]
با مشکلات به وجود آمده در صنعت خودروسازی کشور، در برنامهای تلویزونی با حضور حجتالاسلام سیدجواد حسینیکیا؛ نائبرئیس کمیسیون صنایع و معادن، آرش محبینژاد؛ دبیر و عضو هیأتمدیره انجمن قطعهسازان خودروی کشور، رضا رضایی؛ از تولیدکنندگان قطعه در کشور و سیدمهدی کاظمی؛ سخنگو و کارشناس اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران، با موضوع تولید قطعات خودرو گفتوگویی با یکدیگر درباره وضعیت صنعت خودرو و موانع آن پرداختهاند. به گزارش مناقصهمزایده، دبیر و عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان خودروی کشور، درباره ظرفیت کمی و کیفی تولید قطعات خودرو در ایران، اظهار داشت: در حالحاضر ظرفیت بالقوه قطعهسازی کشور تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه در سال است. وی توضیح داد: چندی پیش قبل از تحریمهای قدرتهای استکباری، تا مرز ۸۵ درصد قطعات در خودروهای پرتیراژی مانند پراید، ۴۰۵ و… داخلیسازی شده بود. قابل ذکر است که هیچ کجای دنیا تولید داخلی صددرصدی وجود ندارد و از نظر اقتصادی و تیراژی مقرون به صرفه نیست. محبینژاد؛ اضافه کرد: با شروع تحریمها تصمیم گرفته شد تا ۱۵ درصد باقیمانده قطعات نیز در قالب چهار میز ساخت داخل، داخلیسازی شود و میتوان گفت؛ تحریم نوعی موهبت برای تغییر به شمار میآید. دبیر و عضو هیأتمدیره انجمن قطعهسازان خودروی کشور، درباره واردات قطعات خودرو، گفت: متأسفانه واردات قطعه به صورت قاچاق، بیکیفیت و بیشناسه است. به دلیل اینکه توان خرید ملت ما با اقتصاد بیمار فعلی به شدت کاهش یافته، از قطعات بیکیفیت با هزینه کمتر استفاده میکند. در نتیجه یک خودرو با چنین قطعاتی هم سرمایه و هم جان صاحب خودرو را به مخاطره میاندازد. محبینژاد؛ عنوان کرد: خودرو دارای ۱۲۰۰ هزار قطعه شناسنامهدار در زنجیره تکوین و تولید است و ۸۰۰ قطعهساز صنفی یا اصطلاحاً غیرشناسنامه صنایع داریم که به تولید میپردازند که بعضاً زیرپلهای غیرمجاز و بعضا دارای مجوز صنفی است. وی افزود: بخشی از قطعات بیکیفیت کشور تولید قطعهسازان زیرپلهایی است که نیازمند سازماندهی هستند. عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان خودروی کشور، با بیان اینکه نظام شناسه ردیابی قطعه اصل در وزارت صمت پیش راهاندازی شده است، گفت: در بُعد حاکمیتی نظارتی از تأمین، تولید و مصرف مورد کنترل قرار میگیرد. وی با اشاره به اینکه ملت قدرت خرید قطعه اصل را ندارد، گفت: اگر قطعات مرغوب و گرید A و استاندارد وارد کشور شود، مردم توان خرید آن را نخواهند داشت. بنابراین؛ در هر صورت نظام بازار بر مبنای عرضه و تقاضاست و بازرگان قطعهای وارد میکند که نیاز بازار است و حجم قطعات قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی از میزان واردات رسمی بیشتر است و این موضوع یک فاجعه میباشد. محبینژاد؛ اضافه کرد: هیچ نظارتی بر قطعات وارداتی و تولید زیرپله داخل بر کیفیت وجود ندارد و در حالحاضر مغازههای لوازمیدکی مملو از چند اقلام قطعه مختلف است. دبیر و عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان خودروی کشور، افزود: جعل برند و عدم صیانت از دارایی معنوی بنگاهی داخلی و خارجی نیز وجود ندارد و ریپک کردن (Repak) در تولید و توزیع تبدیل به آفت شده است. وی تصریح کرد: در حالحاضر نصف بیشتر توان قطعهسازی داخلی کشور بلااستفاده است. محبینژاد؛ در پاسخ به این سؤال که اگر داخلیسازی صورت گرفته چرا با بالا رفتن دلار قیمت خودرو تغییر مییابد، گفت: قانون مجلس میگوید؛ قیمت مواداولیه داخلی پایه ۹۵ درصد FOB خلیجفارس در بورس و با ارز آزاد عرضه شود. دبیر و عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان خودروی کشور، عنوان کرد: چرا در صنعت خودرو که دولت میان شش تا ۱۸ درصد بیشتر سهام ندارد، تصدیگری صددرصدی دارد؟ این سؤالی است که دولت باید پاسخگوی آن باشد. وی افزود: در بحث صنعت خودرو تفرق سیاستگذاری و تصمیمگیری وجود دارد و میبایست به تشکیل یک کمیته ملی خودرو مبادرت ورزید. دولت باید تصدیگری خود را با هدایت، حمایت و سیاست راهبردی جایگزین کند و همچنین قیمتگذاری دستوری نیز حل شود.
یکی از اصلیترین مشکلات قطعهسازان واردات قطعه است
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن، در ادامه این برنامه بیان کرد: خودرو دارای ۱۲۰۰ هزار قطعه شناسنامهدار است که ۳۷۱ قطعه از آن وارداتی بوده، بخشی از آنچه که ایرانیسازی نشده با ورود وزارت دفاع قطعاتی مانند ایربگ، چاشنی انفجاری به کمک آمد به تولید داخلی رسید. وی بیان کرد: بیش از خودروساز، قطعهساز است که شغل ایجاد میکند و حدود ۵۵۰ هزارنفر از سر سفره قطعهسازی نان میخورند در حالیکه خودرو نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر جمعیت شاغل دارد. حسینیکیا؛ عنوان کرد: قطعه تولید شده باید قیمت پایین داشتن، رقابتپذیر بودن و صادرات محور بودن سه ویژگی اصلی آن باشد. وی افزود: با راهاندازی سامانه تجارت، ظرفیت قاچاق از بین خواهد رفت و بازار مدیریت خواهد شد. از طرفی کیفیت با استانداردهای لازم تولید خواهد شد و از عرضه ظرفیت کالای نامناسب جلوگیری خواهد کرد. رضایی؛ از تولیدکنندگان قطعه در کشور با اشاره به اینکه یکی از اصلیترین مشکلات قطعهسازان واردات قطعه است، عنوان کرد: صنعت خودروسازی پس از جنگ شروع شد و آن زمان ایرانخودرو و سایپا روی هم رفته ۳۰ هزار تا هم تولید نمیکردند و مسائلی مانند کیفیت و مهندسی وجود نداشت. وی افزود: مدیران وقت آن زمان با دولت تصمیم گرفتند تا صنعت استراتژیکی خودرو که یکی از استراتژیکیترین صنعت در دنیا به شمار میآید گامهایی به سوی جلوبردارد. صنعت قطعهسازی نسبت به صنایع دیگر از ویژگیهای خاصی برخوردار است و هر قطعه از آن دارای استانداری و هر خودروساز نیز دارای استانداردهای خاص خود است. وی افزود: خوشبختانه قطعهسازان کشور استاندارد پژو، کیا و چندین استاندارد را آموزش دیده و از توانمندی بسیار بالایی برخوردارند. رضایی؛ عنوان کرد: اگر اجازه داده میشد تا صنعت خودروسازی و به طبع آن صنعت قطعهسازی رشد یابد، ۸۰ درصد مشکلات کنونی وجود نداشت. وی خاطرنشان کرد: خریدار هنگام خرید قطعه اصل باید توجه داشته باشد که قطعه بارکد داشته باشد. رضایی؛ همچنین گفت: برای پیشرفت صنعت خودرو و قطعهسازی باید ساختار خودرو ساز تغییر یابد تا مشکلات به خودی خود حل خواهد شد، قطعهسازان ما امروز به سختی در حال تولید کردن قطعه هستند. سخنگو و کارشناس اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران، خاطرنشان کرد: در ایران ظرفیتهای فراوانی در تولید قطعه وجود دارد و توانایی تولید صددرصدی قطعات خودرو داخلی را دارند. وی درباره تعداد اقلام و قطعهسازان گفت: قطعهسازان کشور بالای دو هزار نفر است که شناسنامهدار و شناخته شده هستند، لیکن تعداد بیش از این و ظرفیت آنها در تولید فراوان است. کاظمی؛ افزود: به نظر میرسد قطعه بیکیفیت وجود دارد و بارها از رسانههای مختلف کشور اعلام کردهام، لیکن این گناه صنف و فروشندههای ما نیست. بلکه مقصر کسانی هستند که اجازه میدهند تا این اقلام بیکیفیت وارد کشور شود. وی عنوان کرد: علت این که قطعات بیکیفیت از کشورهایی مانند چین، هند، تایوان و ترکیه وارد کشور میشود، عدم تولید و تأمین در ایران است. کاظمی؛ گفت: به هیچ عنوان صنف ما حق فروش قطعات دسته دوم نداریم و در صورت فروش با آنها برخورد میشود. لیکن تعدادی افراد سودجو و متخلف وجود دارند که با قطعات دست دوم را وارد کشور میکنند که نیازمند نظارت جدی در این صنعت است و این موضوع به صنف ما مرتبط نیست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.