رفع نگرانی‌های بازار فرآورده‌های نفتی از راه بورس انرژی

رفع نگرانی‌های بازار فرآورده‌های نفتی از راه بورس انرژی بورس انرژی ایران خود را آماده عرضه نخستین عرضه میعانات‌گازی پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل می‌کند. عرضه این کالا با همکاری وزارت نفت و بورس انرژی طراحی شده و یک میلیون بشکه از آن در روز دوشنبه ۱۸ مرداد ۹۵ عرضه می‌شود. به گزارش فارس؛ نگرانی‌هایی […]

رفع نگرانی‌های بازار فرآورده‌های نفتی از راه بورس انرژی

بورس انرژی ایران خود را آماده عرضه نخستین عرضه میعانات‌گازی پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل می‌کند. عرضه این کالا با همکاری وزارت نفت و بورس انرژی طراحی شده و یک میلیون بشکه از آن در روز دوشنبه ۱۸ مرداد ۹۵ عرضه می‌شود.

به گزارش فارس؛ نگرانی‌هایی که در مورد فروش نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی به صورت مستقیم یا با واسطه وجود دارد که ناشی از عدم وجود زیرساخت‌ مناسب و از بین رفتن ارتباطات ایجاد شده به هنگام تغییرات شرایط کشور با فعالان این بازار‌‌ها است. چرا که وقتی اطلاع‌رسانی مناسب و کارا در بازاری وجود داشته باشد، تمامی متقاضیان آن کالا می‌توانند شرایط را سنجیده و تصمیمی اقتصادی مبنی بر خرید اتخاذ نمایند.

این امر به ویژه برای کشوری همچون ایران از اهمیت بیش‌تری برخوردار است. به این علت که همواره فروش کالاهای استراتژیک از جمله نفت‌خام و میعانات‌گازی متأثر از نوسان شدید شرایط سیاسی و اقتصادی است. پس چه اهداف مورد نظر مسؤولان جذب مصرف‌کنندگان نهایی برای خرید مستقیم و چه جذب تجار و واسطه‌گران شود، باید اصلِ ایجاد رقابت به منظور افزایش و تداوم قدرت فروش فراهم باشد.

براساس این گزارش، تجربه جهانی ثابت نموده است، مؤثر‌‌ترین راه برای جذب بازیگران داخلی و بین‌المللی و ایجاد شرایط عادلانه و شفاف برای تأمین ثبات مورد نظر بازیگران، فروش کالا‌‌ها براساس سازوکار بازار و بورس‌های کالایی است. منظور از این سازوکار مفهوم مطلق آن است و نه تعاریفی که برخی متولیان فروش از آن ارایه می‌نمایند.

سازوکار بازار یعنی نیروهای عرضه و تقاضایی که حجم و قیمت کالا‌‌ها را تعیین می‌نمایند. این امر تنها زمانی محقق می‌شود که شرایط فروش کالا‌‌ها و خدمات به صورتی استاندارد و مورد قبول تجارت بین‌الملل در دسترس عموم قرار گیرد.

این گونه به نظر می‌رسد که سیاست اولیه متولیان فروش نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی حذف واسطه‌های موجود در بازار و فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان نهایی به عنوان مثال پالایشگران چینی که از عمده مصرف‌کنندگان نفت‌خام ایران هستند، بوده ولی رویکرد فروش به این واسطه‌ها نیز در برخی مواقع در دستور کار قرار گرفته است.

عرضه کالا از طریق بورس و فراهم نمودن شرایط حضور پالایشگران چینی و خریدارانی از این دست، می‌تواند علاوه بر آن‌که تعدد مشتریان را افزایش ‌دهد، موجب بهبود شرایط و ثبات فروش شود. همچنین شناسایی و تحلیل بازارهای هدف برای کارشناسان حوزه انرژی کشور تسهیل شده و برنامه‌ریزی برای توسعه تجارت نفت و فرآورده‌های آن با اطمینان بیش‌تری صورت می‌پذیرد.

نخستین عرضه میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی در حالی امروز کلید زده می‌شود که اولین محموله میعانات گازی روز یکشنبه ۴ آذر ماه ۹۲ در بورس انرژی عرضه شد تا تابلوی فیزیکی رینگ داخلی چهارمین بورس کشور برای نخستین بار از زمان تاسیس عرضه فرآورده‌های نفتی و گازی را در خود ثبت کند.

سیدعلی‌حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در آن زمان گفته بود: ۳۵۰۰ بشکه میعانات گازی پالایش گاز ایلام در بورس انرژی عرضه شد که ۳۴۰۰ بشکه از آن به قیمت هر بشکه ۲ میلیون ۲۰۹ ریال به ارزش ۷ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال از طرف یکی از پالایشگاه‌های خصوصی کشور خریداری شد و به این ترتیب اولین عرضه داخلی محصولات نفت و گاز شرکت ملی ایران با موفقیت به انجام رسید.

پس از عرضه موفق میعانات گازی پالایشگاه ایلام‌، شرکت ملی نفت در ۱۵ تیر ماه ۹۳ اقدام به عرضه میعانات گازی پالایشگاه خانگیران در بورس انرژی کرد؛ قیمت هر بشکه میعانات گازی پالایشگاه خانگیران، ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار ریال تعیین و خریداران و فروشندگان در یک نوسان ۲۰ درصدی نسبت به قیمت پایه با یکدیگر رقابت می‌کردند.