سرنوشت هفت‌تپه در دستان سران قوا؛ کابوس مزایده شوم پایان می‌یابد؟

شرکت هفت‌تپه که پس از ابلاغ حکم خلع‌ید بلاتکلیف مانده بود، حالا منتظر جلسه سران قواست تا به سروسامان برسد. به گزارش خبرگزاری دانشجو، از ایده خصوصی‌سازی تا اجرای آن به عنوان یک سیاست، شاهد نابودی بسیاری از سودده‌‌ترین و کارآمد‌ترین شرکت‌های این کشور مثل هپکو و هفت‌تپه بودیم که به صورت کلی درگیر یک […]

شرکت هفت‌تپه که پس از ابلاغ حکم خلع‌ید بلاتکلیف مانده بود، حالا منتظر جلسه سران قواست تا به سروسامان برسد. به گزارش خبرگزاری دانشجو، از ایده خصوصی‌سازی تا اجرای آن به عنوان یک سیاست، شاهد نابودی بسیاری از سودده‌‌ترین و کارآمد‌ترین شرکت‌های این کشور مثل هپکو و هفت‌تپه بودیم که به صورت کلی درگیر یک فرآیند رانتی در نحوه واگذاری خود از طریق برگزاری مزایده شدند. همان‌طور که گفته شد، یکی از مصادیق واگذاری رانتی شرکت‌های بزرگ به بخش‌خصوصی؛ شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به شخصی بود که نه‌تنها تجربه درخشانی در عرصه مدیریت‌های کلان صنعتی ندارد؛ بلکه نقاط تاریکی هم در کارنامه او دیده می‌شود. این تصمیم که موجب اخراج کارگران و پرداخت نشدن دستمزدهایشان به مدت شش ماه، شده بود، باعث شد تا با اعتراض کارگران و امنیتی شدن جو اعتراضات و همچنین توجه بخش قابل‌توجهی از فعالین رسانه‌ای و دانشجویان و حتی مسؤولین، هیأت داوری حکم خلع‌ید مالک هفت‌تپه را صادر کند. اما پس از چندین ماه این حکم نه‌تنها ابلاغ نشد، بلکه دیگر هیچ کسی از آن سخن نمی‌گوید. همین اتفاق موجب آن شد تا مالکین این کارخانه با اقدامات تلافی‌جویانه عرصه را بر کارگران تنگ‌تر کنند.

اعتصاب کارگران هفت‌تپه

همین موضوع باعث آن شد که کارگران هفت‌تپه دست به اعتصاب بزنند و یک ماه تمام هر روز با تجمع خود اعتراض خود را به گوش مسؤولین برسانند. به گفته نماینده کارگران معترض؛ تنها خواسته آن‌‌ها این است که حکمی که هیأت داوری مبنی بر خلع‌ید مالک هفت‌تپه صادر کرده است، برای اجراء ابلاغ شود تا کارگران این کارخانه بیش از این مورد ظلم قرار نگیرند. حالا که بعد از تمام سختی‌‌ها حکم خلع‌ید ابلاغ شد؛ بر این اساس مالکیت هفت‌تپه از خریدار خلع‌ید و به دولت واگذار می‌شود و با حکم صادره این مجتمع به بیت‌المال بازمی‌گردد. اما پس از گذشت نزدیک به یک ماه از این پیروزی هنوز که هنوز است این شرکت تعیین‌تکلیف نشده است و دولت همچنان سکوت کرده است.

هفت‌تپه به ایدرو واگذار می‌شود؟

بنابر قانون باید شرکت‌هایی که حکم خلع‌ید آن صادر می‌شود به یک شرکت مادر واگذار شوند و ایدرو یکی از همین شرکت‌های مادر است که شرکت هفت‌تپه همانند شرکت‌هایی مثل هپکو به آن قرار است واگذار شود؛ اما وضعیت بلاتکلیفی شرکت هپکو که بزرگ‌ترین و با قدمت‌‌ترین شرکت صنعتی کشور بود، پس از واگذاری به ایدرو باعث شده است تا کارگران هفت‌تپه را نسبت به آینده این شرکت که وابسته به سرعت در تصمیم‌گیری است، نگران کند. از طرفی شرکت ایدرو نیز، به گفته یک منبع آگاه اعلام کرده است بودجه لازم برای احیای این شرکت با این حجم از بدهی و خرابی را ندارد. جمعی از کارشناسان، نمایندگان مجلس و کارگران شرکت هفت‌تپه معتقد هستند که شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی (هفت طرح) که خود جزء شرکت‌های مادر است، آن چیزی است که می‌تواند این شرکت را نجات دهد. برای این اتفاق باید یک هماهنگی خوب بین وزارت صنعت،معدن‌وتجارت و وزارت اقتصاد شکل بگیرد.

مزایده دیگری در راه است؟

در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا که در تهران برگزارشد، مقرر شد برای انتقال این شرکت به شرکت هفت طرح باید مصوبه‌ای بین وزیر اقتصاد و وزیر صمت شکل بگیرد. به گفته یک نمایده مجلس شورای‌اسلامی، این مصوبه تقدیم به هیأت دولت شد که هفتم مهرماه ۱۴۰۰ در جلسه هیأت دولت، مصوبه فیمابین وزیر اقتصاد و وزیر صمت به تصویب رسید و حالا این مصوبه به سران قوا یعنی (آقای قالیباف و آقای رئیسی و آقای اژه‌ای) ارجاع داده شده و منتظر هستیم تا این مصوبه به تصویب این شورا هم برسد و بعد از کش‌وقوس‌های زیاد این شرکت تعیین و تکلیف شود. سؤال اساسی این است که چرا شرکتی که با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند و حتی یک روز هم برای احیای آن حیاتی است، باید این فرآیند پیچیده را طی کند؟ به گفته منابع آگاه طبق قانون شرکتی خلع‌ید می‌شود به یک شرکت مادر واگذار می‌شود و اگر بنا باشد به جای دیگری واگذار شود باید مزایده آن طی شود که این فرآیند به شدت زمان‌بر است. بعد از سال‌‌ها استقامت، برچسب خوردن و سختی، به نظر می‌رسد کارگران این شرکت حق داشته باشند که بالاخره لبخند بر روی لبانشان بنشیند و فرآیند‌های فرسایشی و کاغذبازی‌‌ها برای سروسامان دادن به این شرکت مهم و حیاتی نادیده گرفته شود.