حمایت از تولید داخلی خودرو به معنای ایجاد بازار انحصاری نیست

بهزاد رحیمی؛ نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در نشست این هفته کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: هرچند ممکن است واردات در کوتاه‌مدت نگرانی‌هایی برای خودروسازان داخلی ایجاد کند اما باید به این نکته توجه کرد که با واردات می‌توان خودروسازان را به تولید خودروی باکیفیت و […]

بهزاد رحیمی؛ نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در نشست این هفته کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: هرچند ممکن است واردات در کوتاه‌مدت نگرانی‌هایی برای خودروسازان داخلی ایجاد کند اما باید به این نکته توجه کرد که با واردات می‌توان خودروسازان را به تولید خودروی باکیفیت و ارزان‌قیمت تشویق کرد. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای‌اسلامی وجود انحصار، محصولات بی‌کیفیت، گران‌فروشی خودرو، ناراضی بودن مردم، ارائه خدمات پس از فروش نامناسب، افزایش چند صددرصدی قیمت خودروهای داخلی در بازار، رشد ده‌ها برابری بهای خودروهای خارجی، افزایش قیمت قطعات خودرو و… را از جمله مشکلات ناشی از انحصار صنعت خودرو برشمرد که بسیاری از آن‌ها را می‌توان از طریق واردات رفع کرد. به گزارش از خانه‌ملت، وی اضافه کرد: از آنجا که بازار انحصاری خودرو در اختیار خودروسازان بوده و این شرکت‌ها رقیبی ندارند با وجود اینکه از خطوط تولید به روز و با تکنولوژی مناسب برخوردار هستند، خودروهای باکیفیت تولید نمی‌کنند و به نظر مصرف‌کنندگان بی‌توجه هستند.

کاهش چشمگیر قیمت خودروهای خارجی و در پی آن ریزش قیمت خودروهای خارجی اثرات واردات خودرو

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، کاهش چشمگیر قیمت خودروهای خارجی و در پی آن ریزش قیمت خودروهای خارجی را یکی دیگر از اثرات واردات خودرو دانست و ادامه داد: ساماندهی بازار خودرو و نوسازی خودروهای موجود، ایجاد رقابت بین شرکت‌های خودروساز داخلی و خارجی و ارتقای سطح کیفیت تولید خودروهای ایرانی، بهبود سطح خدمات پس از فروش و افزایش تکریم ارباب‌رجوع و بهبود شرایط فروش و آغاز فروش قسطی خودرو بدون اخذ بهره و کاهش قیمت‌ها متناسب با بهای خودروی جهانی از ثمرات واردات خودرو است.

واردات خودرو براساس سازوکار مجلس لطمه‌ای به منابع ارزی وارد نمی‌کند

رحیمی؛ با بیان اینکه حمایت از تولید خودرو به معنای ایجاد بازار انحصاری نیست، تصریح کرد: قیمت برخی خودروهای داخلی با دلار ۲۵ هزار تومانی حدود ۱۰ هزار دلار است. در حالی‌که می‌توان در دنیا با این رقم‌‌ها خودروهایی به‌روز و باکیفیت خریداری کرد. خودروسازان در وهله نخست باید کیفیت خودرو را ارتقاء دهند و در گام بعدی کاهش قیمت‌ها را در دستورکار قرار دهند. عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تأکید کرد: واردات خودرو براساس سازوکار مجلس لطمه‌ای به منابع ارزی وارد نمی‌کند زیرا مقرر است از محل صادرات خودرو و ارز منشأ خارجی واردات خودرو انجام شود.