آب باریکه‌ای به نام پهنای باند!

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی آب باریکه‌ای به نام پهنای باند!    قبلاً یار نوسانی ما مردم همیشه در صحنه، جناب دلار بود که البته فرماندهی نیروهای شورشی ارز و طلا و بقیه اقلام و کالاهای داخل کشور را نیز برعهده داشت، دائم‌النوسان و همواره در التهاب بود و از کاسب و تاجر و تولیدکننده […]

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی

آب باریکه‌ای به نام پهنای باند!

   قبلاً یار نوسانی ما مردم همیشه در صحنه، جناب دلار بود که البته فرماندهی نیروهای شورشی ارز و طلا و بقیه اقلام و کالاهای داخل کشور را نیز برعهده داشت، دائم‌النوسان و همواره در التهاب بود و از کاسب و تاجر و تولیدکننده گرفته تا کشاورز و دامدار و تعمیرکار و دست فروش سر محله ما صبح تا شب چشم‌شان به حرکات موزون و سینوسی این استاد مسلم بازی با روح و روان مردم، بود!

به هرحال با همت و تلاش مسؤولین (دولت فقید تا کابینه جوانبخت) این جناب، چند وقتی است از نوسان و تب‌وتاب افتاده و به جز موارد اورژانسی بقیه اوقات به خوشی و خرمی در نوک قله تاریخی قیمت، در حال استراحت و رتق و فتق امور جاریه و گره، بر گره انداختن کسب‌وکار و معیشت و زندگی خلق‌ا… است!

اما از آنجا که ظاهراً این ملک بدون یار نوسانی پرتلاش و پرکار، کمیتش لنگ می‌زند! اخیراً شاهد هستیم عزیزی دیگر به نام سرعت اینترنت، این وظیفه خطیر را برعهده گرفته است، یک روز از اتوبان شش بانده و بزرگراه، سوار بر خودرو لاکچری و با سرعت نور خود را به گوشی و کامپیوتر‌ها می‌رساند، روزی دیگر از راه شوسه و مالرو با لنگان خرک خویش خود را هیچگاه به مقصد نمی‌رساند! البته به‌طور معمول با همان پیکان نازدانه دهه شصت چراغ بنزی، طی طریق می‌کند و چه بزرگراه و خیابان اصلی و فرعی باشد و چه کوچه و راه خاکی و بیراهه، پدال گاز تا آخر هم که زور بزند، عقربه کیلومترشمار از سی، چهل تکان نمی‌خورد ولی البته تکان‌تکان می‌خورد!

  یکی نیست به این یار نوسانی تازه رسیده بفرماید رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که تند و با بسته رود!

 البته پهنای باند و سرعت اینترنت به مواردی به غیر از نوع خودرو و عرض جاده و شیب و همواری آن نیز بستگی دارد. مواردی مثل سقوط بهمن و ریزش کوه، شکاف و رانش جاده و برف و کوران و سیل، همگی در رسیدن یک اینترنت ناقابل به مردم، که همه جای دنیا دَم دست است، اثرات زیادی داشته و به نظر می‌رسد افراد حقیقی و حقوقی و دستگاه‌های مسؤول و غیرمسؤول و ایضاً موازی و عمود منصف و تقاطعی زیادی در حال تلاش شبانه‌روزی هستند که هریک بتوانند به اهداف خاصه خود در این مسیر دست پیدا کنند! شهریست پر حریفان و ز هر طرف نگاری…!

لابد، یکی حواسش به صافی و روانی جاده است! دیگری بر روی سرعت تمرکز کرده است، آن یکی به علائم راهنمایی و بقیه هم به مباحث کوچک و بزرگ دیگری رسیدگی می‌کنند، فقط اینجور که ظواهر امر نشان می‌دهد ‌بردار‌ها و اهداف این عزیزان پرتلاش و زحمتکش در یک راستا نیست و همه آن نوسان و لنگ و لوکی و جهش و پرشی که مشاهده می‌شود، حاصل همین اره‌کشی و چکش‌کاری و ملوک‌الطوایفی است. البته ما اجالتاً از ظواهر امر و هنر استنتاج، به این نتیجه رسیدیم ولی می‌دانید که وقایع همیشه از آنچه در ظاهر می‌بینیم، برعکس‌ترند!!

  نظر هوشنگ‌خانی ما را بخواهید، بهتر است عزیزان و بزرگواران مسؤول و مرتبط از تعارف کم کنند و بر مبلغ بیفزایند و به دنبال تولید محتوا و تبیین و همراهی و شفاف‌سازی باشند و از قیچی و شیرفلکه و کلید آف و آن و اتصال کوتاه و نیوجرسی وسط باند و حفاظت و صیانت و قس‌علیهذا اعلام برائت نمایند!

                               هوشنگ‌خان