نماینده مردم فسا در مجلس شورایاسلامی، درباره عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: برای از بین بردن بازار ثانویه، رقابتی شدن و تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از جمله طرحهایی بود که مجلس یازدهم آن را در دستور کار قرار داد. به گزارش مناقصهمزایده، حجتا… فیروزی؛ افزود: […]
نماینده مردم فسا در مجلس شورایاسلامی، درباره عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: برای از بین بردن بازار ثانویه، رقابتی شدن و تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از جمله طرحهایی بود که مجلس یازدهم آن را در دستور کار قرار داد. به گزارش مناقصهمزایده، حجتا… فیروزی؛ افزود: طرح فوق، در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده است تا برای رفع ایرادهای وارد شده به آن پس از گذراندن دوره کارشناسی نهایی شود. وی اظهار کرد: بیشترین تأثیر این طرح در کنترل سوداگری است؛ یعنی راه خرید و فروشهای کاذب و سودجویانه که فضا را ملتهب میکند، میبندد و از این که خودرو کالای سرمایهای باشد جلوگیری میکند. علاوه بر این، به ارتقای کمی و کیفی خودروسازی و قطعهسازی کمک میکند. وی عنوان کرد: با توجه به اینکه خودروسازان مواداولیه همچون فولاد و مواداولیه شیمیایی را از بورس کالا میگیرند، قرار شد خودروهای پرتیراژ که بیشترین مشتری را دارند در بورس کالا عرضه شوند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورایاسلامی، ادامه داد: خودروسازان باید قیمت تمام شده (مشخصات و قیمت قطعات و…) را به صورت برخط اعلام کنند تا متقاضیان از آن مطلع شوند. فیروزی؛ درباره طرح ساماندهی خودرو و بحث مربوط به واردات آن، گفت: در طرح ساماندهی خودرو که مربوط به مجلس دهم است، شوراینگهبان ایرادهایی را به ماده ۴ این طرح وارد کرده بود که به منظور بررسی بیشتر به مجلس یازدهم بازگشت داده شد. در این راستا، شوراینگهبان تنها دو ابهام به این مصوبه وارد کرد و ایرادی مبنی بر مغایرت آن با قانون اساسی و شرع وارد نبود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورایاسلامی، اظهار کرد: یکی از ابهامات شوراینگهبان درباره مصوبه مجلس درخصوص واردات مشروط خودرو، عبارت: «تصویب سایر مقررات برعهده وزارت صمت است» بود که این ابهام بهجا و درست بود و عنوان شد باید به جای عبارت یاد شده، «آییننامه اجرایی این بند توسط دولت تهیه میشود» جایگزین آن شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اضافه کرد: در ابهام دیگری، شوراینگهبان خواستار شفافسازی نحوه انتقال ارز برای واردات خودرو شد که این موضوع نیز اصلاح و کمیسیون صنایع و معادن مجلس تلاش کرد این ابهام را رفع کند. وی درباره اینکه چه کسانی مجاز به واردات خودرو هستند، توضیح داد: اول اینکه در ازای واردات خودرو میتوان خودرو صادر کرد تا خودروسازان بتوانند خودروی ساخت داخل را صادر کنند. همچنین، قطعهسازان هم میتوانند در ازای صادرات قطعه، خودرو وارد کنند. حتی افراد عادی و کسانی که در خارج از کشور ارز در اختیار دارند و تعهد ارزی به کشور ندارند، میتوانند خودرو وارد کشور کنند، لذا با این شرایط ارز از کشور خارج نمیشود. نماینده مردم فسا در مجلس شورایاسلامی، ادامه داد: سازوکار پیشبینی شده برای واردات خودرو در مصوبه مجلس موجب تنظیم بازار، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، کمک به تولید داخلی، ایجاد رقابت سالم و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی میشود. وی افزود: واردات مدیریت شده، موجب تنظیم بازار میشود. همچنین، بازار خودرو باید رقابتی باشد تا تولیدکنندگان هم در کیفیت و هم در قیمتها با هم رقابت داشته باشند، یکی از اهداف مصوبه مجلس هم همین رقابتی بودن است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.